Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Lad dog de unge have posefester under ordnede forhold

Artiklens øverste billede
Ebba Grethe Møgelvang Laursen. Arkivfoto

»Lad dog de unge have posefester under ordnede forhold.

Netop fordi her festes der med voksne til stede, og nogle der holder øje med de unge. Fremfor når de unge i stedet for drikker sig fulde i smug, og dermed kan havne i en uheldig drukkultur.

Jeg synes, det er flot, at der er så mange som gerne vil være med til at skabe gode rammer for ungdomsfester for vores unge mennesker her i kommunen.

Vi har flere gange haft posefester i Mørke, hvor jeg bor, de var ganske vist helt uden alkohol, men altid meget vellykkede for de unge. Og når man kan se forældre og andre voksne gerne vil være med til at holde disse fester, så de unge har plads til at feste med jævnaldrende, samtidig med der er styr på, hvor de opholder sig med gode regler for aftenen, så kan jeg ikke se, hvorfor sådanne initiativer skal udskammes af en SSP-medarbejder, blot fordi man har en anden holdning. Lad mig endnu en gang påpege min holdning. Børn og unge er forældres ansvar, og derfor må man som udgangspunkt gå ud fra, at forældrene også har det overordnede ansvar og er beslutningstagere for deres egne unge mennesker.

Så er det ikke bedre unge mennesker får lov at feste og afprøve alkohol under ordnede forhold. Også fordi man har regler for antal genstande, som de må tage med i deres poser. Her kan de lære egne erfaringer med en smule alkohol, og sker der de bliver dårligt tilpas af dette, er der voksne til stede som kan hjælpe dem og ringe efter forældrene, så de kan blive hentet.

Den måde her er da langt bedre, end når unge sidder i parker og andre steder, hvor de kan finde sig et sted at sidde og drikke alkohol i det skjulte.

Jeg synes, det er flot, at der er så mange som gerne vil være med til at skabe gode rammer for ungdomsfester for vores unge mennesker her i kommunen. Er det ikke bedre med fester under ordnede forhold, fremfor fester i det skjulte, hvor man dernæst møder dåser og tomme flasker i naturen, og f.eks. i parkens sandkasse ligger der glasskår efter de unges ophold der?

Vi kan nok godt formode, at voksne og forældre har mere fingeren på pulsen omkring deres egne unge, end kommunens SSP medarbejder Heine Skovbak, han har.

Åbenbart en ny politiker, der ikke kan finde ud af, hvilken kasket han har på, for han blander sit civile job sammen med sin politiske stilling i byrådssammenhæng, hvilket jeg mener er meget uheldigt.

Citat fra Adresseavisen (Heine Skovbak): »Han understreger igen, at han ikke vil udskamme Posefester generelt, men også at han med sin SSP kasket på og som ansvarlig politiker Syddjurs Byråd er nødt til at råbe vagt i gevær.«

Ovenikøbet en politiker - der er ansat hos Syddjurs Kommune, og har fået særordning omkring sit job, fordi han blev folkevalgt i november måned 2021. En ordning som er lukrativ sammenlignet med generelle vilkår for andre byrådspolitikere på det private arbejdsmarked.

Jeg må tilstå, at Skovbak ganske lever op til ’dogmet’ om de radikale som vendekåber, han kender ikke sin politiske besøgstid, men blander tingene sammen.

Hvor jeg vil tilskrive mig selv som værende langt mere pragmatisk omkring de unges posefester og fritidsliv. Og kan jeg hjælpe til en fest, så stiller jeg gerne op.

Vil man gerne lige have opdateret sin viden om unge og alkohol så kig ind på dette link: Unge og alkohol. - Det Kriminalpræventive råd (dkr.dk)

Kommentar:

Det er vigtigt at understrege, at Heine Skovbak Iversen i den pågældende, artikel som debattøren refererer fra - ikke et direkte citat fra Heine Skovbak Iversen i øvrigt - udtaler sig som SSP koordinator i Syddjurs Kommune.

Den holdning, som Heine Skovbak Iversen giver udtryk for, er naturligvis den samme, når han tager sin byrådskasket på. Det er det, det udtagne citat redegør for.

På samme måde som, at debatindlægget er udtryk for Ebba Grethe Møgelvang Laursens personlige opfattelse og ikke Dansk Folkepartis, men jeg formoder, at hendes holdning fortsat er den samme, hvis temaet posefester diskuteres på et møde i lokalafdelingen i Dansk Folkeparti Syddjurs.

I artiklen understreger Heine Skovbak Iversen netop, at han ikke vil udskamme posefesterne, men blot give udtryk for sin holdning som SSP koordinator.

Heine Skovbak Iversens arbejdsforhold er et anliggende mellem hans arbejdsgiver, Ung Syddjurs, og SSP koordinatoren selv og har intet med hans holdning til posefester at befatte.

Ovenstående blot for at adskille skæg og snot for god ordens skyld.

Heine Skovbak Iversen er naturligvis velkommen til selv at reagere på læserbrevet.

Lars Norman Thomsen, lokalredaktør.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.