Før nedlukningen var Maj Krøyer og Albaraa Almuhamad laboratoriet. Pressefoto

Før nedlukningen var Maj Krøyer og Albaraa Almuhamad laboratoriet. Pressefoto

Rumpolitik og fossilfri fremtid på Grenaa Gymnasium

1.g-eleverne i rollerne som redaktører og videnskabsjournalister

Undervisning På Grenaa Gymnasium afsluttede 1.g-klasserne lige før vinterferien et to-dages tværfagligt projekt i fagene fysik og samfundsfag, som resulterede i to magasiner med i alt 14 artikler om henholdsvis rumpolitik og fossilfri fremtid.

Artiklerne spændte vidt, hvilket overskrifter som for eksempel 'Rumforskning eller sultende børn?', 'Træn dig til en grønnere fremtid' og 'Påvirker CO2-afgifter en fossilfri fremtid?' vidner om.

Lysten driver værket

"Et hovedformål med projektet er, at eleverne skal føle motivation. Lysten skal drive værket,"” forklarer fysiklærer Claus Løvgren i en pressemeddelelse fra Grenaa Gymnasium.

"Derfor bestemte de selv, hvilket af de to emner, de ville researche og skrive om, og med to dygtige ansvarshavende redaktionsgrupper lykkedes det at producere et par fine magasiner," fortæller han.

"Fredagen inden ferien kårede en elevafstemning den bedste artikel og journalisterne fik en præmie."

Maj Krøyer og Jonas Mortensen var med til at skrive den vindende artikel med titlen 'Månelandingen – fake news?'

I artiklen tilbagevises på grundlag af fysikfaglig viden konspirationsteoriers argumenter for, at månelandingen aldrig fandt sted.

"Inden vi gik i gang, havde jeg ikke tænkt på, at man kunne flette fysik og samfundsfag sammen i det emne,"fortæller Jonas, og Maj supplerer:

"Jeg var overrasket over, at månelandingen var så politisk,"” siger hun med henvisning til rumkapløbet mellem USA og Sovjetunionen under den kolde krig.

Vigtigt samarbejde

"Vi startede med en fælles brainstorm, hvor folk kom med ideer til artikler," fortæller Jonas.

"Og så skar redaktionsgruppen igennem og bestemte hvilke artikler, der skulle laves."

"Det hele foregik jo online," fortæller Maj.

"Det gik fint. Man lærer at uddelegere opgaverne og man tager en rolle på sig."

"Ja, så man arbejder selvstændigt, men indenfor gruppen," siger Jonas.

De to elever er enige om, at det har været en god oplevelse at arbejde på tværs af klasserne.

"Jeg synes også, det var godt at arbejde i dybden med noget og så at se det færdige resultat til sidst," siger Maj.

Claus Løvgren nikker genkendende til elevernes udsagn:

"Det er lige netop et af de andre hovedformål med projektet: Eleverne får meget mere end 'bare' viden om en række yderst nutids-og fremtidsrelevante emner ud af projektet. De træner også deres kompetencer i samarbejde, i at se sammenhænge på tværs af fag og i at formidle til andre."

gs

Publiceret 25 February 2021 10:00