Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Hvornår bliver der skruet ned på Kalkværket?

Artiklens øverste billede
Foto: Søren Andersen

Grenaa Kalkværk lover at skrue ned for larmen. Men hvornår?

Hvorfor er der ikke for længst lavet en kvalificeret måling af støjen? Jeg formoder, at det i så fald ville være Norddjurs Kommune og ikke Grenaa Kalkværk, der bestemmer, hvornår der skal skrues ned for støjen?

Maja Søholm

Det må de åbenbart selv bestemme, da den måling, som Niels Kristian Petersen fra Norddjurs Kommune foretog for cirka halvandet år siden ikke giver kommunen ret til at give Kalkværket et påbud om at overholde støjgrænsen.

Hvorfor er der ikke for længst lavet en kvalificeret måling af støjen? Jeg formoder, at det i så fald ville være Norddjurs Kommune og ikke Grenaa Kalkværk, der bestemmer, hvornår der skal skrues ned for støjen?

Men som Niels Kristian Petersen siger til avisen, at når Kalkværket erkender, at de larmer for meget, så behøver vi ikke at gøre mere fra kommunens side.

Ergo - vi lukker døren og lader dem larme lige så længe, at de har lyst. på den måde får vi endnu en sommer med den ulidelige støj.

Det er da rart, at fabrikschef Torben Andersen fra Kalkværket er venlig og forstående, men det løser altså ikke problemet.

Jeg synes også, at kommunen skal undersøge, hvad der bliver udledt direkte ud i skoven under hegnet ved Kalkværket. Jeg har orienteret om problemet for lang tid siden, men der er intet sket.

Læs også

Del artiklen