Nu skal du vende elbilens tagboks modsat

Svensk firma er klar med tagbokse, der er skræddersyet til elbiler. De skal være med til at mindske luftmodstanden og forlænge rækkevidden. Den type optimeringer kommer vi til at se meget mere af, mener ekspert.

Artiklens øverste billede
Den nye type tagboks blev skabt ved et tilfælde, da ejeren af en Tesla Model 3 prøvede at vende sin tagboks modsat. Foto: Calix

Det har længe været kendt, at en tagboks eller cykelholder giver mere vindmodstand og koster brændstof. På elbiler kan ekstra vindmodstand dog være langt mere afgørende og klippe vigtige kilometer af rækkevidden.

Derfor bliver der taget alle metoder i brug. Det gælder også, når vi taler om tagbokse, som især kan blive aktuelle, når mange nybagte elbilejere drager på ferie. Et alternativt bud kommer fra Calix, som er en svensk producent af tagbokse.

Her har man udviklet tagboksen Aero Loader, der ifølge firmaet giver en elektrisk rækkevidde, som er øget med 7 pct. i forhold til en elbil med almindelig tagboks og et tilsvarende mindre brændstofforbrug på en konventionel bil.

Boksen er dog udviklet med øje for elbilerne, hvor idéen blev undfanget ved et tilfælde. Det startede, da den svenske bilejer Peter Fritzon som et forsøg monterede en almindelig tagboks omvendt på sin Tesla Model 3, fordi han mente, at den gav turbulens. Han opdagede så, at hans forbrug var væsentligt højere, når boksen var monteret korrekt.

Mere på vej Det fik KGK Norge, som er distributør af Calix i Norge, til at sætte et arbejde i gang.

»Aerodynamik har ikke haft højeste prioritet i design af tagbokse i mange år. Men i takt med at forbrug og miljø er blevet vigtigere i samfundet, ville vi udfordre normerne,« fortæller Hårvard Solgaard, som er salgschef i firmaet.

Han forudser, at alle tagbokse kan se sådan ud om nogle år, fordi de traditionelle ikke er optimale rent aerodynamisk. Argumenterne mod at vende en almindelig tagboks har været, at den ikke har den nødvendige forstærkning i fronten, der især er udsat ved kollisioner. Ifølge salgschefen er den nye boks dog forstærket her. Det sker også for at undgå vibrationer og klare vægtbelastningen.

Normalt koster det 20 pct. af rækkevidden at montere en tagboks på taget af en elbil. Men her har Calix altså med forsøg med den nye boks påvist den forbedrede rækkevidde i forhold til den konventionelle boks.

»Der er selvfølgelig mange faktorer, der påvirker, hvor meget forbedring af rækkevidden den enkelte opnår, men vi er sikre på forbedringen på de 7 pct.,« lyder det fra Hårvard Solgaard.

Branchefolk tror, at vi vil se mere design af samme slags.

»Vi håber, at det er begyndelsen på en ny måde at tænke på, og at det kan generere flere mere unikke design i fremtiden,« siger Peter Hölzer, der sælger Calix-tagbokse hos firmaet Pebe, som kommenterer sagen over for det svenske blad Vi Bilägare.

Alle detaljer tæller Martin Messer Thomsen, som er talsmand for Elbilforeningen FDEL, anskuer den nye tagboks som en naturlig udvikling på et mere modent elbilmarked, hvor man nøje undersøger, hvad der kan skrues på for at forøge rækkevidden.

»En Tesla er jo i forvejen en aerodynamisk bil.

Her kan en cykelholder ødelægge meget, og det gælder også en tagboks. Så hvis man kan lave en tagboks, som er mere aerodynamisk, så betyder det meget,« siger han om boksen, der kan monteres på mange typer elbiler.

»En elbil er generelt meget effektiv. Så det handler om totaloptimering og om at gå i detaljer for at få en længere rækkevidde. I den forbindelse er tagboksen et vigtigt instrument, det er jeg slet ikke i tvivl om,« siger Martin Messer Thomsen.

Tesla har således søgt patent på en væskebaseret og mere rationel sædevarme og køling, mens Audi e-tron allerede kan fås med aerodynamiske kamerasidespejle.

»Det er en illustration af, at vi skal ned og nørde i alle detaljer for at gøre elbilerne så effektive så muligt. Mange bække små gør en stor å.

Når man kan justere på mange små detaljer, rykker det noget,« siger Martin Messer Thomsen.

Lufthvirvlerne skal bekæmpes, hvis bilen skal have lav luftmodstand. Luften skal glide jævnt forbi boksen uden at danne lufthvirvler. Forbilledet er den faldende dråbe, fortil afrundet og endende i en spids bagtil. Bilens luftmodstand er den største enkeltfaktor for lang rækkevidde.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.