Mercedes vil sætte rekord på strøm

Den nye Mercedes GLC plug-in-hybrid kører helt op til 120 km på en opladning.

Artiklens øverste billede
Den nye Mercedes GLC er blevet længere og bredere. De nye smalle full LED-forlygter kan opgraderes til de meget præcise digitale full LED-lygter. Foto: Mercedes

Masser af ny teknologi i de højere luftlag.

Sådan tegner billedet sig af den nye Mercedes GLC, som det tyske stjernemærke netop har vist. Den nye SUV kan nemlig helt i mærkets tradition proppes med funktioner, som skal gøre den fortsat kapabel mod konkurrenter som Audi Q5 og BMX X3 i den mere eksklusive ende af firmabilklassen.

Den kommer således i tre plug-in-versioner, byder på avanceret infotainment og mærkets nye interiør, hvor en stor opretstående fladskærm på 11,9 tommer dominerer i kabinen, som supplerer et digitalt instrumenthus på 12,3 tommer.

Plug-in-versionerne omfatter to med benzinmotorer og en med diesel. De yder henholdsvis 313 hk, 381 hk og 335 hk og har alle samme batterier på 31,2 kWh, der rækker til 104-120 km på ren el.

De bygger alle på firecylindrede motorer. Opladning sker med 11 kW. Men man kan tilkøbe mulighed for opladning med 60 kW, hvilket betyder, at et helt tomt batteri kan lades op på en halv time.

Bilen er blevet større

Rent praktisk er modellen vokset nogle cm på alle ledder, men er blevet lidt lavere, mens akselafstanden er uændret. Den ekstra længde er også brugt til at få større udhæng, som bl. a. har givet mere plads i bagagerummet, som er vokset med 50 liter og nu klarer 600 af slagsen. Adgangen klares med en elektrisk bagklap, som er standard på alle modeller.

Det hele er skabt i en designstreg, som omfatter en ny front med smalle full LED-forlygter, som får den forholdsvis store bil til at se slankere ud. De ligeledes smalle baglygter er også med 3D-grafik.

Motorprogrammet omfatter ellers en bred vifte. De første modeller bliver to benzinversioner med 204 hk og 258 hk og en diesel med 197 hk.

Alle varianter har mærkets nitrins automatgear og indtil videre også 4MATIC-firehjulstrækket, men forhjulstrukne varianter følger senere ligesom heftige AMG-versioner.

Motorerne er anden generation med Mercedes 48 volts hybridteknologi. De kan ikke køre på ren strøm. Til gengæld er der et ekstra elektrisk boost på 23 hk, som kan hjælpe motoren under acceleration og skåne denne.

Danske priser, udstyr eller tidspunkt for lancering kendes endnu ikke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.