Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Her er der ingen slingrekurs, Bjerregaard.

Artiklens øverste billede
Niels Basballe (S)

Dette indlæg er et svar til nedenstående debatindlæg fra Kasper Bjerregaard (V):

Jeg har ikke udvidet ansøgningerne ved Søby, tværtimod har jeg kæmpet for at gå fra det ansøgte 263 hektar til den nuværende ansøgning på 150 hektar. En del af det er på baggrund af diverse regulativer inklusiv ”bevaringsværdigt landskab”.

Den udvidelse, du omtaler, går jeg ud fra er det mindre areal som blev foreslået tillagt i stedet for et andet der blev taget ud.

Her blev teksten skrevet som følger i beslutningen ved mødet d. 29-10-2019, ” en udvidelse indenfor det bevaringsværdige landskab, hvor der efter en konkret vurdering af terrænets hældning, ved hjælp at etablering af slørende beplantning, fortsat tages hensyn til det bevaringsværdige landskab”.

Så det er slet ikke sikkert det tillades ved endelig vurdering, og eventuel behandling i planklagenævnet.

Ifht. Mejlgaard var jeg klar på at give tilladelse på de ansøgte ca. 230 hektar.

De 230 hektar var delt ud på fem omkringliggende arealer, hvor de fleste ikke kunne ses fra offentlig vej. De kunne omkranses af bevoksning, så det flød ud i et med det eksisterende skovareal.

Det har jeg brugt som eksempel utallige gange. Men forvaltningen kunne kun anbefale ca. 45 hektar på grund af diverse direktiver.

Ved besøg hos godsejeren spurgte jeg hvad det mindste areal skulle være på, svarede han 100 hektar, ellers ville det ikke blive til noget. Derfor foreslog jeg sammen med formanden, at forvaltningen skulle prøve at udarbejde et nyt forslag som nærmede sig de 100 hektar. Og det er så det som ligger nu på 106 hektar.

Det er ikke ensbetydende med det kan godkendes, det vil den videre sagsbehandling afsløre.

Så Kasper Bjerregaard, jeg er ikke imod solceller, heller ikke de store anlæg som ved Mejlgaard.

Lige nu godkender jeg et større anlæg ved Estruplund på ca. 146 hektar.

Der hvor det giver mening er jeg klar. Så det er ikke et spørgsmål om enten eller, men en vurdering fra ansøgning til ansøgning

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen