Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg vil gerne slå et slag for den sunde fornuft i hjemmeplejen

Artiklens øverste billede
Rikke Albæk Jørgensen er klar til fire år mere i Norddjurs Kommunalbestyrelse. Pressefoto

»Slut med minuttyranni - slip borger og personale fri og nedbring det administrative arbejde.

Giv borger og personale frihed og ansvar. Som det er nu i hjemmeplejen, visiteres der minutter til diverse.

Et morgenbesøg kunne se sådan ud:

• Personlig pleje 10 minutter
  • Ernæring 10 minutter
  • Forflytning 10 minutter
  • Toiletbesøg 10 minutter
  • Strukturering 10 minutter
  • Øjendryp 5 minutter
  • Medicin 5 minutter

Lad os sige at borgeren så er blevet bedre og nu selv kan vaske sig lidt men ikke helt, og der kun er behov for 5 minutter til denne ydelse, ja så er det en ændring som så sendes til visitator, der så retter det og videresender til planlægger som så laver rettelsen.

En uge efter kan borger selv vaske op men ikke rede seng - altså struktureringsydelsen skal rettes fra 10 min til 5 min, samme øvelse…..

En uge senere, nu kan borger selv stå ud af sengen og har ikke brug for forflytninger, derfor ydelsen på 10 min skal stoppes, og samme øvelse igen…..

osv, osv, osv

Ud over at der allerede nu er brugt ret mange administrative minutter på rettelser i stedet for tid til borgeren, så skal medarbejderen også bruge dokumentationstid på at dokumentere ved hver ændring.

Allerede nu hos denne borger er vi ret højt oppe i antal minutter brugt på administration og dokumentation. Og det fortsætter jo for denne borger hver gang, der er en lille ændring, selv for 5 minutter.

Man kan jo gange det med antal borgere, der får hjemmehjælp i kommunen, og mange får besøg mange gange i døgnet.

Ydermere er der bestemt til sidste minut, hvad borgeren og den ansatte skal bruge minutterne til.

Mit forslag lyder:

Lav tre ’borgerpakker’ - en lille, en mellem og en stor.

Sæt borger og medarbejder fri - borger er medbestemmende i forhold til, hvad vedkommende har brug for hjælp til og medarbejderen kan bruge sin faglighed og uddannelse.

Jeg kan kun se, at det kan give medarbejder- og borgertilfredshed.

Derudover kan vi også mindske det administrative arbejde.«

Læs også

Del artiklen