Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Kun en motorvej til Grenaa fremtidssikrer infrastrukturen på Djursland

Artiklens øverste billede
Britt Bager (MF). Foto: Steen Brogaard

"Da Venstre sad i regering, havde vi skabt et flertal i Folketinget for en historisk investering i den østjyske infrastruktur. Vi ville fortsætte udvidelsen af E45 til seks spor fra Randers til Vejle. Det var en plan til 113 milliarder kroner – med en pulje på 12 milliarder kroner til opgradering af statsveje og øget fremkommelighed. Blandt andet målrettet på Djursland.

Claus Wistoft, borgmesterkandidat for Venstre i Syddjurs til KV21. Arkivfoto

Da socialdemokraterne overtog regeringsmagten, var det første man gjorde at trykke på fuldt stop for alle de trafikinvesteringer, Venstre havde sat på plakaten.

Men behovet for trafikinvesteringer i Østjylland er jo ikke blevet mindre – tværtimod. Den heftige konkurrence blandt lufthavnene tager til. Derfor er det altafgørende, at passagerne kan komme hurtigt frem og tilbage til Aarhus Lufthavn. Og den positive udvikling, der sker på havnen i Grenaa, gør det også nødvendigt, at vi investerer i en motorvej hele vejen til Grenaa. Det vil også gøre det nemmere for børnefamilier at bosætte sig på Djursland, selv om de arbejder i Århus eller Randers. Og det vil samtidig give et stærkt løft til Aarhus Lufthavn.

Kasper Bjerregaard, Venstres borgmesterkandidat i Norddjurs til KV21. Arkivfoto

Grenaa Havn rummer et stort potentiale for hele Djursland. Vi skal blandt andet kunne byde ind på udskibning af de havvindmøller, der skal drive den grønne omstilling. Og vi skal have sat fuldt blus på videreudviklingen af den transportkorridor mellem Jylland og Sverige, som Stena Line allerede har etableret gennem Grenaa Havn. Og Aarhus Lufthavn i Tirstrup løfter sig fantastisk flot efter den vækstplan, der er sat i værk. Den udvikling vil vi understøtte alt det, vi kan.

Men det forudsætter, at der er den rigtige infrastruktur. 2+1-vejen (En 2+1-vej er en vejtype, som skiftevis har én eller to kørebaner i hver retning, red.), som gennem mange år har været planen for Djursland, er forældet. Med den udvikling, vi ser både i Syddjurs Kommune og Norddjurs Kommune, så er der behov for, at vi investerer rigtigt og fremtidssikret – og det er kun en motorvej, der fremtidssikrer infrastrukturen på Djursland.

Både når vi snakker erhvervsudvikling, beskæftigelse og bosætning, skal vi være lige så godt med som andre dele af landet. Og det betyder en motorvej og ikke en 2+1-vej. Derfor skal en motorvej til Grenaa være en del af en ny trafikaftale i 2021. Vi vil kæmpe for den løsning hele vejen – og vi glæder os over, at Aarhus’ borgmester også siger, det er vigtigt for Aarhus, at vi får motorvej til Grenaa. Det viser, hvor vigtig Djursland er for hele byregionen omkring Aarhus. Vi ser frem til et tæt samarbejde med Aarhus og resten af Østjylland om at sikre en kommende motorvej til Grenaa."

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen