Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Socialdemokratiet i opposition

Artiklens øverste billede

Socialdemokratiet i opposition. Hvordan?

Jeg vil forsøge, i det efterfølgende, at give mit bud på hvordan vi, som gruppe, fremover skal agere i det kommunalpolitiske arbejde.

Lad mig dog først slå fast, at vi ikke kommer til at ændre os fra at have været de allermest ansvarlige til at være de ansvarsløse! Det vil være utroværdigt. Vi kerer os om udviklingen af hele Norddjurs og vil aktivt gå ind i selve, det grundlæggende, udvalgsarbejde samt i de projekter der udvikler os til en attraktiv og god kommune at bo, arbejde og leve i.

I det omfang den nye borgmester, Kasper Bjerregaard, vælger at inddrage os i det politiske arbejde, vil vi byde aktivt ind, men også sige fra der, hvor vi ikke kan være med. Vores stemmer vil blive afgivet i forhold til sagen og ikke for enten at holde hånden under borgmesteren eller lade ham blive stemt ned af sit eget blå flertal

Lars Møller

For det andet, at vi kan og vil samarbejde med alle partier der har sæde i kommunalbestyrelsen! Først og fremmest har vi et godt samarbejde med SF og Enhedslisten og vil også holde fælles temamøder med dem om udvalgte emner. Men vi vil også samarbejde med de blå partier, enten samlet eller hver for sig.

I det omfang den nye borgmester, Kasper Bjerregaard, vælger at inddrage os i det politiske arbejde, vil vi byde aktivt ind, men også sige fra der, hvor vi ikke kan være med. Vores stemmer vil blive afgivet i forhold til sagen og ikke for enten at holde hånden under borgmesteren eller lade ham blive stemt ned af sit eget blå flertal! Vi så et eksempel på det, på KB-mødet i februar. I en sag om sammensætningen af en gruppe der skal arbejde med bosætning og markedsføring stemte vi for et ændringsforslag fra SF. Konservative stemte, overraskende, også for. Så kom borgmesteren i mindretal!. Men andre gange kan vi godt, afhængig af sagen, redde ham fra de konservatives ageren!

Med formandsposter i Arbejdsmarkedsudvalget og Kultur og Fritidsudvalget er det naturlige fokusområder for os, politisk. Men vi er stadig det store folkelige parti som favner hele kommunen så vi mener noget om det hele, samtidig med at vi skal være præcise med vores grønne og velfærdsmæssige holdninger og profil. Balancen imellem at være mere fri samtidig med at vi søger indflydelse og tager ansvar skal være med til at styrke os frem til valget i 2025, som vi skal komme styrket ud af. Både med flere mandater og en ny socialdemokratisk borgmester. Valget af en ny borgmesterkandidat er selvfølgelig ”elefanten i rummet”, men det er heldigvis ikke en del af gruppeformandens opgaver, men påhviler partiorganisationen.

I selve gruppearbejdet bliver der også nogle små ændringer, idet at vi nu også holder gruppemøde før ØK og vil holde nogle åbne tema-gruppemøder rundt i kommunen. Vi vil også gøre brug af, at trække partimedlemmers kompetencer ind i selve gruppearbejdet for derved at kvalificere gruppens arbejde.

Personligt har jeg fået nogle store sko at fylde ud efter tidligere gruppeformand Hans Fisker Jensen. Men med god hjælp fra en stærk gruppe og en erfaren gruppeledelse(Tom Bytoft og Jan Petersen) håber jeg at det går og at jeg kan være med til at gruppen har det godt både socialt og politisk.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.