Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Stop for lokale politikere i havnebestyrelse

Artiklens øverste billede

Jeg er langt hen ad vejen enig med Jens Warens kritik af Lars Møller fra liste A.

Lars Møller må jo fuldstændig selvom, hvordan han vil indrette sin tilværelse. Men for at Lars kan leve som full-time kommunalpolitiker, skal han jo have hjælp af vennerne.

Han skal have en udvalgspost, der giver et godt honorar for at kunne leve, som han gør.

Når tingene lige så stille kommer op til overfladen, bærer det præg af en stor rodebutik, hvor arbejdsmiljøet for de ansatte sagtens kunne være bedre, og når problemer først kommer til syne går kommunen og Lars i flyverskjul. Der er i hvert tilfælde ikke vores skyld, at det er gået galt, bliver der typisk sagt

Paul-Werner Johnsen

Var Lars nu en meget dygtig og kompetent udvalgsformand, så synes jeg, at det er helt ok, at Lars vil bruge full-time på det her. Det synes jeg ikke lige, at det er tilfældet.

Når tingene lige så stille kommer op til overfladen, bærer det præg af en stor rodebutik, hvor arbejdsmiljøet for de ansatte sagtens kunne være bedre, og når problemer først kommer til syne går kommunen og Lars i flyverskjul. Der er i hvert tilfælde ikke vores skyld, at det er gået galt, bliver der typisk sagt.

Et af de festlige indslag her i valgkampen, som ellers har været lidt kedelig, står Lars for. Jeg tror godt, at han ved, at der bliver ingen stemmer at hente fra den her adresse.

Men alligevel lå der en dag en valgreklame fra Lars i vores postkasse, hvor der blev lovet en stribe af fortræffeligheder hvis man stemte på Lars. Blandt andet tryghed. Ja ok, jeg tror nu ikke alle ansatte på vores bosteder er enige i den påstand.

Lars er jo udpeget af LO Djursland til at sidde i Grenaa Havn A/S bestyrelse. Selvfølgelig med et honorar til udbetaling.

Det undrer mig meget, at en faglig organisation år efter år kan pege på en person, der i over 10 år ikke har haft tilknytning til arbejdsmarkedet. Det undrer mig også, at det her ikke har været oppe at vende på et bestyrelsesmøde i LO Djursland, hvem der skal repræsentere LO Djursland i havnens bestyrelse.

Jeg ved helt præcist, at der er andre fra LO Djurslands bestyrelse, der godt kunne tænke sig at sidde i havnens bestyrelse. Og vel at mærke folk, der har en fast tilknytning til arbejdsmarkedet, men det har ikke været til debat i LO Djurslands bestyrelse med de oplysninger, som jeg har fået.

Jeg har selv i mange år siddet i Metal Grenaas afdelingsbestyrelse. Hvis der skulle uddeles udvalgsposter, skulle det vedtages på et bestyrelsesmøde eller på en generalforsamling.

Og der blev lagt stor vægt på, at det var folk, der var på en arbejdsplads og måske oven i købet havde en tillidspost der.

Nu kender jeg ikke LO Djurslands vedtægter, men jeg kunne forstille mig, at de lignede Metals og at man ikke bare kunne give ledelsen besked, at man gerne ville forsætte med at sidde i Grenaa Havns bestyrelse. Jeg synes, at det her ser meget underligt ud.

Nu har Steen Jensen fra DF jo meldt sig ud af partiet på grund af en dom. Steen sidder også i havnens bestyrelse.

Ja, nu må man jo nok gå ud fra, at det gør han ikke mere.

Jeg synes i den forbindelse at Norddjurs Kommune efter valget skal stoppe den trafik med at sende et stort antal kommunalbestyrelses medlemmer, som stort set ikke ved noget om havnedrift, i havnens bestyrelse.

En til to personer som repræsenterer Norddjurs Kommune må være fint. Med de store ambitioner Grenaa Havn har, må en mere professionel bestyrelse helt klart være at fortrække. Måske var det en ide at vælge en medarbejderrepræsentant ind i havnens bestyrelse, som kan komme med sine input omkring hverdagen på Grenaa Havn A/S. Det tror jeg godt, at bestyrelsen kunne få glæde af.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen