Ny mikro-elbil har plads til to og er kun til låns

Den lille topersoners Xev Yoyo med en rækkevidde på 150 km er snart på gaden i København. Men foreløbig kun som lejebil.

Artiklens øverste billede
Den lille elbil har plads til to voksne og rækkevidden skulle være op mod 150 km. Foto: Dribe

Mangfoldigheden i den firehjulede elektriske verden vokser med stor fart. Det gælder også i den helt lille klasse.

Inden for kort tid vil københavnerne nemlig kunne se mikrobilen XEV Yoyo i trafikken.

Det er en topersoners bybil, som med en længde på bare 2,53 meter er i den absolut mindste afdeling og i samme klasse som den nye Citroën Ami.

Der er i første omgang tale om fire eksemplarer, som kan lejes hos leasingselskabet Dribe, der selv har importeret bilerne, der er udviklet i Italien, men produceres i Kina.

De beskedne forhold gælder også ydelsen på bare 20 hk, der rækker til en topfart på 80 km/ t.

Batteripakken omfatter tre batterier på 25 kg hver. De yder tilsammen 10,3 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 150 km.

I første omgang er de fire biler taget hjem som et forsøg.

Jesper Kjærsgaard-Nielsen, som er direktør hos Dribe, forklarer, at de små biler er tiltænk folk i storbyen.

»Det er folk, som har persontransport inden for storbygrænserne, og som gerne vil have den frihed, der ligger i at have sit eget køretøj,« siger Jesper Kjærsgaard-Nielsen, der også ser f.eks. firmaer med puljebiler eller hjemmeplejen som mulige brugere.

Batteriet kan skiftes Dribe er et selskab, der har specialiseret sig i langtidsleje af biler på abonnement, hvor der kan skiftes mellem forskellige typer og størrelser undervejs. Senest har Dribe også fået elektriske ladcykler i flåden.

I den sammenhæng supplerer den lille bil Xev Yoyo de større modeller meget godt, og Jesper Kjærsgaard-Nielsen vurderer, at den månedlige leje vil ligge på cirka 2.000 kr. med forsikring.

Batterierne kan lades op med 7,2 kW, hvilket betyder, at en opladning kan klares på et par timer.

Som noget usædvanligt kan batterierne udskiftes ligesom på en elcykel. Det er et koncept, der er brugt i Italien, hvor man kan bytte batterier på tankstationer.

Her er forbilledet scootertjenesten Gogoro, hvor man kan bytte scooterbatterier. Det vil dog ikke umiddelbart blive muligt for de danske kunder at bytte batterier til bilen.

Prisen er under 100.000 kr.

Den nye Xev Yoyo er udviklet og designet i støvlelandet med en konstruktion, hvor motor og batteri sidder helt praktisk over bagakslen. I hjemlandet koster den angiveligt i underkanten af 100.000 kr.

Hos Dribe, som ejes af Semler Gruppen, der bl. a. står bag importen af VW, er der ikke umiddelbare planer om direkte salg af bilen. I første omgang vurderer man erfaringerne fra udlejning i hovedstaden.

Bilen har en del flere talenter end Citroën Ami, der først lander herhjemme til efteråret og som har meget beskeden motorkraft. Her er der kun 12 hk at gøre godt med, og det rækker til en topfart på beskedne 45 km/ t. Da batteriet samtidig er meget lille, er rækkevidden kun på 70 km.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.