Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kommentar til Lars Møllers indlæg om velfærden

Artiklens øverste billede
Der er taget skridt på vejen, men Norddjurs Kommune er endnu ikke i mål med at komme tilbage på sit gamle niveau på handicapområdet, mener Peter Hjulmand.

Lars Møller skriver i sit indlæg om velfærden, at vi er tilbage til niveauet i 2018 før voldsomme besparelser.

Nuvel, der er vedtaget visse forbedringer på handicapområdet, men vi er ikke på 2018 niveau, som Lars påstår, hvor vi i øvrigt før besparelserne lå i den nederste fjerdedel for landets kommuner.

Normeringen på kommunens bosteder er stadig et centralt og større og større problem. Der er økonomisk set tilført cirka 1 million kroner til normeringen næste år, men først skal der fratrækkes effektiviseringsbidrag, så tilførslen til det enkelte bosted er kun cirka en halv stilling.

Dette er ikke nok til at give bostederne mulighed for at planlægge sådan, at borgerne får opfyldt de individuelle behov, som serviceloven foreskriver.

Det eksterne sociale tilsyn gør i sin seneste rapport opmærksom på, at der ikke er sammenhæng mellem økonomi og kvalitet på eet af kommunens bosteder. Dette signal er bekymrende.

Det er min opfattelse, at det også halter på andre bosteder, hvilket den store personalegennemstrømning og sygefravær tyder på.

Ledelsesmæssigt har der også været store udskiftninger gennem de sidste mange år.

Dette indikerer, at der ikke er tilstrækkelige midler til at bostederne kan planlægge, så såvel borgerne som personalet kan få en tryg og gennemskuelig hverdag.

Mange vikarer og uforudsigelighed er borgernes hverdag.

Lederne har efter min opfattelse bekymrende arbejdsvilkår, hvor de hver dag må prioritere mellem opfyldelse af borgernes behov og hensynet til personalet og de administrative opgaver, som skal løses.

En stor gruppe Borgeres behov for at deltage i det offentlige liv med biografture og i idrætslivet er ikke eksisterende, hvis det skønnes, at der kræves ledsagelse. Disse borgere risikerer at stagnere i udvikling og blive ensomme og isolerede.

Ministeren har skrevet til kommunerne, hvor hun henstiller til kommunerne at give den individuelle ledsagelse, der er behov for. Hun henviser til FN’s handicapkonvention, hvori der står, at landene skal sikre, at alle borgere har den mulighed.

Bostederne har efter min mening ikke mulighed for at tilgodese disse borgere. Jeg har tidligere bedt om opgørelse over bostedernes forbrug til denne individuelle ledsagelse, men har fået det svar, at der ikke er udarbejdet en sådan opgørelse.

Trods politikernes selvros omkring budget, er jeg bekymret for, om de økonomiske vilkår fremover vil være tilstrækkelige til at skabe ro og give borgerne på bostederne en mulighed for at få en tryg hverdag.

Herudover har bostedet en stor udfordring omkring aktivering, der tilgodeser de individuelle ønsker og behov.

Jeg mener derfor, at kommunen må påtage sig et delansvar for de forhold, som præger flere af bostederne.

Politikerne er informeret om forholdene gennem diverse høringssvar og årsberetning fra handicaprådet.

Som afgående formand for handicaprådet vil jeg takke for det samarbejde, vi har haft i rådet og med rådets sekretærer og med voksen- plejeudvalget..

Jeg ønsker samtidig at give udtryk for, at trods politikernes selvros omkring budget, er jeg bekymret for, om de økonomiske vilkår fremover vil være tilstrækkelige til at skabe ro og give borgerne på bostederne en mulighed for at få en tryg hverdag med udvikling og forudsigelighed og give personalet mulighed for at få en hverdag med et godt arbejdsmiljø, såvel fysisk - som psykisk.

Jeg vil anbefale, at kommunalbestyrelsen lytter til mine bekymringer og vil handle. Det er ikke tilstrækkeligt med undersøgelser og forstærket indsats. Der må og skal tilføres økonomi til bostederne for at løse problemerne.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.