Henrik Isaksen, som er direktør for Green Mobility, mener, at unge inden for en årrække først vil købe bil, når de skal stifte familie. Foto: Green Mobility

Henrik Isaksen, som er direktør for Green Mobility, mener, at unge inden for en årrække først vil købe bil, når de skal stifte familie. Foto: Green Mobility

Dansk bilboss udfordrer privatbilismen

Fremtidens unge vil ikke eje deres bil, men bruge delebil efter behov, forudser Henrik Isaksen, som er direktør for danske Green Mobility

Af
Jens Overgaard

Hvorfor øse penge ud på at købe en bil med driftsomkostninger, når den alligevel holder stille det meste at tiden og måske endda ruller i en kø meget af resten? Især når der findes alternativer som delebil, hvor man kan leje en bil på fast minuttakst og endda udelukkende køre grønt på el.

Det er tanken bag firmaet Green Mobility, som er blevet landsdækkende efter netop at være startet i Aarhus med 100 elektriske Renault Zoedelebiler.

Konceptet er enkelt: Du betaler 2,10-4,00 kr. per minut eller 595 kr. i døgnet og kan hente og parkere bilerne på en række hotspots.

Green Mobility været i København i to år, hvor der nu er 400 Renault Zoe på vejene. Men ambitionerne er langt større for firmaet, der også er repræsenteret i Oslo med 250 biler og på vej i Sverige, Belgien og Storbritannien, mens flere lande er i kikkerten.

Tiden arbejder nemlig hen mod en helt ny måde at tænke trafik og biler på, lyder budskabet fra Henrik Isaksen, der er grundlægger af Green Mobility og direktør for selskabet.

Han peger på, at der verden over er en bevægelse fra at eje sin bil og hen mod de såkaldte "on-demand"-ydelser.

Han peger på, at det i en by som Berlin i dag kun er ganske få unge under 30 år, som køber deres egen bil. Det er en udvikling, som er global.

Der er nemlig en række gode argumenter for at leje en bil efter behov frem for at investere.

Holder meget stille

»Der er mange, som er trætte af et forbrugsmønster, som er så begrænset. I Danmark holder en bil i gennemsnit stille i 23 timer og 15 minutter i døgnet, men vi har stadig hele omkostningen.

Samtidig er der ulemper omkring parkering og udgifter til bl. a. service og så usikkerheden omkring økonomien, når vi køber og sælger. Samtidig er der en grøn agenda om færre biler på vejene, men man kan godt tillade sig at tage en bil, når den kører på strøm som vores,« siger Henrik Isaksen, der kender bilbranchen indgående og gennem en årrække har været bestyrelsesformand for biludlejningsfirmaet Sixt i Danmark.

Han peger på udregninger, som viser, at hver delebil på sigt per stk. erstatter 7-11 biler, som altså forsvinder fra vejene.

»Vi er trætte af at holde i kø, fordi der er så mange biler på vejene. En måde at afhjælpe det på er at få færre biler,« siger han.

De sidste par år er flere firmaer som Green Mobility dukket op. Det er bl. a. Tadaa! i Aarhus og DriveNow, der er ejet af en bilproducent som BMW og har elektriske i3-delebiler i København.

Fakta

GREEN MOBILITY

Sådan virker det: Man downloader en app, hvor bilen kan bestilles.

Det koster fra 2,10-4,00 kr. i minuttet eller 595 kr. i døgnet alt efter abonnement.

Green Mobility er i dag til stede i Oslo, København og Aarhus. Inden for kort tid er Malmø og Gøteborg også med, mens belgiske Bruxelles, Antwerpen og Gent sammen med engelske Leeds, Manchester og Liverpool forventes at være med i løbet af næste år.

Publiceret 04 December 2019 10:03

Replik: Tre politikere har reageret

NORDDJURS Avisen har givet samtlige 27 medlemmer af kommunalbestyrelsen i Norddjurs mulighed for at kommentere på henvendelsen fra Henrik Holmsted Pedersen og den kritik, der rejses af sagsforløbet. Tre af de lokale politikere har reageret - formanden for Voksen- og Plejeudvalget, Lars Møller, (S), SF's Mads Nikolajsen og den konservative Benny Hammer.

Lars Møller indleder sit svar med at nævne, at det er koordineret med borgmester Jan Petersen, (S).

"Forvaltningen i Norddjurs Kommune modtog afgørelsen fra ministeriet 31. oktober 2019. Dagen efter den 1. november blev der skrevet ud til voksen- og plejeudvalget og borgmesteren og orienteret om afgørelsen. Samtidig blev både udvalget og borgmesteren orienteret om, at afgørelsen ville blive drøftet med Randers Kommune samt at afgørelsen ville blive drøftet med advokatfirmaet Bech-Bruun, da der jævnførende ministeriets skrivelse er flere forskellige muligheder for at tilpasse de formelle rammer for samarbejdet, så det får en form, der er lovlig. Desuden blev voksen- og plejeudvalget og borgmesteren oplyst om, at så snart, der er sket en afklaring og udarbejdet en beskrivelse af de forskellige løsningsmuligheder, så vil sagen blive forelagt til politisk behandling. Tilsvarende oplysninger afgav borgmesteren til hele kommunalbestyrelsen i forbindelse med kommunalbestyrelsens møde i november 2020," fortæller Lars Møller.

