Den nye Hispano Suiza Carmen er nok mere speciel end køn, men vakte masser af opmærksomhed, da den forleden blev præsenteret i Barcelona. Foto: Hispano Suiza

Den nye Hispano Suiza Carmen er nok mere speciel end køn, men vakte masser af opmærksomhed, da den forleden blev præsenteret i Barcelona. Foto: Hispano Suiza

Ny spansk luksusbil bliver ren elektrisk

Mere end 1.000 hk fra to elmotorer er en del af pakken i den kommende Hispano Suiza Carmen, der efter planen kommer på markedet til næste sommer

Af
Christian Schacht

ny model Hispano Suiza, det spanske bilmærke, der var kendt for at fremstille 12-cylindrede luksusbiler, som kunne konkurrere med Rolls-Royce, når det gjaldt luksus og motorkraft, er på vej med en helt ny model.

Bilerne var blandt det ypperste op til Anden Verdenskrig, men aktiviteterne sluttede i 1946.

Der har siden været spage forsøg på et comeback, men først nu ser det ud til at lykkes.

Forleden fik de lokale og turister i Barcelona nemlig et første kig på sportsvognen, der under navnet Hispano Suiza Carmen fik sin dynamiske debut, da den fuldt elektriske superbil med 1.019 hk gled forbi et udvalg af Barcelonas arkitektoniske perler, herunder Gaudis La Sagrada Familia, Museu Nacional d'Art de Catalunya og det moderne og imponerende Agbar Tower.

Lynhurtig

De første leverancer begynder til juni næste år.

Den kompakte tosæders coupé er rettet mod dem, der vil have markedets nok mest eksorbitante elbil, der næsten kan konkurrere med Bugatti Chiron, for den accelererer til 100 km/t. på under tre sek., mens topfarten dog er elektronisk begrænset til 210 km/t.

Hvad den så koster? Ja, prisen før danske afgifter udgør 13 mio. kr. Og selv om det lyder voldsomt, så er en Bugatti Chiron dobbelt så dyr.

Hele bilen er designet og konstrueret af Barcelona-baserede QEV Technologies, der gør sig i forskning og udvikling af elektriske køretøjer og styrer Mahindra-teamet i Formel E. Virksomheden vil også påtage sig produktionen af Carmenbilerne.

Masser af kulfiber

Modellen siges at være en af de mest "kulfiberintensive biler i verden", og letvægtsmaterialerne gør, at vægten kan holdes på beskedne 1.670 kg, hvilket er meget lavt for en elbil af den kaliber.

Carmens elektriske drivlinje består af en permanent magnet-synkronmotor på lidt over 500 hk på hvert baghjul, mens batteriet på 80 kWh giver en rækkevidde på ca. 400 km, men firmaet arbejder på et større 100 kWh-batteri, der så øger rækkevidden markant. Battericellerne er placeret i en T-form ned gennem kabinen og bag forsæderne.

Selve opladningen foregår med op til 80 kW, hvilket dog ikke imponerer nogen, når en Hyundai Kona Electric kan lade med 100 kW.

Carmen er designet til at blande aggressivitet med klassisk elegance efter at have været inspireret af sin egen H6C Dubonnet Xenia fra 1938.

Næste fase er nu en række omfattende test af køretøjet, i første omgang i det nordlige Catalonien, før man flytter til den verdensberømte Ascari-racerbane til test af højhastighed og svingegenskaber.

FAKTA

Hispano Suizas hovedkvarter, tekniske center og produktionsfaciliteter er alle i Barcelona.

Ejet af den fjerde generation af Suqué Mateu-familien, der byggede mere end 12.000 Hispano Suiza-modeller og 50.000 flymotorer mellem 1904 og 1946.

Publiceret 05 August 2019 15:13

Replik: Tre politikere har reageret

NORDDJURS Avisen har givet samtlige 27 medlemmer af kommunalbestyrelsen i Norddjurs mulighed for at kommentere på henvendelsen fra Henrik Holmsted Pedersen og den kritik, der rejses af sagsforløbet. Tre af de lokale politikere har reageret - formanden for Voksen- og Plejeudvalget, Lars Møller, (S), SF's Mads Nikolajsen og den konservative Benny Hammer.

Lars Møller indleder sit svar med at nævne, at det er koordineret med borgmester Jan Petersen, (S).

"Forvaltningen i Norddjurs Kommune modtog afgørelsen fra ministeriet 31. oktober 2019. Dagen efter den 1. november blev der skrevet ud til voksen- og plejeudvalget og borgmesteren og orienteret om afgørelsen. Samtidig blev både udvalget og borgmesteren orienteret om, at afgørelsen ville blive drøftet med Randers Kommune samt at afgørelsen ville blive drøftet med advokatfirmaet Bech-Bruun, da der jævnførende ministeriets skrivelse er flere forskellige muligheder for at tilpasse de formelle rammer for samarbejdet, så det får en form, der er lovlig. Desuden blev voksen- og plejeudvalget og borgmesteren oplyst om, at så snart, der er sket en afklaring og udarbejdet en beskrivelse af de forskellige løsningsmuligheder, så vil sagen blive forelagt til politisk behandling. Tilsvarende oplysninger afgav borgmesteren til hele kommunalbestyrelsen i forbindelse med kommunalbestyrelsens møde i november 2020," fortæller Lars Møller.

