Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hold fast i Grenaa Sundhedshus - glem Nærhospital

Artiklens øverste billede
Alice Holst Brask, kandidat til regionsrådet i Region Midt, opstillet fra Djursland for Det Konservative Folkeparti på Djursland:

»I et dagblad har jeg erfaret, at regeringen og også den socialdemokratiske regionsrådskandidat på Djursland går ind for at bytte Sundhedshuset i Grenaa med et nærhospital.

Det var ledsaget af et stort billede, hvor Grenaa protesterede imod lukning af Grenaa Sygehus i 2002.

Dette husker jeg tydeligt: Efter to store demonstrationer og efterfølgende voldsomme stormøder i Grenaa Idrætscenter kom det lægefaglige medlem af ledelsen på Randers Sygehus hen til mig og beklagede, at hvis dette skulle gentage sig, så ville han nægte sin deltagelse i Grenaa! Det er nu forhistorie!

Som konservativ regionsrådskandidat på Djursland er jeg imod navnet nærhospital..

Nu fungerer både Randers og Skejby godt. Gødstrup i Vest er klar lige efter nytår.

Ambulancebetjening samt flyvende patienttransport er opdateret og tilpasset. En centralisering er gennemført med mange sundheds- og helbredelsesfaglige fordele for borgerne.

Nu kan tiden så være inde at fokusere på Grenaa Sundhedshus, der fungerer godt og er værdsat for sin alsidige sundhedsfremmende indsats.

Som konservativ regionsrådskandidat på Djursland er jeg imod navnet nærhospital..

Jeg bakker op om Grenaa Sundhedshus for netop at være et bredt sundhedscenter, hvor mange dagligt færdes ind og ud, både kronikere og svage patientgrupper til genoptræning, træning og værdsat vejledning.

Selv er jeg Osteoporose-kroniker og har ikke et ønske om yderligere hospitalssygelighed. Jeg er sundhedssøgende for kvalificeret hjælp til selvhjælp og faglig indsigt. Jeg har rundet 1000 gange besøg, og jeg taler med mange kronikere og ældre ”svage” patientgrupper, som ytrer sig positivt om Sundhedshuset i Grenaa.

Mange andre borgere synes, at den vigtigste hospitalsbehandling, også med sengepladser, ligger lidt langt væk – og at rejsetiden er besværlig … og megen kontrol burde kunne tilbageføres til Grenaa…

Men hospitalsdirektøren i Randers siger nej til bedøvelser i Grenaa, og at have ”råd” til at lade en dygtig læge tage køreturen frem og tilbage i stedet for at udføre sit arbejde intenst på sit Akuthospital. Forståeligt !

Jeg foreslår, at Region Midtjylland i næste periode etablerer et folkeligt sundhedsbrugerråd omkring Regionshospitalet i Randers og Grenaa Sundhedshus, bestående af repræsentanter fra Djurslands Ældreråd og Djurslands Handicapråd samt DH (Dansk Handicapforbund) som kunne pege på evt.. egnede justeringer for Grenaa Sundhedshus.

Se: Det vil være et positivt og konstruktivt tiltag.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen