Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Regionen må ikke betale kørepenge ved aflysning

Artiklens øverste billede

Godt i gang i Regionsrådet efter opstart 1. januar vil jeg benytte muligheden for endnu en gang at sige tak for opbakningen ved valget.

Jeg har løbende talt med borgere, der nævner vores gode sundhedshus og er som dem meget optaget af, at vi løbende udvikler Grenaa Sundhedshus som led i udviklingen af det nære sundhedsvæsen.

Adgangen til lokale sundhedstilbud har nemlig afgørende betydning for at løfte sundheden, ikke mindst i en kommune som Norddjurs med store afstande og mange ældre og udsatte borgere. Vi har et godt fundament at bygge videre på.

Jeg forstår meget godt, at det opleves uretfærdigt, at der ikke udbetales kørselstilskud, hvis behandlingen aflyses med kort varsel og patienten er nået frem. Men Regionen er forpligtiget til at følge lovgivningen på området, også af hensyn til en ensartet sagsbehandling på tværs af landet

Else Søjmark

I nylig bragt læserbrev i Lokalavisen “Regionen vil ikke betale kørepenge” nævnes, at der har været flere aflysninger i ambulatoriet i Sundhedshuset i Grenaa. Dette har jeg fulgt op på. Under Covid blev meget jo desværre vendt op og ned, også i sundhedshuset. Men her på den anden side kan jeg oplyse, at billedet for perioden 1. januar til 31. marts 2022 ser sådan ud:

• Ingen aflysninger i perioden i de medicinske klinikker

• Ingen aflysninger i perioden i ortopædkirurgisk klinik

• Ergoterapi: Der var ikke ergoterapeut i uge 1. Derudover er to mandage blevet ændret til onsdag i samme uge.

• Fysioterapi: Der har været 1 aflysning af fysioterapi. Dette pga. sygdom blandt personalet.

• Gynækologisk klinik: 23. februar 2022 var det nødvendigt at justere i det ambulante program, idet det var overbooket.

Helt undgås aflysninger jo ikke bl.a. pga sygdom og andre pludseligt opståede situationer.

Læserbrevet omtaler også manglende kørepenge ved aflysninger på Regionshospitalet i Randers.

Jeg forstår meget godt, at det opleves uretfærdigt, at der ikke udbetales kørselstilskud, hvis behandlingen aflyses med kort varsel og patienten er nået frem.

Men Regionen er forpligtiget til at følge lovgivningen på området, også af hensyn til en ensartet sagsbehandling på tværs af landet.

Der gives efter gældende regler ikke kørselstilskud til patienten, hvis behandlingen aflyses, heller ikke selvom patienten har taget turen til hospitalet forud for aflysningen. Denne praksis er gældende i hele Region Midtjylland.

Det er Kørselskontoret i Præhospitalet, som behandler alle ansøgninger om kørselstilskud ved kørsel til og fra regionens hospitaler. De behandles ensartet ud fra samme regler, uanset hvilket hospital det drejer sig om.

Jeg kan samtidig oplyse, at Styrelsen For Patientklager i april måned har offentliggjort en afgørelse i en sag om afslag på kørselsgodtgørelse, fordi operationen blev aflyst. Afgørelsen bekræfter, at der ikke er lovhjemmel til at yde kørselsgodtgørelse til behandlinger der, forud for behandlingens start, er blevet aflyst.

Styrelsen for Patientklager tydeliggør dog også i afgørelsen, hvornår en behandling kan betragtes som påbegyndt og patienten dermed har ret til kørselstilskud. Det kan eks. være, hvis der er taget en blod- eller urinprøve. Kørselskontoret indarbejder dette fremadrettet.

Som nævnt forstår jeg meget godt, at kørselsreglerne på flere områder kan opleves uretfærdige og utidssvarende. Og at der kan være brug for en tidssvarende opdatering. Dette er både Region Midtjylland og Danske Regioner opmærksomme på.

Danske Regioner fremsendte i oktober 2019 en henvendelse til Sundhedsministeriet om dette med fokus på, at reglerne er en barriere for sammenhængen på tværs af sektorer. Regionsrådet besluttede i forlængelse heraf i januar 2020 at sende en politisk henvendelse til ministeren med opfordring til at fremskynde ændringerne, hvilket regionsrådsformanden gjorde med ønske om, at reglerne tilpasses aktuelle forhold og behov i nutidens sundhedsvæsen.

Sundhedsministeriet igangsatte herefter et arbejde med henblik på at ændre reglerne, men COVID-19 førte til, at det blev sat i bero. Og nu på den anden side af Covid ser jeg frem til at dette arbejde fortsætter.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.