Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Skolerne skriger på hjælp

Artiklens øverste billede

Vores skoler i Norddjurs - særligt i Øst- skriger på hjælp!

Det handler ikke om store indgreb i skolestrukturen, men om at vi tør indrømme, at der over en årrække er ført en fejlslagen prioritering på skoleområdet.

Det kan der være forskellige forklaringer på, men det fjerner ikke det faktum, at tingene er kørt skævt. Og nu må der rettes op!

Jeg brænder for en skole, der sikrer at den opvoksende generation lærer, udfordres, øver og stimuleres fagligt, kreativt, menneskeligt og socialt.  I Norddjurs har der været brandslukning for længe. Kortsigtede mål med afsæt i og tanker om stordrift har været fokus frem for langsigtede planer

Anette Ruby Liebe

Jeg brænder for folkeskolen. Jeg kan kun se, det er positivt for sammenhængskraften i landet - og i kommunerne, når vores børn og unge mødes i folkeskolen på tværs af status, indkomst, kultur, etnicitet, normer og vaner.

Jeg brænder for en skole, der sikrer at den opvoksende generation lærer, udfordres, øver og stimuleres fagligt, kreativt, menneskeligt og socialt.

I Norddjurs har der været brandslukning for længe. Kortsigtede mål med afsæt i og tanker om stordrift har været fokus frem for langsigtede planer.

Økonomi er naturligvis en essentiel faktor ind i det at drive skole, men alle, der ved noget om økonomi, investering og afkast, ved også, at sommetider skal der benyttes en lempelig finanspolitik; kast penge ind i systemet for herved at vækste.

I Norddjurs - er den skole, der er meget belastet på sygefravær, på udskiftning af personale, på manglende opskrivning til skolestart og på lave slutkarakterer og ikke uddannelsesparate unge, også den skole, hvor undervisningsgennemsnittet pr. lærer er højst!

Her er snittet 767 timer. På landsplan sigter man efter et snit under 750 (en opfordring i relation til lov 409), derfor er der også tillægsbetaling på, når antallet timer kommer over, idet man vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt med flere timer end 750.

Andre steder i kommunen er tallet heldigvis under 750 - det er også her, de mest positive historier kommer fra.

Der er altså en sammenhæng mellem forberedelse og out-put. Jeg vil, at man i kommunalbestyrelsen tager forberedelsestiden seriøst. Derfor er det ikke godt nok, at der er i Norddjurs er et gennemsnit, der er acceptabelt, hvis der samtidig er enkelte skoler - matrikler, der overskrider i en grad, hvor det belaster. 17 timer mere end, hvad der er tænkt som en god rettesnor.

I Børneby Nord er det 742: I samme kommune er der 25 timer til forskel. Det er mærkbart!

Og de elever, der går i Børneby Nord på ind-og mellemtrin fortsætter på Auning skole, hvor antallet også er lavere 757!

Forberedelsestiden i Norddjurs ligger på 160 timer. Men hvad ligger i forberedelse?! Forberedelse er ikke kun det at planlægge undervisning, printe ark, søge aktuelle artikler og booke bøger. Forberedelse er; Forældresamarbejde, skole-hjemsamtaler, faglige møder, afdelings -og årgangsmøder samt møder med eksterne, herunder PPR og de forskellige Norddjurs indsatser; bevæg dig for livet, skoleværing-projekter, Cool kids, udeskole, samarbejde med virksomheder mm. I det er den mest ressourcekrævende inklusionsarbejdet.

Når flere og flere børn og unge skal rummes i almen, så kræver det andet og mere. Mødefrekvensen stiger markant, samarbejdet med forældrene øges, undervisningsdifferentiering og særligt tilrettelagte forløb - både faglige og personlige - øges. Derfor bliver den reelle forberedelsestid mindre og mindre. Det koster! Det koster på lærerens overskud, det koster på kvaliteten af undervisningen, det koster på forældertilfredsheden - og vigtigst af alt det koster for den enkelte barn i skolen - både de børn, der inkluderes, men også de børn, der skal rumme de inkluderede børn!

Derfor starter enhver kvalitetssikring af skolen med TID! Og tid er penge! Invester i skolen. Giv lærerene tid og rum for at skabe den bedst mulige undervisning for flest. Gør det til en Norddjurs ting, at alle lærere kun underviser 24 lektioner om ugen og ansæt (special)pædagoger, der skal indgå i temaet omkring en klasse hele vejen op gennem skoletiden.

Ordningen er ikke ny - men den skal udvikles og udbredes, så det ikke fortsat er brandslukning, men i stedet nyskabelse og udvikling. Lav mentorordninger, så nye lærere kan komme godt fra start i deres virke. Det er godt for den enkelte lærer, men det er også godt for samfundet, at vi skaber initiativer, der fastholder personale.

Slutteligt så skal vi sammen være skarpe på, at indsatser- der på papir og i vision lyder rigtigt- kun er rigtige, hvis de benyttes og hvis de giver mere end de koster. Måske kunne vi ligefrem spare noget ved at ligger økonomien i skolerne - ikke ved eksterne konsulenter, tovholdere og projekter, men i stedet tanke op i det helt nære på og i skolen.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.