Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Lad lysten længe leve

Artiklens øverste billede

Kalenderen siger forår. En skøn tid, som jeg hvert år ser frem til og hvor jeg også nyder at have fødselsdag. 44 år siger min dåbsattest.

Det er helt okay, for jeg er ikke den, der kigger mig forskrækket i spejlet, for jeg er på ingen måde bange for at blive ældre. Derimod snarere nysgerrig på, hvordan og hvornår fx overgangsalderen indtræder.

De karakteristiske hedeture nåede jeg at opleve, inden jeg for lidt mere end et år siden, ændrede min kost og begyndte at spise efter de såkaldte keto-principper og som følge der af mærkede en positiv ændring, og hvor hedeturene slap sit tag.

Det er jo egentlig ret interessant; at man kan spise sig fra en tilstand, man ellers ville have været i og så alligevel ikke, for som kvinde kan man faktisk også spise efter sin cyklus, og på den måde reducere menstruationssmerter m.m. og opnå større velvære.

Flashbacks

Men tilbage til den her tilstand, som jeg i skrivende stund er ret så opmærksom og nysgerrig på. Egentlig er det lidt som dengang, man gik i puberteten.

Det husker du sikkert godt – uanset om du er på min alder eller ældre, eller hvis du stadig er et ungt menneske. Man gik lidt og ventede på, at det blev ens tur, og lige pludselig skete der bare ting og sager med den her krop og ikke mindst svingede ens humør i pendulfart lige som kompasset i Djurs Sommerland.

Lidt mærkeligt at tænke på, at kroppen lige så stille forandrer sig i overgangsalderen. Endnu engang kan man stå som i puberteten og kigge nysgerrigt og måske også en smule skræmt ind i en ny periode i ens liv, hvor kroppen igen forandrer sig, men hvor hormonerne modsat i puberteten til gengæld pludselig styrtdykker.

Men jeg tænker, jeg nok ikke er den eneste kvinde, der har glædet sig til at slippe for menstruationen, men nu hvor jeg så alligevel er på vej derhen imod, så har jeg faktisk slet ikke lyst til at undvære den.

For den er jo en del af min cyklus, som igen også er forbundet til min lyst. Derfor er det for mig en smule frygtindgydende for.

Hvad nu hvis...

Tænk nu hvis ens lyst pludselig forsvinder som dug for solen? Lidt lige som når det er tørke i Afrika.

Jeg håber virkelig, jeg bibeholder bare halvdelen af den lyst, jeg har mærket igennem de senere år. For selv om kroppen ældes, betyder det jo ikke, at man skal eller har lyst til at vinke farvel til kroppens festfyrværkeri og leg og ekstase med et andet menneske.

Jeg jublede for eksempel af samme grund, da jeg forleden hørte om en undersøgelse af, at de ældre med mere end 60 år på bagen har godt gang i lagengymnastikken.

I hvertfald har Sinful fornyligt offentliggjort en undersøgelse, som viser, at seniorerne i 2021 købte mere end 58 procent mere sexlegetøj end året før. Yes! jublede jeg og smilede for mig selv og glædede mig på deres vegne – for det må da alligevel være at foretrække end en gold sahvanne, hvor sex er en by i Rusland, som lige nu jo slet ikke er tiltrækkende at opholde sig i nærheden af.

Tid til sanselighed

I den modne alder er det jo i hvertfald heller ikke små børn, rengøring og halvmarathons, der afholder én for at holde gang i gryden. Måske er det faktisk i stedet netop dér, at der er mere tid og overskud til sanselighed og leg i en alder, hvor vi har haft mange år til at lære os selv og vores partner at kende.

Nogle vil måske mene, at børnene jo for længst er lavet og fløjet fra reden, og at der jo så ikke er nogen grund til det ”pjat” mere, men fordi man har nået en vis alder, er det jo ikke ensbetydende med, at man skal snyde sig selv for nydelse. Hverken som gift eller single. Så jeg håber for os alle, at lysten vil længe leve og fylde os alle med lækre lykkehormoner, som springer som champagnepropper.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.