Der skyder helt automatisk et trinbræt ud, når du åbner den store sidedør. Foto: Jens Overgaard

Der skyder helt automatisk et trinbræt ud, når du åbner den store sidedør. Foto: Jens Overgaard

Friluftsbil til store armbevægelser

VW California har fået en storebror. Vi afprøver den rummelige Grand California, som mere er en dedikeret campingbus frem for en allrounder

Af
Jens Overgaard

En impulsiv tur ud i det blå trækker hos mange børnefamilier.

Derfor er der stadig flere, som køber en VW California, der er en Transporter, som både kan bruges til campingbus for fire og som hverdagsfamiliebil.

Der er dømt håndværkerbil over instrumenteringen fra VW Crafter, men du sidder godt i kaptajnsædet, som kan roteres rundt mod det centrale bord. Foto: Jens Overgaard.

Der er dømt håndværkerbil over instrumenteringen fra VW Crafter, men du sidder godt i kaptajnsædet, som kan roteres rundt mod det centrale bord. Foto: Jens Overgaard.

Nu går VW et skridt videre med Grand California, som bygger på den større Crafter.

Modellen, vi tester, har en 2,0 liters dieselmotor på 172 hk, automatgear og starter fra 695.000 kr. VW lancerede den store model i fjor som en konsekvens af en ny modetrend, hvor flere vælger en såkaldt "kastenwagen" som et alternativ til en fuldbyrdet autocamper, der nærmest har et hus på ryggen. I forvejen har California, der kom på banen i 1988, slået sit navn fast som et brand, og det har været oplagt for VW's marketingfolk at bygge videre på dette.

Fylder godt

Grand California fylder med sine seks meters længde og en glasfiberoverbygning med to børnemadrasser ud af fire sovepladser godt i landskabet.

Det er i modsætning til den klassiske California en bil, der er mere dedikeret til ren camping eller overnatning på nogle af de specielle autocamperpladser, f. eks. på en række lystbådehavne.

Her er masser af komfort.

Tag bare det indbyggede trinbræt, som rykker automatisk ud, når du åbner skydedøren, og det overliggende LED-lys, som tænder samtidigt. Tag dertil massevis af skuffer og aflæsserum, en bruser med varmt vand/ toilet, et lille køkken med køleskab og lamper med bevægelsessensorer.

Mens California kører ganske civiliseret, er den store Crafter en mere klassisk håndværkerbil.

Det vil sige et rat med indbygget slør, adstadig fremfærd og sidevindsfølsomhed - selv om den har sidevindsassistent sammen med sikkerhedsudstyr som bl. a. nødbremse og multikollisionsbremse, mens adaptiv fartpilot er ekstraudstyr.

Mange muligheder

Til gengæld er der pænt med kraftoverskud i motoren, og det ottetrins automatgear skifter jævnt. Foran har du et godt overblik fra kaptajnsæderne, mens de to bagsæder er smalle og mest egnet til børn.

Mens den almindelige California starter fra 427.000 kr., begynder Grand California altså fra små 700.000 kr. Men når vi sammenligner på udstyr og motorkraft, er forskellen indsnævret til 150.000 kr.

FAKTA

VW Grand California 2,0 TDI 177 hk 8G aut

Pris: Cirka 992.938 kr.

Denne model fra: 695.000 kr.

Brændstoføkonomi: 12,2 km/ l (WLTP)

C02 per km: 212 g

Ejerafgift, halvårlig: 4.700 kr.

Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,0 liter

Ydelse: 177 hk

Publiceret 12 February 2020 14:36