Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Det er utrygt, når politikere i Norddjurs er enige om økonomien

Artiklens øverste billede
Når man ser tilbage på de seneste fire år, er det ikke særligt betryggende, at hele kommunalbestyrelsen nu er enige om økonomien, mener Svend Åge Jellesen. Foto: Norddjurs Kommune

Hvor er det fantastisk, at vi har en kommunalbestyrelse, der er enige om fremtidens budget.

Men det giver nu alligevel stof til eftertanke når man kigger tilbage på den fireårige periode, som slutter her til nytår.

Det, der kan undre en mest, er nok, at kommunen altid har en supergod økonomi i det år, der er valg. Derfor er jeg mere utryg og spændt på at se budgettet for 2023 end det nuværende for 2022.

Der er ingen tvivl om, at den siddende kommunalbestyrelse består af nogle dygtige gode mennesker på rigtig mange punkter, men når det gælder ledelse af kommunen og kommunens økonomi, opstår der i den grad tvivl om bestyrelsens kompetence, og det gælder alle farver i bestyrelsen.

Det gør jo i særdeleshed ondt på en liberalt tænkende mand, at man både på kommunalt plan og i særdeleshed på landsplan, har folk der er valgt i Venstre, som langt fra lever op til partiets politik, eller måske rettere tidligere politik.

Kigger man lidt tilbage på, hvad der er budt på i Norddjurs de sidste fire år. Er det faktisk svært at finde de positive ting frem i forhold til de negative ting. Så må det jo heller ikke være sjovt at sidde i en bestyrelse, når man konstant er på bagkant.

Norddjurs Kommune bryster sig af den skønne natur med både skov og strand. Og det har vi masser af og det er smukt og skønt.

Men som aktiv cyklist har jeg i løbet af sommeren været rundt i Danmark på cykel. Hvor var jeg glad for, at turen ikke gik gennem Norddjurs, da vi nok er i besiddelse af Danmarks ringeste asfalt.

Det er utrolig svært at nyde landskabet, når man konstant skal være obs på huller og revner i asfalten. Det er i den grad en skændsel at byde vore gæster/turister velkommen med et så forfaldent vejnet.

Noget tyder på at man gør noget ved det nu, men problemet er jo mere end 10 år gammelt. Jeg gad nok vide, om man når rundt inden den er gal igen. Skal vi ud og nyde turen på cykel og ikke kun træne kondition og koncentration, kører vi til Syddjurs. Her er vejene af en helt anden kaliber, og naturen er jo stadig lige smuk.

Kigger man så lidt over på skoleområdet, så er problemet med asfalt absolut minimal i forhold til de beslutninger eller mangel på samme, som den siddende kommunalbestyrelse har taget.

Man har fra bestyrelsens side erkendt, at skolepolitikken nok ikke var den smarteste og det må jo siges at være helst korrekt.

Pengene fosser ud af kassen, og man kan ikke stoppe det. Man har lukket en overbygning i midten af kommunen, og halvandet år efter har man to skoler med overbygning.

Burde man ikke have lyttet til borgerne; det er vel derfor man er valgt?

Nu har man så planer om at bygge til ved skolen i Glesborg, samtidig med at der er masser af tomme lokaler på Ørum skole. Det virker helt absurd, og det bliver jo helt galt, hvis man kigger på de stemmer, der blev afgivet for at lukke overbygning i midten, og når man så ser på de stemmer, der stemte for en overbygning i Glesborg. Så er det i den grad radikalt og ikke liberalt.

Hvad angår skolestruktur på den anden side af sundet, er det jo kun endnu værre. Først tager man en beslutning, så lægger man det ud til skolerne selv, og så træffer man alligevel selv en beslutning. Det er det man kalder ”Hat og Briller” Det bliver spændende at se hvilke finurligheder, der findes på i det gamle Rougsø, der er der jo en del skoler man som kan pilles ved.

Jeg kan ikke sige, at jeg er stolt af at komme fra Ørum, da jeg jo ”kun” er tilflytter til byen. Men respekten for byens og områdets borgere, er i den grad stor, når man ser den store opbakning, der er til byens nye skole.

Det er jo lige før man dømmer om at få de gamle små kommuner tilbage i stedet for den sognerådspolitik man fører i Grenaa og Auning.

Så bliver der også nævnt noget om eliteidræt. Nu er jeg ikke den store ørn på idrætsområdet, men har dog fulgt lidt med i hvad der sker.

Succesen med FC Djursland er lidt svær at få øje på. Årsagen er vel ret enkel. Vi er ikke personer nok på Djursland til de bedste rækker i Danmark og slet ikke, når vi er så tæt på Aarhus og Randers.

2 division i håndbold i Glesborg er utrolig sejt. Jeg kender ikke baggrunden for holdet. Men jeg ved, at stort set alle andre klubber på Djursland lider alvorligt, hvad medlemmer angår.

Hvis lokalbraget i de lavere rækker hedder Odder eller Hadsund, mener jeg nok vi er ved at have et problem med bredden, som jo i den grad er fundamentet for eliten.

På den baggrund er det svært for mig at se ideen med en ny hoveddør i Grenaa Idrætscenter til 30 millioner og en udvidelse af hallen i Glesborg til 20 millioner.Det må da være spild af gode penge.

Problemet her må kunne løses med et samarbejde mellem Glesborg og Grenaa Idrætscenter, som jo er udnævnt til at være kommunens Arena nr. 1 med egen post på budgettet.

Til sidst kan det undre en at man bruger to sider i Lokalavisen til at beskrive, hvad de nuværende politikere vil, da det jo er uinteressant, fordi de har jo bevist at de aldrig når det.

Brug dog for pokker noget spalteplads på de nye og yngre emner til bestyrelsen. Det er jo dem, vi skal sætte vores tillid til ellers fortsætter vi jo bare i den samme gamle slidte rille.

Jeg ønsker alle nyopstillede et godt valg og ser frem til en ny politik.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen