Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Grøn energi, ja tak - men glem ikke borgerne

Artiklens øverste billede
Kasper Kolstrup Møller, kandidat for Konservative Syddjurs til KV21. Pressefoto

Når Syddjurs Byråd sidst i juni måned sætter sig ved bordet i byrådssalen, så er det blandt andet for at beslutte hvor og hvordan de nye solcelleanlæg skal placeres.

Lad mig starte med at slå fast, er jeg er fortaler for grøn energi og den grønne omstilling. Det er en nødvendighed for, at vi har en god og sikker verden at føre videre til de næste generationer.

Ideen med solcelleanlæg er i min optik også rigtig god, da det er en af de mest klimavenlige energiformer overhovedet, bidrager til renere drikkevand, ja der er mange positive aspekter, men...

Der hvor kæden hopper af for mig, er placeringerne af disse anlæg.

Hvis man eksempelvis ser på placeringen af solcelleanlægget i Nødager v/Kolind, så er planen, at der på et areal over mere end 200 hektar skal etableres solceller. Dette til gene for borgerne omkring anlægget, som for nogle har udsigt til solceller på begge sider af deres bolig.

Borgerne, som bliver nabo til anlægget, kan potentielt se ind i nogle ikke hensigtsmæssige udsigter.

Det er i mine øjne velfærden som også får et gevaldigt dyk for de berørte borgere, som i værste tilfælde kan gøre deres huse usælgelige, deres livskvalitet betydeligt dårligere, og det er et kæmpe problem, for byrådet er bl.a. til for at bidrage til det stik modsatte. Byrådet skal ALTID tale borgernes sag.

Jeg kunne se muligheder i at placere solcellerne på kommunale bygninger, eksempelvis rådhuset m.fl.

Kasper Kolstrup Møller (C)

Anlægget bliver på 210 MW, og kan forsyne over 50.000 boliger med grøn strøm, altså meget mere end der brug for i hele kommunen, så hvorfor et anlæg af denne størrelse?

Intet debatindlæg uden et forslag til en løsning, så det kommer her.

Hvorfor ser man ikke på alternative placeringer for solcellerne som ikke er til gene for borgerne i kommunen?

Jeg kunne se muligheder i at placere solcellerne på kommunale bygninger, eksempelvis rådhuset m.fl.

Derudover kunne man fra politisk side, belønne virksomheder, som ville bidrage til den grønne opstilling ved at montere solcellerne på deres bygninger. Det ville bidrage til den cirkulære økonomi i kommunen og for dennes virksomheder, samtidigt med at man ville gøre det mere attraktivt for virksomheder at flytte til netop Syddjurs, fordi de da ville opnå en fordel, som de ikke kunne få i de omkringliggende kommuner.

Så kære byrådsmedlemmer.

Jeg håber virkelig, at I tager de visionære briller på, når I skal beslutte, hvor disse anlæg skal placeres. Lige nu er der borgere som føler, at deres skæbne ligger i jeres hænder, og hvis I vælger at placere et eller flere anlæg som planlagt, så håber jeg virkelig, at de mange millioner, som der bliver frigivet i den ’grønne pulje’ (8 millioner for ovenstående anlæg) ualmindelig hurtigt får ben at gå på. Det naturligvis til de berørte i nærområdet.

Jeg vil opfordre alle som har lyst til at dele dette indlæg på sociale medier mm. - således at det sikres at så mange byrådsmedlemmer som muligt får disse betragtninger med, inden de skal stemme for eller imod.

Læs også

Del artiklen