Ikke udenom eller bagom

Han mener, at der således ikke er tale om, at forvaltningen er gået hverken udenom eller bagom politikerne i arbejdet med at finde en alternativ samarbejdsform med Randers.

"Af afgørelsen fra Social- og Indenrigsministeriet fremgår det, at der er flere måder at lovliggøre samarbejdet på via alternative organiseringsmåder. Når Randers Kommune og Norddjurs Kommune i samarbejde med advokatfirmaet Bech-Bruun har afklaret, hvordan de formelle rammer omkring samarbejdet kan tilpasses, så vil der blive fremsendt en sag til politisk behandling i både voksen- og plejeudvalget, økonomiudvalget og kommunalbestyrelsen. Det er forventningen, at det finder sted i løbet af perioden februar – april 2020," oplyser Lars Møller.

Begrænset aktindsigt

"27. november 2019 modtog Norddjurs Kommune en anmodning om aktindsigt fra advokatfirmaet Horten. Efterfølgende har velfærdssekretariatet i løbet af december 2019 været i dialog med Horten om på vis vegne, de søger aktindsigt, og hvilket materiale de konkret ønsker aktindsigt i. Generelt skal aktindsigter afgrænses, så forvaltningen kan finde materialet indenfor et rimeligt tidsforbrug på 25 timer – jævnførende offentlighedsloven. For at få en endelig afklaring af ovenstående forhold - herunder også om aktindsigten vedrører oplysninger om et konkurrerende advokatfirma - har velfærdsforvaltningen efter aftale med Randers Kommune anmodet vores advokatfirma Bech-Bruun om i starten af januar 2020 at tage kontakt til Horten på vegne af Norddjurs Kommune. Det kan oplyses, at Bech-Bruun også på vegne af Randers Kommune har fremsendt en lignende skrivelse til Horten. I det øjeblik, at afklaringen af aktindsigtens omfang foreligger, så fremsender Norddjurs Kommune hurtigst muligt materialet til Horten," fregår det af svaret fra Lars Møller.

Godkendt leverandør

Han runder af med at oplyse, at Det Danske Madhus er godkendt leverandør af madservice i Norddjurs Kommune og dermed har kommunens ældre hjemmeboende borgere mulighed for at få mad fra Det Danske Madhus, hvis de ønsker det. Det Danske Madhus har været godkendt leverandør i flere år – også da maden blev produceret i samarbejde med Syddjurs Kommune i regi af Djurs Mad.

Helt ok

Mads Nikolajsen fra SF er kritisk over for Henrik Holmsted Pedersens ageren i sagen.

"SF fandt madsamarbejdet med Randers Kommune helt ok. Jeg forstår ikke Henrik Holmsted Pedersen og Enhedslistens korstog imod, at kommuner samarbejder og kan levere til hinanden efter godkendte aftaler. Da samarbejdet med Syddjurs Kommune i det kommunale madhus blev opgivet, var samarbejde med Randers Kommune helt ok, også i følge tilsynsmyndigheden. Vi så også gerne samarbejde med Randers Sygehus og deres berømte økologiske køkken om madleverance, men det var ikke aktuelt," siger Mads Nikolajsen.

Han fortæller, at man bruger advokat i Norddjurs kamp for at få anerkendt kommunens løsning.

Vil vinde - ikke tabe

"Det er ok at kommunens advokat arbejder uden at modparten - et privat madhus - skal havde indsigt i alle sin modparts overvejelser. Vi kæmper for at vinde vores sag, ikke for at tabe. Jeg ser gerne at vi mere bruger lokal advokat - og alle mulige andre ydelser - men vi skal også have en advokat, der kender det helt specielle område. Det er meget usædvanligt, at en minister underkender sit eget tilsyn - som her," siger Mads Nikolajsen.

Helt uenig

Den konservative Benny Hammer er helt uenig.

"Det her er en irriterende sag, som har været træls at have med at gøre lige fra dag et. Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke har været valgt en højere grad af åbenhed - og at sagen allerede nu havde været i Voksen og Plejeudvalget - og senere i kommunalbestyrelsen. Hvorfor dog pakke tingene væk i stedet for at få dem på bordet i al offentlighed," spørger han.

Han mener, at det eneste rigtige er at sende madopgaven i udbud i en åben proces.

"Jeg kan godt se, at det ender med endnu en advokatregning af de store fra Bech-Bruun, og jeg forstår til fulde vreden fra Det Danske Madhus. Det skal da ikke være Bech-Bruun, der skal afgøre, hvordan vi som kommune giver aktindsigt, for så er vi ude på et skråplan. Jeg håber ikke, at det hele er begrundet i, at nogle mener, at det kun er i det offentlige, der kan laves ordentlig ældremad. Den opgave kan lige så godt klares af en privat leverandør," mener Benny Hammer.