Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Borgmesteren kom til kaffe - nu ser vi frem til, at der sker noget

Artiklens øverste billede
Kommunaldirektør Christian Bertelsen, udvalgsformand Mads Jensen og borgmester Kasper Bjerregaard kom til kaffe hos Jorunn Kristensen i Grenaa. Nu venter hnedes pårørende spændt på en reaktion. Foto: Anne Bente Volf

Kan man invitere borgmesteren til kaffe? Kommer han? Er budskabet vigtigt nok - eller vil han se det som spild af tid?

Jeg havde noget på hjerte. Om det var nok til at Norddjurs Kommunes nye borgmester, Kasper Juncher Bjerregaard ville dukke op, vidste vi ikke på forhånd. Men jeg satte mig til tasterne og fik skrevet, hvad der endte med at blive en invitation til kaffe

Kære borgmester

Min mor vil gerne byde på en kop kaffe. Vi har så meget at sige og kun et lille håb om, at du vil lytte.

Du er ny borgmester. Jeg er ny som pårørende til en borger med udfordringer. Tilfælles har vi ,at begge dele er i Norddjurs Kommune. Jeg håber inderligt, at du trives mere i din nye verden end jeg gør.

Måske kan du bruge denne viden til noget. Måske ved du det allerede. I så fald ved du mere end vi vidste - for bare kort tid siden…

Det handler om min mor. Jorunn Kristensen. En kvinde på 77 år, som bor i Grenaa. Desværre fik hun en blodprop i hjernen tilbage i maj 2021. Det resulterede i halvsidelammelse, kørestol og behov for hjælp til - næsten alt.

Alene det, bliver man naturligvis ked af, men heldigvis bor vi jo i et land, hvor man er ret godt stillet, hvis man skulle blive syg… Eller det troede jeg, vi gjorde…”

Brevet fortsatte.

Ja tak

Der er dukket mange spørgsmål op siden sygdommen ramte. En tanke var, at det hele blev nemmere, når først min mor kom hjem og kom på plads i egne omgivelser. Men hver gang der blev sat et hak ud for ét spørgsmål, et gøremål, en udfordring - kom der blot nye til. Der måtte gøres noget. Jeg løb gentagende gange panden mod muren i min søgning efter hjælp og svar.

Tre mand sad de i sofaen i min mors stue og lyttede. De tog sig tid. De snakkede og spurgte. En del gange var de meget overrasket over vores ord og over hvad vi har måttet stå med. Ikke bare efter vi er kommet hjem, men også under et genoptræningsophold i Auning. Forholdene. Maden. Rengøringen. Ledelsen. Også en del overrasket over at vi gentagende gange har siddet til møde med syv personer fra kommunen - rundt om et bord i 75 minutter. Altså 7x1,25 timeløn pr møde. Dertil kommer kørsel samt diverse forberedelse pr medarbejder

Anne Bente Volf

Dagen efter jeg sendte brevet, kom der svar. Borgmester, Kasper Juncher Bjerregaard ville meget gerne komme til kaffe. Og han ville gerne tage både kommunaldirektør Christian Bertelsen og formand for Voksen- og Plejeudvalget, Mads Jensen med. De meldte deres ankomst allerede 13 dage senere.

Det rigtige

Og hvad siger man så? Det skal jo vælges med omhug, når listen er lang og man må gå ud fra at tiden er knap.

Spørger man min mor i dag - efter besøget, smiler hun.

»Det var et rigtig godt møde,« siger hun. Jeg kan kun være enig.

Snak om hvad, hvordan, hvem, hvornår. Tryghed eller mangel på samme. Ventetid på visitation og mangel på træning. Hvem tager sig af hvad? Hvad skal man egentlig, som pårørende, tage sig af og hvem skal man henvende sig til - med de forskellige sager?

Hvad gør man, når ens mor er utryg ved en plejer, der kommer i hjemmet og man klager til ledelsen over denne, men intet sker? Hvem ringer man så til?

Overrasket

Tre mand sad de i sofaen i min mors stue og lyttede. De tog sig tid. De snakkede og spurgte. En del gange var de meget overrasket over vores ord og over hvad vi har måttet stå med. Ikke bare efter vi er kommet hjem, men også under et genoptræningsophold i Auning. Forholdene. Maden. Rengøringen. Ledelsen.

Også en del overrasket over at vi gentagende gange har siddet til møde med syv personer fra kommunen - rundt om et bord i 75 minutter.

Altså 7x1,25 timeløn pr møde. Dertil kommer kørsel samt diverse forberedelse pr medarbejder.

Koordinator

Man kan jo ikke bare hælde vand ud af ørene uden selv at byde ind med noget. Så vores bud var at, bliver man ramt af så alvorlig sygdom og er borger i Norddjurs Kommune, bør man kobles sammen med en koordinator. Der findes i forvejen et tilbud - eller i hvert fald med for dem med sygdom, der indebærer hjerneskade. Men man skal selv sætte det i værk og opsøge det hver gang. Ved man ikke det findes, sker der ikke noget. Det burde ske automatisk.

Det ville helt bestemt kunne spare tid og pårørende kræfter samt løntimer, hvis en koordinator blev sat på - som et fast tilbud tog sig at mere og flere opgaver - her under kommunikation mellem blandt andet plejepersonale og borgerens egen læge.

En kærlig tanke går til de borgere, ingen pårørende har - eller dem, hvis pårørende selv er svagelig og måske oppe i årene. Jeg ved simpelthen ikke hvad de gør.

Vi har et system, ja, men det er ganske simpelt ikke godt nok. Kommunikation er en mangelvare og der er alt for mange mellemled. Vi taber vores borgere og slider vores pårørende op undervejs...

Kære borgmester. Tak!

Tak for besøget - fordi I lyttede. Fordi I tog jer tid og tog vores ord med jer.

I ville sende vores ord og vores frustrationer videre i systemet og vende tilbage, sagde I.

Det ser vi frem til, at I gør.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.