Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Gør Leif Lahn en forskel for Norddjurs?

Artiklens øverste billede
Foto: Søren Andersen

Jeg har stor respekt for Leif Lahn Jensens indsats for sit parti på Djursland, når der er valgkampe.

Han stiller op, når der kaldes og takker empatisk folk for deres støtte til partiet, når de bruger tid på debatindlæg, uddeling af flyers mv.

Det er sympatisk, klogt, inddragende og lokale kommunal politikere kunne lære meget heraf.

Vi savner generelt ægte lokale folketingsrepræsentanter på Christiansborg.

Ofte er det lettest for partierne at sende en kendt person ud i provinsen, hvor en velvillig lokalafdeling med kyshånd tager imod chancen for at få en pseudo-lokal valgt til Folketinget.

Det borgerne i Grenaa og Norddjurs Kommune savner fra dig Leif Lahn Jensen og din parti kollega Malte Larsen samt konservative Britt Bager, Venstres Michael Aastrup og andre folketingsmedlemer valgt i Østjysk Storkreds, er at I kæmper for jeres egns interesser og udvikling - og lige som den jyske trafikmafia har forudseenhed og politisk mod til at gå hele vejen når det er nødvendigt

Torben Bach Sørensen

Men når det kommer til den lokale folketingsmand Leif Lahn Jensens gennemslagskraft på Christiansborg halter det imidlertid gevaldigt.

Senest fokuseret på dialogen med Jens Kloppenborg om energistøtten, hvor Leif Lahn Jensen angribes for ikke kæmpe for en generel energistøtte til alle, der er ramt af Tysklands afhængighed af russisk gas - men kun valgte at støtte nøje udvalgte danskere med meget små indkomster.

Leif Lahn Jensen brugte i dialogen med Jens Kloppenburg mest tid på at rose sig selv for at have vokset op i Grenaa modsat Jens Kloppenborg, der ikke er her fra egnen.

Det er derfor fuldstændig øv, at Leif Lahn Jensens lokale tilhørsforhold ikke slår igennem på Christiansborg, som han påstår i sin dialog med Jens Kloppenborg.

Et afskrækkende eksempel, hvor Leif Lahn Jensen ikke gjorde en forskel:

Den nye Danske Infrastruktur Plan fra 2021 efterlod endnu engang Grenaa som et transportmæssigt uland.

Ingen motorveje de næste 15-20 år. Infrastrukturplanen indeholdt kun mindre udvidelser fra Bale til Tåstrup og en mulig omfartsvej ved Tirstrup.

Det er katastrofalt og fuldstændig ude i hampen, at den velbeliggende Grenaa Havn med den nye Stena Line-forbindelse til Halmstad, ikke kan matche andre danske havnebyer, når det gælder adgangsveje og motorveje.

Konkurrencevilkårene for Grenaa Havn er ulige og i virkelighedens verden politisk valgt af blandt andre Leif Lahn Jensens parti.

Flere påstår, at den forrige kommunale ledelse var dårlig forberedt i forhandlingerne om Infrastrukturplanen.

Man kan i Lokalavisen 16. april 2021, ved Simon Carlsen og Søren Andersen, nemlig læse følgende, efter at Grenaa var forbigået i planen:

I jeres henvendelse er der overhovedet ingen fakta, der belyser, hvorfor staten skal investere i en motorvej til Grenaa. Ingen tal om stigende skibstrafik i Grenaa og hvor mange biler, der kører på vejene. Svækker det ikke jeres argumentation?”

”De tal kan da findes frem, hvis det er nødvendigt at dokumentere dataunderlaget. Men det er jo lidt af et problem at dokumentere fremtidige trafikstrømme og vækst. Derfor argumenterer jeg da også i højere grad for de klimagevinster….”, blev den tidligere Norddjurs Kommunes borgmester Jan Petersen citeret for.

Mildest talt en elendig argumentation, især da den tidligere formand for Grenaa Havn Bent Hansen på et møde i Grenaa Erhverv allerede havde nævnt at Stena Line forventede en fordobling af lastbiltrafikken på A15.

Bent Hansen forventede at disse tal var væsentlige data, der kunne understøtte behovet for en motorvej til en af Danmarks vigtigste industrihavne, især i en periode hvor andre havnebyer fokuserer på boliger ved havnefronterne og mindsker fokus på havnedrift.

Hvor var grenaaenseren Leif Lahn Jensen, da hans parti endnu engang fravalgte Grenaa og vores Havn?

Hvilke nødvendige alliancer etablerede du med andre lokale folketingsmedlemmer fra Djursland?

Den hedengangne jyske trafikmafia med socialdemokraten Jens Risgaard Knudsen, konservative Kai Ikast og Venstres Svend Heiselbjerg i spidsen, satte havnebyerne Svendborg, Esbjerg, Hirtshals og Frederikshavn på motorvejskortet.

De havde politisk tæft og mod til at kæmpe for deres lokalområder.

Det borgerne i Grenaa og Norddjurs Kommune savner fra dig Leif Lahn Jensen og din parti kollega Malte Larsen samt konservative Britt Bager, Venstres Michael Aastrup og andre folketingsmedlemer valgt i Østjysk Storkreds, er at I kæmper for jeres egns interesser og udvikling - og lige som den jyske trafikmafia har forudseenhed og politisk mod til at gå hele vejen når det er nødvendigt.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.