Ikke udenom eller bagom

Han mener, at der således ikke er tale om, at forvaltningen er gået hverken udenom eller bagom politikerne i arbejdet med at finde en alternativ samarbejdsform med Randers.

"Af afgørelsen fra Social- og Indenrigsministeriet fremgår det, at der er flere måder at lovliggøre samarbejdet på via alternative organiseringsmåder. Når Randers Kommune og Norddjurs Kommune i samarbejde med advokatfirmaet Bech-Bruun har afklaret, hvordan de formelle rammer omkring samarbejdet kan tilpasses, så vil der blive fremsendt en sag til politisk behandling i både voksen- og plejeudvalget, økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen. Det er forventningen, at det finder sted i løbet af perioden februar – april 2020," oplyser Lars Møller.

Begrænset aktindsigt

"27. november 2019 modtog Norddjurs Kommune en anmodning om aktindsigt fra advokatfirmaet Horten. Efterfølgende har velfærdssekretariatet i løbet af december 2019 været i dialog med Horten om på vis vegne, de søger aktindsigt, og hvilket materiale de konkret ønsker aktindsigt i. Generelt skal aktindsigter afgrænses, så forvaltningen kan finde materialet indenfor et rimeligt tidsforbrug på 25 timer – jævnførende offentlighedsloven. For at få en endelig afklaring af ovenstående forhold - herunder også om aktindsigten vedrører oplysninger om et konkurrerende advokatfirma - har velfærdsforvaltningen efter aftale med Randers Kommune anmodet vores advokatfirma Bech-Bruun om i starten af januar 2020 at tage kontakt til Horten på vegne af Norddjurs Kommune. Det kan oplyses, at Bech-Bruun også på vegne af Randers Kommune har fremsendt en lignende skrivelse til Horten. I det øjeblik, at afklaringen af aktindsigtens omfang foreligger, så fremsender Norddjurs Kommune hurtigst muligt materialet til Horten," fregår det af svaret fra Lars Møller.

Godkendt leverandør

Han runder af med at oplyse, at Det Danske Madhus er godkendt leverandør af madservice i Norddjurs Kommune og dermed har kommunens ældre hjemmeboende borgere mulighed for at få mad fra Det Danske Madhus, hvis de ønsker det. Det Danske Madhus har været godkendt leverandør i flere år – også da maden blev produceret i samarbejde med Syddjurs Kommune i regi af Djurs Mad.

Helt ok

Mads Nikolajsen fra SF er kritisk over for Henrik Holmsted Pedersens ageren i sagen.

"SF fandt madsamarbejdet med Randers Kommune helt ok. Jeg forstår ikke Henrik Holmsted Pedersen og Enhedslistens korstog imod, at kommuner samarbejder og kan levere til hinanden efter godkendte aftaler. Da samarbejdet med Syddjurs Kommune i det kommunale madhus blev opgivet, var samarbejde med Randers Kommune helt ok, også i følge tilsynsmyndigheden. Vi så også gerne samarbejde med Randers Sygehus og deres berømte økologiske køkken om madleverance, men det var ikke aktuelt," siger Mads Nikolajsen.

Han fortæller, at man bruger advokat i Norddjurs kamp for at få anerkendt kommunens løsning.

Vil vinde - ikke tabe

"Det er ok at kommunens advokat arbejder uden at modparten - et privat madhus - skal havde indsigt i alle sin modparts overvejelser. Vi kæmper for at vinde vores sag, ikke for at tabe. Jeg ser gerne at vi mere bruger lokal advokat - og alle mulige andre ydelser - men vi skal også have en advokat, der kender det helt specielle område. Det er meget usædvanligt, at en minister underkender sit eget tilsyn - som her," siger Mads Nikolajsen.

Helt uenig

Den konservative Benny Hammer er helt uenig.

"Det her er en irriterende sag, som har været træls at have med at gøre lige fra dag et. Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke har været valgt en højere grad af åbenhed - og at sagen allerede nu havde været i Voksen og Plejeudvalget - og senere i kommunalbestyrelsen. Hvorfor dog pakke tingene væk i stedet for at få dem på bordet i al offentlighed," spørger han.

Han mener, at det eneste rigtige er at sende madopgaven i udbud i en åben proces.

"Jeg kan godt se, at det ender med endnu en advokatregning af de store fra Bech-Bruun, og jeg forstår til fulde vreden fra Det Danske Madhus. Det skal da ikke være Bech-Bruun, der skal afgøre, hvordan vi som kommune giver aktindsigt, for så er vi ude på et skråplan. Jeg håber ikke, at det hele er begrundet i, at nogle mener, at det kun er i det offentlige, der kan laves ordentlig ældremad. Den opgave kan lige så godt klares af en privat leverandør," mener Benny Hammer.