Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Dårlig stil minister - at landmænd skal vente på udbetaling af tilskud til minivådområder

Artiklens øverste billede
Hans Gæmelke, formand for Djursland Landboforening. Arkivfoto

"Åbent brev til Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Rasmus Prehn:

Kære Rasmus Prehn

Jeg skriver til dig, fordi Landbrugsstyrelsen netop har sendt en pressemeddelelse ud, hvor de oplyser om, at mandskab fra Landbrugsstyrelsen skal hjælpe Miljøstyrelsen med minkudbetalinger. Det medfører, at der ikke bliver behandlet udbetaling af tilskud til minivådområder før efter sommerferien 2021. Her bliver jeg for alvor skuffet, og det er uacceptabelt.

Jeg finder det stærkt utilfredsstillende, når jeg lige nu har medlemmer, som sidder og venter på at få udbetalt penge for allerede færdiggjorte minivådområdeprojekter. Landmænd og dermed medlemmer af landboforeningen, som har investeret i miljøet, men endnu engang bliver syltet på grund af manglende ressourcer. Først var det Landbrugsstyrelsens gentagne IT-problemer, nu er det så mangel på mandskab.

Jeg har naturligvis forståelse for, at der bliver brugt tid og ressourcer på, at landets minkavlere, som har mistet deres erhverv, skal have deres penge hurtigst muligt - men det skal ikke gå ud over andre erhvervsdrivende!

På Djursland gik vi forrest, da der skulle etableres minivådområder. Vores landmænd har vist velvilje og taget godt imod projekterne, men tilliden til projekterne og ikke mindst Landbrugsstyrelsen forsvinder fuldstændigt, når udbetalingerne i sidste ende bliver urimeligt forsinket. Endnu engang skal landmænd lægge penge ud uden at vide, hvornår de reelt får deres tilskud. Det er dit ansvar at sørge for, at der er de nødvendige ressourcer til rådighed til de forskellige opgaver, der skal løses under dit ministerium.

Lige nu er der fuld gang i Landbrugsforhandlingerne. Der ligger flere forslag til tilskudsordninger, der skal tilgodese klimaet og miljøet, som landmændene skal bidrage til. Hvordan forestiller du dig, succeskriterierne bliver for at få landmændene til at deltage i de kommende projekter, hvis de allerede nu føler sig bondefanget i forsinkede udbetalinger? Det lover ikke godt.

Landmændene er ved at miste tilliden til Landbrugsstyrelsen – tilliden er blevet undermineret af et utal af bureaukratiske brud fra regeringens side. Tillid er helt afgørende for, at mine medlemmer og resten af de danske landmænd har mulighed for at levere på miljøtiltag til fælles gavn for hele Danmark.

Du står med en stor opgave på flere områder, hvad vil du gøre ved det?"

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen