Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Pilen peger også på dig selv, Benny Hammer!

Artiklens øverste billede
Handicaprådets formand Peter Hjulmand mener, der er flere steder at kigge hen for at placere årsagen til uroen på kommunens bosteder. Område-Ørsted toppede i 2016 med et sygefravær på14 procent kort tid efter et lederskifte og med stor udskiftning af personale. Foto: John Pedersen

Debat Det er vigtigt at se på de vilkår kontraktholderne i Norddjurs Kommunes sociale bosteder har, når man vurderer og bedømmer deres indsats. Norddjurs Kommune må tage en del af ansvaret for den uro, der har hersket omkring ledelsen af kommunens bosteder.

Kontraktholderne holdes i stram økonomisk snor med en lav normering i forhold til borgernes funktionsniveauer.

Handicaprådet har de sidste år gentaget, at kontraktholderne har meget store udfordringer i hverdagen, for at give borgerne en tilværelse præget af tryghed og udvikling. Kommunalbestyrelsen har godkendt årsberetningen for handicaprådet og er derfor vidende om disse vilkår for kontraktholderne .

Jeg mener, at normeringen er så stram, at retssikkerheden for borgerne er truet.

De tildelte personaletimer anvendes dels til “varme hænder”, hvor der er nærkontakt med borgerne, men adskillige og nye administrationsopgaver fragår de varme hænder.

Det drejer sig om dokumentation af anvendt tid, kravene omkring borgernes sundhed, kravene om ansvar for borgernes økonomi, kravene omkring patientsikkerhed, beskrivelse af indsats til det sociale tilsyn, kostrefusion mm.

Vagtplanerne skal endvidere blandt andet anvendes til ledsagelse til de borgere, som er i den såkaldte §85 gruppe. Det drejer sig om ca. 80 borgere, som er fordelt på kommunens bosteder. Denne opgave er lovbestemt, og ifølge serviceloven, skal der være mulighed for individuel ledsagelse til sociale relationer uden for bostedets område.

Målgruppen er så stor, at det efter mit skøn ikke er muligt at tilgodese disse borgere i tilstrækkelig grad, selvom kommunalbestyrelsen netop har tilført bostederne en million kroner til øget normering.

Socialministeren har netop udsendt hyrdebrev til kommunerne, hvor hun præciserer, at kravet om individuel ledsagelse skal imødekommes.

Kontraktholderne må konstatere og se gennem fingre med at borgernes retssikkerhed således er truet.

Kontraktholderne er efter min mening således i et enormt pres mellem kommunen, det eksterne sociale tilsyn, et travlt personale med adskillige opgaver og de pårørende , med et stort og omfattende dokumentationskrav, alt sammen for at give borgerne en tryg og indholdsrig hverdag. Selvsagt en meget, meget svær opgave.

Kommunen tilsidesætter deres egen handicappolitik og FNs handicapkonvention, og er på kant med lovgivning omkring individuel ledsagelse og påtager sig derfor et stort ansvar for, at kontraktholderne er pressede. Kommunalbestyrelsen er vidende om dette, og når de retter kritikken mod kontraktholdernes prioriteringer, synes jeg, at de burde rette pilen mod dem selv. Bostederne udfører de ordrer, som myndighedsafdelingen bestiller, men det ser ud til, at det ikke er praktisk muligt for kontraktholderne at håndtere dette på ansvarlig vis.

Disse vilkår er efter min opfattelse medvirkende til, at der på ledelsessiden har været store udskiftninger såvel på Skovstjernen som i Ørsted. Den nuværende leder af bostedet i Ørsted måtte overtage et bosted med stort årligt merforbrug af budget og derefter fra 2019 blev kraftigt beskåret i budgettet. En meget stor udfordring, når borgernes vilkår samtidig skulle forbedres.

Jeg foreslår derfor, at det undersøges til bunds, om kontraktholdernes vilkår er så belastede, at det påvirker personalegennemstrømning, sygefravær og ikke mindst borgernes retssikkerhed.

Jeg anbefaler, at der i det kommende budget gives et kraftigt løft til bostedernes normering. Kl har jo netop udmeldt, at der er enighed om blandt alle landets borgmestre, at handicapområdet er meget presset.

Det er mit håb, at folketinget også i næste finanslov følger op på mange års tilkendegivelser om, at handicapområdet bør tilgodeses i prioriteringen af velfærdsmidlerne.

Læs også

Del artiklen