Henrik Fisker præsenterede også det simple interiør med stor skærm, der minder lidt om Tesla Model 3, dog med flere knapper.

Henrik Fisker præsenterede også det simple interiør med stor skærm, der minder lidt om Tesla Model 3, dog med flere knapper.

Henrik Fisker vil revolutionere ejerskabet

Fisker Ocean bliver navnet på danskerens elektriske SUV, der dog først kommer om et par år

Af
Christian Schacht

Solceller på taget, California-mode til automatisk nedrulning af alle vinduer og en kabine, der er bygget af genbrugsmaterialer, fundet i havet. Jo, danske Henrik Fisker er god til at sætte scenen, når han lancerer en ny bil, og det har han netop gjort.

En SUV på størrelse med en Volvo XC40 og med plads til fem personer. Sådan bliver den nye Fisker Ocean, som dog først kommer om to år. Fotos: Fisker Inc.

En SUV på størrelse med en Volvo XC40 og med plads til fem personer. Sådan bliver den nye Fisker Ocean, som dog først kommer om to år. Fotos: Fisker Inc.

Det er næsten et år siden, danske Henrik Fisker startede med at fortælle om sin nye elektriske baby, men det var først i oktober 2019, at den elektriske SUV blev navngivet Ocean. Og nu har designeren så præsenteret vognen for offentligheden.

Det skete under et lille arrangement i Los Angeles.

Indvendigt tager Fisker Ocean ellers en forenklet tilgang svarende til det, vi har set i Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E. En stor berøringsskærm sidder i midten, og en mindre skærm placeret bag rattet fungerer som den digitale instrumentklynge. Der er også to trådløse opladere og en head-up-skærm - sidstnævnte, siger virksomheden, kan vise musiktekster, mens en sang spiller, under forudsætning af, at føreren er i humør til karaoke i bilen.

Samme pris som Tesla

Fisker Ocean er den første af en trio af nye elbiler fra Fisker Inc. Produktionen er planlagt til at starte i slutningen af 2021, men de fleste kunder vil begynde at modtage biler fra starten af 2022.

Elbilen vil koste omtrent det samme som Tesla Model 3 på det amerikanske marked, mens der endnu ikke er fastsat priser i resten af verden. Fisker Inc. er et bilfirma uden mellemmænd som importører og forhandlere.

"Vi har taget alle mellemled ud. Vi vil levere bilen direkte til kunderne og kalder os selv verdens første digitale bilvirksomhed. Vi vil gøre alt digitalt. Det hele sker via en app til smartphones," siger Henrik Fisker.

Interiøret skulle være 100 pct. vegansk, og Fisker siger, at interiøret er produceret af genbrugsmaterialer fra bl. a. fiskenet og gummi.

Indvendigt er der plads til fem voksne, og bagagerummet er så stort, at Henrik Fisker kunne ligge derinde, demonstrerede han.

Bilen er udviklet til det globale marked. Man starter med USA, men hurtigt efter kommer den til Europa og til sidst også Kina.

Ingen data

Fisker har tidligere bemærket, at batteriet vil få en kapacitet på omkring 80 kWh, hvilket vil give en rækkevidde på mellem 400 og 480 km.

Der bliver også mulighed for firehjulstræk og krog til anhænger. Basismodellen får angiveligt almindeligt baghjulstræk.

Virksomheden siger, at den har global produktionskapacitet i USA, Kina og Europa, og Fisker regner med, at man vil bygge mere end 1 mio. køretøjer mellem 2022 og 2027.

Billedtext:

Billedtext: Henrik Fisker har sans for den gode fortælling, så bilen er udstyret med California-mode, hvor alle vinduer og glaspaneler køres ned samtidig via tryk på en knap.

Billedtext:

Publiceret 16 January 2020 00:00