Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Vi er absolut et bedre sted i Norddjurs Kommune.

Artiklens øverste billede
Jan Petersen, Socialdemokratiet

I en valgkamp bliver retorikken skærpet, herunder også den personlige. Enkelte indlæg har tillagt mig alene æren og ansvaret for kommunens økonomiske problemer i 2018 i et ordvalg, som jeg fravælger at kommentere.

Jeg har påtaget mig ansvaret også da det var sværest, men jeg kan intet gøre uden at der er mindst 13 andre, der er enige i det. I langt de fleste og væsentlige sager, er flertallet bredt, hvis ikke det ligefrem omfatter alle 27 medlemmer. Sådan skal det også være i den kommende valgperiode.

Sandheden om kommunens økonomi er, at kassebeholdningen er robust med en gennemsnitlig kassebeholdning på omkring 300 millioner kroner de kommende fire år. I 2018 lykkedes det at holde kassebeholdningen på 100 millioner kroner på grund af et meget voldsomt økonomisk indgreb.

Kommunens gæld er nedbragt betragteligt og vil være på niveau med landsgennemsnittet. Vi har især brugt tilskud på grund af faldende befolkningstal til at nedbringe gæld, hvilket er grundlæggende sundt for vores fælles kommuneøkonomi de næste mange år.

Efter de hårde nedskæringer i 2018 har vi især i 2021 og nu i budget 2022 kunnet hæve service- og investeringsniveauet og regnskaberne for 2020 og 2021 er i grundlæggende balance. Det hårde økonomiske indgreb virkede og siden hjalp udligningsreformen os derhen, hvor vi er nu. Vi er ikke der endnu, hvor jeg gerne ville være på serviceniveauet, men den grundlæggende sunde økonomi er sikkerheden for tryghed og forudsigelighed i kommunens tilbud til. for eksempel ældre og sårbare borgere.

Skatteforhøjelsen på 1,1 procent var voldsom og nu nedsat med 0,4 procent for statens regning og ikke som Lars Østergård fra Venstre giver indtryk af som en indrømmelse til Venstre.

Nu nedsætter vi yderligere skatteprocenten med 0,2 procent. Jeg vil imidlertid ikke love, skatten nedsættes yderligere i den kommende valgperiode, for en yderligere og fremtidige svækkelse af indtægterne til kommunen, kan hindre nødvendig vækst i service og investeringer senere i årtiet.

Befolkningstallet ser ikke ud til at falde mere og i 2021 har vi fra januar til oktober fået 133 flere borgere og heri indgår 42 borgere mellem 0 og 5 år.

I aldersgruppen 26-42 år er antallet af borgere steget med 60 borgere. Denne tendens fortæller om flere børn og børnefamilier i kommunen. Den tendens skal vi bruge offensivt og derfor må den nye kommunalbestyrelse anlægge en offensiv tilflytningsstrategi og gode kilder til denne er de nye borgere, som er flyttet til kommunen det seneste år.

I første halvår 2021 har kommunens solgt grunde for over 21 millioner kroner, hvor de største enkeltsalg er den nye udstykning i Auning, Møgelbjerg i Grenaa og sommerhusgrunde ved Grenaa Strand. Private udstykninger er også i gang og vi har allerede igangsat planlægning af nye udstykninger til de kommende år. Her skal vi i den kommende valgperiode sikre, at vi også udenfor Grenaa og Auning har grunde til salg og at de ligger de rigtige steder.

Sætter jeg det lange lys på kommunens økonomi, ser det bedre ud end nogensinde tidligere i kommunens historie, men træerne gror ikke ind i himlen. Vi budgetterer ikke med håb, med balance i de år, som vi kan se frem.

Om fire år kan vi være udfordret på investeringsniveauet, når vi samtidig skal holde fast i den grundlæggende balance i økonomien og det skal. Derfor er det godt, at vi har nedbragt gælden.

Faldet i antallet af borgere ser som nævnt ud til at være stoppet, og vi skal i vækst. Det kan blive en økonomisk udfordring, samtidig med, at det er positivt at vi bliver flere især familier med børn. Det betyder imidlertid, at tilskuddet fra staten for faldet i befolkningstallet ophører: Samtidig får vi så øgede indtægter fra bloktilskud og skat. Om det går lige op afhænger af, hvilke borgere der flytter til os.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Fra 2027 til 2030 falder vores årlige ydelser på gæld med over 25 millioner kroner, fordi vi har lån, der udløber. Det forbedrer kommunens økonomi. Men det betyder at vi kan blive økonomisk udfordret i årene 2025-27.

Men der er jo længe til kan man sige. Ja, men det lange lys er nødvendigt, og derfor skal vi ikke i kådhed og valgkampens hede sætte den langsigtede soliditet i økonomien over styr.

Der skal passes på kassebeholdningen og den grundlæggende balance i vores økonomi de kommende år skal fastholdes. Det er et grundlæggende socialdemokratisk krav til det brede samarbejde, som vi skal have efter valget. Vi har taget ansvaret, da det var svært. Nu skal de bedre udviklingsmuligheder bruges klogt og ansvarligt.

Jeg ved det er lidt kedeligt med disse tal og dette tørre indlæg. Men bag alle de flotte overskrifter og alle tilsagn på gader og møder gemmer sig den rå virkelighed, at der grundlæggende skal være orden i kommunens økonomi, for at vi kan levere forudsigelighed, tryghed og sikre det grundlag for udvikling, som vi nu har.

Jeg har læst, at det var Venstre, der reddede vores økonomi. Ja, de var med i forliget, men udspillet om, hvor stort et indgreb vi skulle gennemføre kom fra Socialdemokratiet. Vi tager ansvar – også når det er svært – og vi gjorde det og er glade for at Dansk Folkeparti og Venstre begge indgik i et forlig, så det blev bredt.

Siden – og i forskellig hastighed – er de øvrige partier i den nuværende kommunalbestyrelse kommet med i budgetforligene. Det er godt for Norddjurs Kommune, at alle kan samles om og påvirke retningen for kommunen.

Jeg vil gerne insistere på, at vi ser lidt længere frem end den kommende valgdag og den kommende valgperiode. Nu, hvor vi netop er et absolut bedre sted, skal det ikke ødelægges i lysten til at blive genvalgt.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.