Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Fejlslagen politik

Artiklens øverste billede
mit zehn fingern auf tastatur schreiben

debat Det er jo i den grad skræmmende læsning i Grenaa Bladet denne uge (uge 10, red.), at man betaler 20 millioner kroner til Syddjurs i 2021 og 17 millioner kroner i 2020 er jo fuldstændig vanvittig, og da i særdeleshed i de år hvor kommunekassen var mere end tom. Og der er jo absolut ikke noget der tyder på at det bliver bedre.

Nå ja siger Hr. Nikolajsen det er jo bare ærgerligt, vi kan ikke gøre noget ved det! Men det var jo heller ikke os der ville lukke skolen sammen med visse andre partier, siger Hr. Nikolajsen. Men kikker vi bare nogle få år tilbage så er det i den grad jer, der har været støttepartier for en fejlslagen politik siden 2010. Otte-ti år hvor man ikke har ført en ansvarlig økonomisk politik for kommunen, og som jo er hovedårsagen til at man i 2019 kom i en situation, hvor der skulle spares voldsomt, og her fik vi at føle hvor dyrt det er at være fattig. Man kan godt undre sig over at kommunen altid har nogle gode budgetter i de år der er valg, og så året efter er kassen aldeles tom, en underlig og særdeles speciel cyklus, men godt ramt når man gerne vil vælges igen. Man kunne jo håbe vælgerne har læst den taktik til det kommende valg, ellers ved vi jo hvad der venter os i 2022.

Kikker man nu lidt på skolelukningerne, så kan det godt undre en den måde det blev taklet på. Først må Toubro og Mølleskolen selv finde ud af det, og så pludselig tager kommunalbestyrelsen over og bestemmer, uden på nogen måde at lytte til borgerne, eller hvis de har lyttet, så var budskabet fuldstændig misforstået. Jeg er ret overbevist om at hvis man havde lukket en af skolerne i Grenå og bevaret Mølleskolen så var der ikke røget en eneste elev til Syddjurs.

Hvis vi så kikker mod midten af kommunen, så kunne det jo være sjovt at vide hvor meget det koster kommunen at betale til en friskole i Ørum, er det lige så dyrt som at have elever i Syddjurs? For mig at se er vi nu banket tilbage bage til tiden før skolereformen, hvor både Ørum og Glesborg havde en skole med overbygning, det absolut modsatte af kommunalbestyrelsens plan. Igen igen havde man lyttet til borgerne skulle man have beholdt en skole med overbygning i midten, det skete ikke. Og de kunne sagtens have været på Ørum skole, havde vi ikke fået friskolen i Ørum og alle eleverne skulle have været i Glesborg fra 0 – 9 så havde der ikke været plads. Altså igen en underlig handling om det er embedsmandsværk eller politisk makværk ved jeg ikke. Men under alle omstændigheder er det mere afvikling end udvikling.

Som man kan læse ud af det her, så har jeg IKKE voldsom stor respekt for den siddende kommunalbestyrelse, uanset hvilken farve de enkelte personer nu er tilknyttet. Og min holdning er stadig at der simpelthen må nye kræfter til, hvis ikke vi skal fortsætte i samme cyklus. Men jeg må også erkende at det jo nok ikke er optimalt at skifte alle på en gang. Her kan man jo så undre sig over den måde man vælger en bestyrelse på. Efter mange år som daglig leder af Ørum Aktiv Center, kan jeg ikke lade være med at kikke tilbage på de dage hvor vi havde valgsted i hallen, uanset om det var kommunalvalg, folketingsvalg eller bare en ”nej eller ja afstemning” til EU. Så har det altid været en højtidsdag. Noget jeg så frem til. Derfor syntes jeg det kunne være en god ide, at man havde valg til kommunalbestyrelsen hvert andet år, men at man så kun skiftede halvdelen af bestyrelsen ud, lige præcis som man gør i alle andre bestyrelser. Og så vil man jo stadigvæk være valgt for fire år ad gangen, som jeg mener er optimalt. En periode med så mange lig i lasten, som der har været i Norddjurs, ville det helt sikkert være en god løsning.

Men jeg tror nu alligevel at Norddjurs kommune er på rette spor. Og det tror jeg fordi kommunen har lige brugt X antal kr. på at reparere storkereder, og da det jo er storken der kommer med de små børn, vil det jo kun øge befolkningstallet i kommunen. Så kan man jo også bare fortsætte med at dele gratis kondomer ud på bibliotekerne når de åbner engang igen.

Med et lille ønske om lidt mere asfalt i vores hullede veje så vi ikke nødvendigvis skal til Syddjurs for at cykle, vil jeg ønske alle et godt forår.

Læs også

Del artiklen