Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Flyt Frederik den syvende tilbage på Torvet

Artiklens øverste billede
Statuen af Frederik den syvende skal flyttes tilbage til Torvet i Grenaa, hvor den tidligere har stået, mener Henning Sørensen. Foto: Grenaa Egnsarkiv

Bortset fra to år i militærnægterlejr og nogle måneder på højskole, har jeg haft mit liv og virke i Grenaa, som jeg holder meget af. Ikke mindst Torvet syd for Grenaa Kirke finder jeg smukt. Det prydes blandt andet af den smukke statue af Søren Kanne, og på soklen kan ses nogle vers af sangen om Søren Kannes heltedåd i farvandet syd for Grenaa Havn.

Lad nu Frederik den syvende komme tilbage til Torvet i Grenaa og sende hilsener til vore koner og børn - og også til alle vi mænd

Henning Sørensen

På nordsiden af Grenaa Kirke skæmmes Torvet efter mine og mange andres begreber af et intetsigende kunstværk.

Lad os i stedet få statuen af Frederik den syvende - grundlovens giver - tilbage til Torvet. Så kan den nuværende statue der komme ned til Kulturhuset Pavillonen - til dels dækket af træer.

Frederik den syvende var, som Palle Lauring beskriver ham i sin bog om Danmarks konger, et besynderligt og sammensat menneske, hvis to første dronninger var flygtet rædselsslagne.

Men så blev han viet ”til venstre hånd” med modehandler Louise Rasmussen, der så nogenlunde kunne styre ham. men primært på grund af dette forhold, var kongen ikke populær blandt det fine borgerskab i København. Han opholdt sig derfor mest i Skodsborg eller Jægerspris.

Når han kom rundt i landet sammen med Louise Rasmussen, der nu havde fået titlen Grevinde Danner, blev han modtaget med stor begejstring af de lokale mænd - kvinder og børn kom aldrig, som tiden var dengang, til slige lejligheder, og kongen sluttede altid sine taler med ordene: »Hils jeres koner og børn.«

Lad nu Frederik den syvende komme tilbage til Torvet i Grenaa og sende hilsener til vore koner og børn - og også til alle vi mænd.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen