Den ikoniske TX-taxi kan køre over 100 km på ren el, men en benzindrevet rækkeviddeforlænger øger rækkevidden med yderligere små 400 km. Foto: Lars Krogsgaard

Den ikoniske TX-taxi kan køre over 100 km på ren el, men en benzindrevet rækkeviddeforlænger øger rækkevidden med yderligere små 400 km. Foto: Lars Krogsgaard

El-taxa fra London til Danmark

Den nye kantede Black Cab TX-taxa fra London EV Company er på gaden i København. Det er selskabet Taxa 4x35, som har de første eksemplarer af bilen, der klarer over 100 km på ren el og små 400 km længere med en rækkeviddeforlænger på benzin

Af
Jens Overgaard

taxa De ikoniske sorte London-taxier er ikke forbeholdt den engelske hovedstad. De kantede og praktiske hyrevogne er nemlig på vej til at indtage Danmark. Men det er i en helt anden teknologisk udførelse end fordums osende dieselmodeller.

Den nye generation fra London Electric Vehicle Company, kaldet TX, er nemlig udstyret med både batteri, elmotor og en såkaldt rækkeviddeforlænger, der betyder, at den kan køre over 100 km på ren strøm efter den nye WLTP-norm.

Hjertet er et batteri på 31 kWh, som leverer strøm til en elmotor på 110 kW, svarende til 150 hk. Når strømmen er brugt, tager en 1,5-liters benzinmotor på 82 hk over og producerer elektricitet til batteriet, så rækkevidden kan forøges med yderligere små 400 km efter WLTP. Det er lidt samme princip, som vi kender fra BMW i3 Rex.

Da en taxa i København i gennemsnit kører 400 km i døgnet, og der kan oplades i pauserne, forventes størstedelen af kørslen at kunne foregå ved ren strøm, uden at rækkeviddeforlængeren starter.

Med en wallboks på 7 kW tager det 3 timer og 45 min. at lade bilen op; med 22 kW tager det 1 time og 15 min., mens det kan klares på 30 min. med 50 kW. Det er især de største ladere, som skal bruges.

En grøn taxa

"Vores kunder efterspørger i stigende grad grønnere taxaer, og det er vi rigtigt glade for, at vi nu kan imødekomme. Samtidig giver den nye lav-emissionsbil også mulighed for seks passagerer og for at tage mindste-arvingen med i barnevogn og farmor i kørestol. Det har vi nemlig også flere og flere kunder, der efterspørger," fortæller Gert Frost, adm. direktør hos Taxa 4x35.

Den kantede bil er således godt med på den praktiske front. De brede sidedøre, som åbner i en vinkel på 90 grader, betyder nemlig, at en kørestol eller barnevogn kan rulle direkte ind.

Billigere i drift

Dennis Donner, som er vognmand i Taxa 4x35, har som den første investeret i bilen. Han er dansk kontaktperson for LEVC og ser store perspektiver i bilen.

"Det er en vigtig bil, både når vi taler om nytænkning og grøn omstilling, hvor vi tager hånd om miljøet," siger Dennis Donner.

Ifølge ham er udgifterne til en TX mellem det halve og en tredjedel af, hvad det koster at drive en klassisk taxa som en Mercedes E200d. Og så er der ikke mindst kundernes oplevelse.

"Alle de kunder, som jeg har haft med ude og køre i bilen, er begejstrede. Både over, hvor lydløs den er, og hvor meget plads der er i kabinen," siger Dennis Donner.

Prisen for taxien er cirka 500.000 kr., og Dennis Donner forventer, at der kan sælges 40-50 af taxierne på danske nummerplader.

Publiceret 01 October 2019 13:19