Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Husk, at dem der stemmer bestemmer

Artiklens øverste billede
Anders Stenumgaard Lind, Socialdemokratiet

Når alle stemmeberettigede borgere i Norddjurs forhåbentlig sætter deres kryds til KV21 i morgen er det samtidig tid til at kigge fremad mod de næste fire år og forhåbentlig med en ny sammensat kommunalbestyrelse som både vil bestå af nuværende og forhåbentlig også af nye kompetente lokalpolitikere.

Vi kan desværre ikke ændre fortiden - men vi kan sammen tro på fremtiden og sammen arbejde for at give fremtiden i Norddjurs kommune de bedst mulige rammer. Det er det bedste ved at være en del af et demokrati.

Det har i min optik været en valgkamp med alt for meget fokus på fortiden og alt for lidt fokus på visionerne for den fremtid og udvikling som Norddjurs og dens borgere allerede står midt i.

Til gengæld har det været en meget engageret valgkamp og jeg vil personligt huske den for, at stort set alle kandidater jeg har mødt og diskuteret med den sidste måned jo i bund og grund vil Norddjurs og deres lokalområder det bedste. Det synes jeg er en vigtig pointe at tage med i stemmeboksen i morgen.

Fakta - Alle organisationer - private som offentlige - frivillige som professionelle - store som små - har løbende brug for naturlig udskiftning og nye kræfter for at udvikle sig. Det faktum gælder også for kommunalbestyrelsen i Norddjurs kommune.

Fakta - Vores nuværende borgmester har stillet op og taget imod mange tæsk de sidste fire år mens andre nuværende politikere har formået at smutte under radaren uden at skulle stå på mål eller til ansvar for alle de beslutninger som de faktisk også har været med til at beslutte i indeværende periode. Det er et faktum som jeg synes fortjener lidt opmærksomhed her i slutspurten af valgkampen.

Fakta - Vi får på nuværende tidspunkt ikke en borgmester i Norddjurs som er mere kompetent end Jan Petersen og det vil være ret naivt og hoppe med på den retorik som hylder at bare vi får en blå borgmester så er alle problemer i Norddjurs løst og kommunen er genfødt. Så nemt er det desværre ikke.

Fakta - Vi er nødt til at holde fast i den udvikling og linje som blev lagt i 2019 af kommunalbestyrelsen og som vi så småt kan se resultaterne af - JA - der skal nok også luftes ud og skiftes ud i kommunalbestyrelsen - men det er bestemt også mit klare indtryk at det kommer til at ske på flere fronter i morgen.

Men at overreagere og i protest smide sin stemme på noget som ikke har substans og format og som ikke vil holde hjem i længden, vil være endnu mere katastrofalt for Norddjurs kommunes fremtid.

Stemmeprocenten til kommunalvalget i Norddjurs i 2017 var 68,7% - dermed valgte 31,3% af alle stemmeberettigede i Norddjurs IKKE at bruge deres stemme.

Det skal derfor blive rigtig spændende at se hvad stemmeprocenten bliver i morgen. Jeg håber personligt den sprænger alle tidligere rammer og at vi som kommune, lokalsamfund og borger vil prioritere at benytte vores individuelle demokratiske ret til at medvirke til udviklingen i den kommune hvor vi bor.

Rigtig godt valg til os alle i morgen og HUSK - Dem der stemmer bestemmer!

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen