Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Lad os holde øjnene på bolden, venner

Artiklens øverste billede
Aleksander Myrhøj (SF)

Siden kommunalbestyrelsens møde i februar, hvor et flertal sagde højlydt nej til en ellers tiltrængt undersøgelse af socialområdet i Norddjurs Kommune, har der været forskellige indlæg om sagen fra blandt andet pårørende, tidligere medarbejdere og forskellige politikere.

Det er isoleret set en glædelig udvikling, at flere både tør og vælger at stå åbent frem med deres oplevelser, holdninger og viden.

Det er ikke altid nemt for den enkelte at træffe beslutningen om at dele sin historie, men det er nødvendigt for at skabe en bedre fremtid.

Jeg sætter stor pris på den åbenhed omkring virkeligheden, I er med til at skabe, når I italesætter alt det svære og drikker kaffe eller går ture med de politikere, der stadig kan have vanskeligt ved at tro på den virkelighed, der eksisterer nogle steder. Selv om det ikke er en rar virkelighed at forholde sig til, er viden (og erkendelse) forudsætningen for at sikre, at vi sammen kan lykkes i forhold til nogle af de borgere, der har allermest brug for os (og de medarbejdere, der er fundamentet for det hele).

Senest har formanden for handicaprådet, Peter Hjulmand, bidraget med viden via en skarp men ikke uberettiget kritik af normeringerne på kommunens bosteder og den deraf svigtende individuelle ledsagelse. En udmelding vi som kommunalbestyrelse ikke skal sidde overhørig og som bør være i fokus.

Hver gang Hering og Hammer føjer et kapitel til deres offentlige skænderi om socialområdet, svækkes mulighederne for at skabe den nødvendige forandring.

Aleksander Myrhøj

Desværre har andre indlæg de seneste uger stjålet fokus fra substansen i sagerne omkring socialområdet, når det umage par bestående af Socialdemokraten Carsten Hering og den Konservative gruppeformand, Benny Hammer, er gået hårdt til hinanden i Lokalavisens spalter i en unødvendig hanekamp, der reducerer arbejdet med at skabe forandringer til en kamp om opmærksomhed. Hver gang Hering og Hammer føjer et kapitel til deres offentlige skænderi om socialområdet, svækkes mulighederne for at skabe den nødvendige forandring. Derfor er det heller ikke uden betænkeligheder, at jeg skriver dette indlæg, der med et velskrevet modsvar fra en af de to førnævnte vil kunne placere mig som en uønsket og uvillig tredje part på kamppladsen.

Når jeg vælger at skrive alligevel, er det fordi, der i takt de retoriske sværdslag flyttes fokus længere og længere væk fra tvivlsomme arbejdsforhold for medarbejdere, svigtende kvalitet for borgere og de ikke ukendte udfordringer på socialområdet, som vi skal og kan løse. I fokus kommer i stedet politisk konflikt og sagen fortoner sig i baggrunden, uden at der sker ændringer for de mennesker, det hele handler om!

Det kan jeg ikke lade være med at reagere på og derfor vil jeg opfordre såvel Hering og Hammer som andre til at holde fokus og arbejde for sagen, frem for at modarbejde hinanden.

Løsningerne skal findes i fællesskab og varige forandringerne skabes kun med godt samarbejde.

Lad os derfor hjælpes med holde øjnene på bolden og huske, at vi har et fælles mål om kvalitet, tryghed og stabilitet på socialområdet - men forskellige bud på vejen derhen.

Læs også

Del artiklen