Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det handler ikke bare om udsigt, men om ikke at skræmme tilflyttere væk

Artiklens øverste billede
Benno Blæsild (V)

Den vestlige del af Norddjurs Kommune vil snart springe ud som Østjyllands nye natur- og oplevelsesperle. Coronapandemien har øget efterspørgslen efter naturnære, autentiske og bæredygtige oplevelser. Fjordcentrets saltvandmiljø og Djursland for Fuld Damps skinnecykler og kanoer har fået appel for et større publikum.

Og indenfor få år, vil Drammelstrup Engsø med tilhørende naturstier kraftigt højne hærligheds- og oplevelsesværdien i naturen mellem Auning, Gl. Estrup og Allingåbro. I centrum af området ligger Gl. Estrup med et herregårdsmuseum og Det Grønne Museum i verdensklasse. Sidstnævnte omhandler landbrugets, madens, skovens og jagtens historie i Danmark.

Uden om ligger et fint netværk af historiske småbyer, hvis navne røber, at de blev grundlagt i vikingetiden. Ingen af dem udviklede sig til købstæder, sikkert fordi vores område har oplevet en ’omvendt’ klimakrise, hvor et øhav på 500 år blev forvandlet til en landfast halvø – takket være landhævningerne efter istiden.

Byerne i det vestlige Norddjurs er forskellige, og det skal de efter min mening blive ved med. Vi skal undgå uforvarende at afvikle fortidens præg – uanset om der er taler om landsbyer, stationsbyer eller små handelsbyer.

Det er ikke raketvidenskab at bevare de særlige kulturværdier. Det er blot lavpraktisk sund fornuft. Jeg vil i kommunalbestyrelsen og i Venstres gruppe påvirke alt hvad jeg kan, for at Norddjurs Kommune får et egentligt Landdistriktsudvalg, hvis hovedsigte er at støtte og udvikle de dele af kommunen, om ikke er udlagt som vækstcentre.

Et at udvalgets oplagte opgaver vil blive effektivt at få fjernet den gule ruin i Allingåbro på hjørnet af Gl. Kirkevej og Hovedgaden. Bygningsresternes indhold af asbest og grundens forurening betyder, at der ikke kun er tale om by forskønnelse; men også tale om at redde lokalområdet fra en farlig forurening. Og så vil det pynte gevaldigt på de smukke nyrestaurerede nabohuse. Hver by i Norddjursland har sit arkitektoniske særpræg, og desværre har de fleste også lignende ’ømme punkter’ i husrækkerne, som ikke let lader sig løse ved privat initiativ; men hvor de gode viljer har brug for en hjælpende hånd fra det offentlige.

Jeg ser sikker på, at sådan et udvalg aldrig bliver arbejdsløst; mit første svære politiske arbejde bliver at sikre, at udvalget får midler at arbejde med. Det handler nemlig ikke blot om at gøre udsigten bedre for dem, der allerede bor i byerne; men i lige så høj grad om at undgå, at nogle få faldefærdige rønner skræmmer potentielle tilflyttere væk.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen