Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Jeg så da gerne bedre resultater, men kampen var bestemt ikke forgæves

Artiklens øverste billede
Foto: Søren Andersen

Nogle gange er jeg faktisk ikke så god til at fortælle om de kampe, jeg tager på Christiansborg for Djursland. Det skal jeg nok være bedre til, og derfor vil jeg også takke Torben Bach Sørensen for at opfordre mig til at gøre det.

Jeg er helt enig med Torben i, at det ville være rigtig godt med en motorvej til Grenaa, og der burde være langt mere fokus på infrastrukturen til Grenaa og til havnen. Der er masser af tal, som netop påpeger hvor meget trafik, der er og vil komme i fremtiden grundet færgen, og det forsatte store aktivitet på havnen. Og er man i tvivl, kan man jo bare tage sin bil og køre en tur til Aarhus, så vil man hurtig mærke den tætte trafik.

Jeg må jo sige, at jeg selvfølgelig havde forventet og håbet på mere, men kan dog konstatere at det er det højeste beløb på veje, der er tilført til Djursland i rigtig mange år. Så selvom vi ikke skal være tilfredse, er det også vigtigt at nævne, at vi heller ikke blev glemt

Leif Lahn Jensen

Derfor havde Jan Petersen og jeg også et møde med transportministeren Benny Engelbrecht, for netop at give ham disse tal og sætte ham ind i områdets udviklingsmuligheder. Samtidig deltog jeg i et møde med diverse østjyske politikere, borgmesteren fra Aarhus og Norddjurs, virksomhedsejere og Aarhus lufthavn, for netop at arbejde sammen om en større opgradering af motortrafikvejen til Djursland, som trods alt også betyder noget for os ude på spidsen. Og dette lykkedes faktisk, da regeringen foreslog en udvidelse af motortrafikvejen til en værdi af 357 mio. kr.

Desværre var der ikke sat flere penge af til yderligere forbedringer til Grenaa i regeringens udspil, og det var jeg ikke særlig tilfreds med, da jeg jo havde håbet på langt mere end det. Derfor tog jeg fat i de radikales Andreas Steenberg og Venstres Troels Lund Poulsen, for netop at skabe et flertal for bedre løsninger. Igennem den tid havde vi faktisk ret meget kontakt med især Andreas, som jo netop sad og forhandlede aftalen. Det lykkedes at få de to omfartsveje med ved Tirstrup og Trustrup til en værdi af 320 mio. kr.

Jeg må jo sige, at jeg selvfølgelig havde forventet og håbet på mere, men kan dog konstatere at det er det højeste beløb på veje, der er tilført til Djursland i rigtig mange år. Så selvom vi ikke skal være tilfredse, er det også vigtigt at nævne, at vi heller ikke blev glemt.

Er jeg så tilfreds med det? Nej på ingen måde, men kan dog glæde mig over at stregerne er tegnet mod bedre veje på Djursland og det politiske fokus nu er sat mod kommende og bedre veje til Grenaa. Der er ikke en eneste trafikpolitiker på Christiansborg, som ikke kender vores store ønske.

Stopper jeg med at arbejde for bedre veje efter dette? Nej overhovedet ikke, for jeg forventer da bestemt, at vi forsat skal have den motorvej eller i det mindste en motortrafikvej helt til Grenaa. For der har Torben jo ret. De fleste større havne har gode vej forbindelser og det skal vi også have. Det er simpelthen nødvendigt for, at vi kan blive ved med at være konkurrencedygtige.

Jeg ved, at der i aftalen er sat puljer af til eventuelle udvidelser, og derfor vil jeg på den korte bane forsøge at lægge billet på nogle af de midler. På den lange bane skal vi have en motortrafikvej eller motorvej hele vejen til Grenaa, som netop skal ramme den nordlige omfartsvej til Grenaa Havn, så vi undgår den store tunge trafik ind forbi Århusvej, og ned forbi Idrætscentret.

Så kære Torben, jeg og mange andre har været ret meget på banen under hele forløbet og vil være det fremover, og vi har gjort en forskel. Men desværre får man ikke sin vilje hver gang, og det fik vi så ikke her. Men derfor må man jo aldrig give op, og det vil jeg aldrig gøre.

Jeg vil gerne til sidst takke de politiske kollegaer, den daværende borgmester, virksomhedsejere, og Grenaa Havn m.m., som netop har hjulpet med at få de forbedringer, vi trods alt fik, samt igen og igen at kæmpe for en by og en havn i forsat udvikling.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.