Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Sådan skaber vi den bedste skole i Norddjurs

Artiklens øverste billede
Malene Lange Kristiansen. Pressefoto

Forældre til skolebørn og skolens ansatte kender præmissen for skolen i dag. Dette er et fiktivt eksempel fra en lærers virkelighed:

Lises fremmøde var svingende. På AULA sendte hendes forældre beskeder om mavesmerter. De sendte hende også til lægen - ”bare for at være sikker”. Intet har siden været sikkert, og Lises fremmøde i skolen aftog i takt med, at antallet af netværksmøder steg.

De voksne i skolen ved, at Lise er en sårbar pige. Uden guidning fra professionelle voksne formår hun ikke at indgå i sociale fællesskaber med jævnaldrende børn. Med voksenhjælp har klassekammeraterne lært at tolke Lises signaler og rummer at hjælpe hende. De fagprofessionelle har blik for, at alle vokser som mennesker, når de sociale kompetencer udvikles såvel hos Lise som hos hendes klassekammerater.

Arbejdet med at sikre gode relationer er altafgørende for barnets faglige udvikling. Det kræver tid og et kvalificeret samarbejde mellem professionelle af skabe disse relationer.

Handleplaner dokumenterer, at de voksne omkring Lise har kortlagt hendes udfordringer og handlet efter reglerne i årevis, men ”systemet” er svært at danse med.

Lises klassekammerater fortæller, at hun poster ”mærkelige opslag”. De finder råd og løsninger sammen med deres lærer - deres livline. Deres lærer forstår dem og rummer deres forskellighed. Det gør dem trygge. Heldigvis er klassen ikke ”ramt” af vikarer fra gaden, som nu udgør 20 % af folkeskolens ansatte.

Lise har nu ikke været i skole i 7 måneder. Læreren har siden det første netværksmøde sendt undervisningsmaterialer hjem. Der er heldigvis løbende kontakt med hjemmet over AULA og telefonisk - og med en sagsbehandler, men det er ikke altid den samme.

De fagprofessionelle har for længst underrettet om, at Lise slet ikke har behov for fagligt input. Hun har brug for en relation til en nær voksen, der ud fra sin professionelle viden forstår Lise og på hendes præmisser samtaler, lytter og genskaber hendes tro på, at verden er et godt sted at være.

Skolens personale ved, hvad der skal til, for at Lise kan hjælpes tilbage i skolen. Lises lærer må dog ærligt indrømme, at Lise godt kan glemmes i en travl hverdag på en alsidig folkeskole.

49 % af lærerne i folkeskolen oplever i mindre grad eller slet ikke, at de har mulighed for at yde tilstrækkelig støtte og hjælp til elever med bekymrende fravær.

Lærerens øjne er nemlig nu rettet på andre børn, som Mads. Han er ordblind, og bruger ikke gerne sine IT-hjælpemidler. Han vil helst bare være som de andre. Derfor er der i øjeblikket ekstra fokus på at tilrettelægge undervisningen, så Mads bliver trænet i hjælpemidlerne som redskaber både i skolen og derhjemme.

Andreas har egentlig det sidste stykke tid været mere stille, end han plejer. Har der været en besked på AULA? Når der lige er tid, skal der tjekkes op og tages en samtale med ham om hvorfor.

Desuden er der kommet en ny pige i klassen. Hun skal hjælpes i gang og det faglige niveau skal vurderes. Heldigvis spiller hun håndbold, så en vej ind i klassens sociale samvær, sker nok bedst gennem Mia, som også spiller håndbold og er mere åben i samarbejdsrelationer end Sofie. Anne er også en mulighed. De fagprofessionelle i skolen ved, at et skoleskifte eller overgange mellem skoler kræver ressourcer til en ekstra social og faglig styrkeindsats fra barnet og de voksne omkring det.

Der er Ibrahim. Han er en af de uledsagede syriske unge, der er kommet til skolen. Han hilser venligt og nærmer sig læreren med et forsigtigt smil. Det gjorde han ikke den dag i engelsktimen, da hans ”onkel” pludseligt ringede. Efter opringningen var han tydeligt mærket, men ingen kan arabisk.

64 % af lærerne i folkeskolen mangler tid til at tage hånd om den enkelte elevs trivsel på skolen.

Lige nu har læreren 27 elever i dansk, og novelle-genren skal ifølge årsplanen afrundes. Elevernes egne bud på en novelle ligger i stakken ved siden af de tyske sommerferieberetninger i førnutid og de digitale læseresultater på lærerens skrivebord. Der ligger de også de næste uger, før læreren når i bund med en kvalificeret feedback.

Når timen er slut, skal læreren have billedkunst i 7. klasse indtil kl 15.20. Det er nu blevet et eksamensfag. Det udskudte møde om den nye lovgivning omkring eksamenerne i de praktiskmusiske fag er planlagt til denne uge. Ingen ved endnu, om skolen har råd til at facilitere og leve op til lovgivningen.

Har du glemt, at Lise ikke er i skole?

Det har hendes pligtopfyldende lærer ikke. Efter arbejdstid scannes derfor de materialer ind, der skal sendes til Lises hjemmeundervisning.

Det Radikale Venstre i Norddjurs kender folkeskolen indefra.

Vi vil arbejde for at:

- Personalet i folkeskolen sikres tid til relationsarbejde.

- Lærernes undervisningstid nedsættes til max. 24 lektioner, for at sikre forberedelse og evaluering af en tidssvarende og differentieret undervisning.

- Klasseloftet er på max 22 elever, så læreren har en realistisk mulighed for at nå omkring alle eleverne.

- To voksne i alle indskolingsklasser skal sikre den sociale tryghed og faglighed.

- Skolerne lokalt råder over og fordeler ressourcerne for at forebygge mistrivsel hos eleverne.

En stemme på Det Radikale Venstre i Norddjurs den 16. november 2021. En stemme på vores børns udvikling og uddannelse i den bedste skole.

Læs også

Del artiklen