Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

En farlig vej at gå med forligsbrud i Økonomiudvalget

Artiklens øverste billede
Ulf Harbo, Enhedslisten

Jeg har siddet i Børne- og Ungdomsudvalget i otte år og gjort mit for at sikre frihed til lærere og pædagoger fra topstyrede koncepter som synlig læring og ordentlig økonomi til skoler og daginstitutioner.

Desværre blev der ikke plads til mig i udvalget i denne periode og derfor er det først når sagerne kommer til Økonomiudvalget at jeg kan kvalificere sagerne på Børne- og Ungdomsudvalgets (BUU) område.

Et enigt Børne- og ungdomsudvalg har desværre lavet noget af en brøler i bestræbelserne på at finde finansiering af en akut opstået udgift på deres område.

Sagen drejer sig om at der er brug for handicaptilgængelighed på Søren Kanne skoles afdeling Østre på skolebakken i Grenå pga. et handicappet barn.

Det er der brug for nu og her og det kan jeg kun bakke op om.

Men det er ikke i orden at bruge penge fra den pulje bl.a. undertegnede kæmpede for i budgettet for 2022 til bedre indeklima og indvendig vedligholdelse i skoler og dagtilbud på kun 2 millioner kroner, som skal hjælpe med at mindske sygefravær og give bedre trivsel og indlæring i vores skoler.

At det er super vigtigt med bedre indeklima og penge givet godt ud kan man læse mere om hos for eksempel Realdania.

BUU vil bruge 750.000 kroner på handicaptilgængelighed ud af de 2 millioner afsat til indeklima og vedligehold og det er i mine øjne et forligsbrud.

Derfor har jeg til Økonomiudvalgsmødet i dag fået protokolleret følgende;

»Ulf Harbo mener at det er forligsbrud, at bruge afsatte midler til “Forbedring af indeklima og indvendig vedligeholdelse i skoler og dagtilbud” til et akut opstået behov for handicapvenlige adgangsforhold på Søren Kanne Skolen, afdeling Østre i 2022 pga. et barn med behov for handicapvenlige adgangsforhold.

Ulf Harbo stiller ændringsforslag om at de 750.000 kr. til etablering af handicapvenlige adgangsforhold på Søren Kanne Skolen, afdeling Østre i 2022 tages fra kassen da den gennemsnitlige daglige kassebeholdning for de seneste 12 måneder udgør 431,2 mio ved seneste opgørsel fra december 2021 og Ulf Harbo ikke ønsker at pålægge Børne- og ungdomsudvalget at finde besparelser på børne- og ungdomsområdet pga. en ekstraorinært opstået akut udgift til handicaptilgengælighed så tidligt på året.«

Dette blev støttet af SFs Kasper Vindbjerg, mens de to Socialdemokrater tog forbehold og resten af ØK valgte at følge BUUs indstilling.

Jeg mener det er en meget farlig vej borgmesteren med velsignelse fra forvaltningen, DF, nye borgerlige, konservative og liberal alliance nu betræder når han blåstempler at man kan vælge at finansiere akut opstående udgifter i et udvalg ved at tage penge fra en pulje afsat af kommunalbestyrelsen i en budgetaftale.

Normal praksis er at forligspartierne skal mødes og være enige før man må lave om på udmøntningen af et budget, hvilket ikke er sket da undertegnede som Enhedslistens repræsentant i kommunalbestyrelsen var med i budget 2022 og ikke er blevet spurgt om det er okay at genåbne budget 2022 og bruge 750.000 kroner af en pulje på 2 millioner afsat til indeklima.

Det er en ommer og jeg håber vores nye borgmester Kasper Bjerregaard og nye formand for Børne- og ungdomsudvalget Aleksander Myrhøj (SF) sammen med resten af kommunalbestyrelsen inden kommunalbestyrelsesmødet på tirsdag vil komme til fornuft og anerkende at det ikke er den måde vi gør tingene på her i Norddjurs kommune.

Hvis det ikke sker så er der helt nye boller på suppen og fremover kan et flertal i et udvalg til enhver tid vælge at tilsidesætte afsatte midler i budgetaftalen hvis de har brug for penge til noget andet.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.