Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Afskaf forsvarsforbeholdet

Artiklens øverste billede

Som gruppeformand for Socialdemokratiet i Norddjurs anbefaler jeg at afskaffe forsvarsforbeholdet.

Vores fokus, i Norddjurs har været at kunne modtage flygtninge fra Ukraine på en ordentlig og værdig måde. I dialog med frivillige og humanitære organisationer har vi allerede modtaget og indkvarteret mange flygtninge.

Jeg har respekt for at man kan være i tvivl og at det ikke er en nem beslutning. Men min konklusion er, at vi skal være med helhjertet, fuldtonet og uden forbehold i den vestlige verden og dens forsvarsalliancer. Danmark har brug for venner og at vores venner  ikke tvivler på vores helhjertede deltagelse

Lars Møller

Politisk har vi vedtaget at modtage flere flygtninge, end vi skal i forhold til den nationale kvote. Vi har også vedtaget, at der udbetales støtte til private husværter, der har fordrevne ukrainere indkvarteret med 100 kroner til voksne og 50 kroner pr. barn pr. dag.

Vi har også presset på for, at der bliver flaget med det ukrainske flag rundt om i kommunen.

Den socialdemokratiske gruppe, i kommunalbestyrelsen, har arbejdet for disse tiltag.

Når der er flygtninge i Danmark så hænger det jo sammen med Ruslands invasion af Ukraine og de uhyrligheder, som den ukrainske befolkning bliver udsat for.

Hvilket land bliver det næste hvis det ikke stopper her? Retorikken fra Rusland er direkte truende og ingen ved hvem den næste bliver!

Hvilken konklusion på alt dette, vi hver i sær drager og tager med ind i stemmeboksen 1. Juni står os, heldigvis, hver især frit. Sådan er vores demokrati.

Mit parti og min partiforening er ikke i tvivl. Og det er jeg heller ikke!

Jeg har respekt for at man kan være i tvivl og at det ikke er en nem beslutning. Men min konklusion er, at vi skal være med helhjertet, fuldtonet og uden forbehold i den vestlige verden og dens forsvarsalliancer. Danmark har brug for venner og at vores venner ikke tvivler på vores helhjertede deltagelse.

Jeg stemmer for at afskaffe forsvarsforbeholdet 1. Juni.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.