Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Pyha, din kommentar var noget af en mavepuster, Kim Lykke Jensen

Artiklens øverste billede

Kommentar til formanden for Natur-, teknik- og miljøudvalget i Syddjurs, Kim Lykke Jensen.

»Du skriver, at du er FLØJTENDE LIGEGLAD med, hvem der er privat ven med hvem i kommunens forvaltning.

Det var et meget kækt og arrogant svar fra en formand for Natur-, teknik- og miljøudvalget. Og som regel et udsagn, der hører hjemme i en bananrepublik.

Jeg håber ikke, at det er et udsagn, der er udtryk for SF’s holdninger generelt eller for den kommunale forvaltning i Syddjurs.

Jeg er nytilflytter i kommunen. Men åbenbart en kommune, hvor formanden for Miljø og Teknik, stiller sig frem og åbent giver udtryk for, at det er ok at have en biolog/kommunal sagsbehandler til at sagsbehandle for en god vens virksomhed (Laboratoriet tilhører Naturhistorisk Museum i Aarhus og Bo Skaarup er ansat som chef og refererer til en bestyrelse, red.), i dette tilfælde Molslaboratoriet, efterfulgt af noget nedladende kommentarer til en borger, som tillader sig at spørge, om der er foregået kammerateri og ulovligheder med baggrund i vedlagt dokumentation, flere henvendelser og helt relevante spørgsmål til kommunens afdeling for Natur-, teknik- og miljø, - henvendelser, der ikke er blevet besvaret.

For mig er sådan en kommentar (fra en formand for en kommunal afdeling) en udtalelse, som fuldstændig tilsidesætter love, etik og anstændighed. En noget lemfældig og magtfuldkommen omgang med forvaltninglovens inhabilitetsregler.

Selvfølgelig skal kommunens biolog og sagsbehandler ikke sidde i Molslabs Advisory Board sammen med Molslabs biologer og Bo Skaarup, som er sagsbehandlerens gode ven.

Selvfølgelig skal den biolog/sagsbehandler ikke sidde og behandle sager for Molslaboratoriet. Han skal slet ikke være til stede i lokalet, når sager vedr. Molslaboratoriet behandles. Han er klart inhabil.

Det må også klart være i strid med forvaltninglovens regler. Og udtalelsen viser tydeligt en indstilling hos en formand for Teknik og Miljø - og hos en kommunalforvaltning? - som tillige er etisk og moralsk anstødelig. Og i den grad vil medføre utryghed og koste borgernes tillid til forvaltningen.

Og afføder selvfølgelig også en ubehagelig tanke, om Kim Lykke Jensen også er en af vennerne af Molslab?

En kommunes ansatte skal aldrig kunne komme under mistanke for den slags vennetjenester, og hvis kommunen ikke selv fjerner sagsbehandleren fra at sagsbehandle eller deltage i noget som helst vedr. Molslaboratoriet, så vil jeg mene, at den set i lyset af denne sag – og udtalelsen fra formanden, og nok i det hele taget, er nødt til at foretage en uvildig undersøgelse. Der foreligger jo åbenbart, ifølge Marianne Bruun Andersen, dokumentation for anklagerne om, at Molslaboratoriet har fået positiv særbehandling af en kommunal medarbejder.

Og en god ide lige nu vil også være, at kommunen samtidig laver en undersøgelse af, om der findes lignende tilfælde, som kan betyde, at medarbejderne må anses som inhabile. Ikke mindst for medarbejdernes skyld, men også for borgernes tryghed.

I håb om at jeg er flyttet til en kommune, der har lov, etik og anstændighed i højsædet.

Og så håber jeg, at borgmesteren og kommunaldirektøren læser med.

Måske er en mand med den udtalelse og indstilling ikke den rigtige formand for Natur-, teknik- og miljøudvalget.

Men selvfølgelig kan en undskyldning, lidt selvransagelse, studier af forvaltningsloven og en tilbundsgående undersøgelse af borgerens anklager også være velkommen.«

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.