Henrik Høstrup Sørensen har, mener han selv, gearet KOED A/S til fremtiden ved at sælge 60 procent af aktierne til den norske afdeling af Hedin Automotive. Pressefoto

Henrik Høstrup Sørensen har, mener han selv, gearet KOED A/S til fremtiden ved at sælge 60 procent af aktierne til den norske afdeling af Hedin Automotive. Pressefoto

KOED A/S sælger aktier for at kunne overhale

Salget af 60 procent af aktierne i Kolind virksomheden KOED A/S bringer for alvor virksomheden ud i overhalingsbanen, ifølge indehaver og direktør

KOLIND Indehaver af KOED A/S på Nyhåbsvej i Kolind, Henrik Høstrup Sørensen, har solgt 60 procent af aktierne til norske Hedin Automotive - den norske afdeling af svenske Hedin Automotive AB.

Stifteren af Hedins norske søsterselskab, GS Bildeler, er i dag udviklingsdirektør i Hedin Automotive, og Henrik Høstrup Sørensen har kendt ham siden starten på KOED for 25 år siden.

Henrik Sørensen er ekspert i BMW. Han kan nærmest i søvne fortælle historien om Bayerische Motoren Werke AG med hovedsæde i München.

Om årsagen til aktiesalget siger Henrik Høstrup Sørensen, at han fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til.

”Det havde været træls at se på, at Hedin i stedet for købte en af vores konkurrenter. Det kræver utrolig meget som lille virksomhed at agere i markedet, men jeg er nu helt sikker på, at KOED også er her om tyve år,” siger Henrik Høstrup Sørensen.

Vil være Europas største

”Da jeg i sin tid startede KOED, henvendte de norske kunder sig selv,” fortæller Henrik Høstrup Sørensen.

”Derfor har det norske marked i mange år været vigtigt for os.”

KOED A/S sælger nye og brugte BMW-reservedele til kunder i ind- og udland - som de eneste i Hedin-koncernen også til hele verden via eBay.

Desuden har virksomheden autoriserede BMW-værksteder – og samarbejder med en række danske partnerværksteder.

KOED A/S blev i 2014 godkendt som autoriseret BMW værksted, og det er ikke bare noget, man lige bliver. Der er en lang række krav og spilleregler, der skal være opfyldt. Det kan Henrik Sørensen tale med om, for han og medarbejderne fik smidt en BMW bibel af en moppedreng på skrivebordet, og så var det ellers bare om at læse minutiøst fra side 1 til side slut for at blive klar over, hvad et autoriseret BMW værksted består af. Det fandt de nu hurtigt ud af.

”Med aktiesalget er vi blevet en del af en stor BMW-spiller og har fået adgang til et meget større produktudvalg på meget favorable vilkår. Hedin er i dag Skandinaviens største BMW-aktør og går efter at blive Europas største.”

1.000 m2 mere lager

Noget af det første, man mærker i Kolind, er en udvidelse af lageret med 1.000 m2 i eksisterende lokaler.

”Og det er kun begyndelsen. KOED er blevet mere langtidsholdbar og kommer også til at skabe nye arbejdspladser i Kolind,” forsikrer en optimistisk Henrik Høstrup Sørensen.

I koncernen bliver KOED dem med flest brugtdele.

”Vi kommer fremover til at sælge brugte dele til de øvrige og bliver således 'brugtdelsfabrik' for hele koncernen.”

En del af KOED’s strategiplan er flere partnerværksteder og at bearbejde det tyske marked.

”Vi skal inden for de kommende år også have 1-2 autoriserede BMW-værksteder mere – måske et i Jylland og et på Sjælland.”

Rekord i corona-året

Om end det delvis er på en trist corona-baggrund, ligger KOED’s omsætning allerede nu over sidste års rekordår.

”Det som folk sparer andre steder, bruger de på bilen, og med de nye muligheder tør jeg godt tro på yderligere 10-20 procent omsætningsstigning i 2021.

Publiceret 26 November 2020 21:00