Steffen Dam har skabt et univers bestående af lige dele erindring, poesi og refleksioner om fremtiden på publikumstoilettet på Glasmuseet Ebeltoft. Fotos: Lars Norman Thomsen

Steffen Dam har skabt et univers bestående af lige dele erindring, poesi og refleksioner om fremtiden på publikumstoilettet på Glasmuseet Ebeltoft. Fotos: Lars Norman Thomsen

Kunsten at undre sig på toilettet...

Glaskunstneren Steffen Dam har forvandlet publikumstoilettet på Glasmuseet Ebeltoft til et æggende 'undrekammer', Rejsen til M31, som man egentlig ikke har lyst til at forlade

Af
Lars Norman Thomsen

EBELTOFT Forfatteren Joseph Conrad - ham med romanen 'Mørkets hjerte' fra 1902, som handler om kaptajnen Marlows rejse ind i Afrikas jungle og i den menneskelige psyke - har om kunstneren sagt: "Kunstneren appellerer til den del af os, der ikke er afhængig af visdom; til det i os, som er en gave og ikke noget tillært – og derfor er hos os mere permanent."

Måske er det den følelse/fornemmelse man forlader publikumstoilettet på 1. sal i Glasmuseet Ebeltoft med efter den gennemgribende omkalfatring glaskunstneren Steffen Dam, der bor i Handrup, har lavet ved det sikkert tidligere kedsommelige toilet.

Raritetskabinet, undrekammer eller kunstkammer. Et raritetskabinet er ifølge en leksikondefinition “som et mikrokosmos eller teater for verden og et mindemuseum”. Undrekamrene kaldtes også kunstkamre. Kunst betyder her ikke noget med malerier og skulpturer. Det betyder noget mærkeligt – noget underligt. På svensk siger man om noget underligt, at det er konstigt

Raritetskabinet, undrekammer eller kunstkammer. Et raritetskabinet er ifølge en leksikondefinition “som et mikrokosmos eller teater for verden og et mindemuseum”. Undrekamrene kaldtes også kunstkamre. Kunst betyder her ikke noget med malerier og skulpturer. Det betyder noget mærkeligt – noget underligt. På svensk siger man om noget underligt, at det er konstigt

Fremover bliver der rift om at komme på toilettet og lade sig opsluge af den monumentale forvandling af toilettet til et såkaldt 'undrekammer’ som Steffen Dam har stået bag.

I forvejen tyder meget på,, at vi i Danmark kan lide at bruge tiden på det lille hus: I gennemsnit bruger den danske befolkning cirka 15 minutter dagligt på toilettet. 36 procent bruger under 10 minutter, mens 59 procent bruger mere end 10 minutter dagligt på WC, viste en undersøgelse fra 2014.

Idealtilstand

Et toiletbesøg er lig med alenetid, og det er idealtilstanden , hvis man virkelig skal opleve, sanse og fornemme et kunstværk, hvis man spørger Steffen Dam.

Nysgerrigheden kommer på overarbejde, når man træder ind i Rejsen til M31, som Dams nye toilettransformation hedder.

"Det begynder en tidlig morgen i min mormors hus. Fornemmelsen af stivede lagner, duften af blomster og kaffe. Om lidt skal jeg op og hjælpe min onkel med at fodre køerne. Siden blev jeg voksen og lærte at vores galakse, Mælkevejen, engang imellem vil kollidere med Andromeda-galaksen.

Jeg bryder mig ikke om det. Kunne vi ikke mødes på en mere fredsommelig måde? Hvad nu hvis vi byggede et fartøj og tog af sted - hvad skulle vi have med, og hvad ville vi finde?

Træd indenfor og kom med."

Sådan lyder kunstnerens intro til den fascinerende rejse i det lille rum, hvor et landkort på den ene væg illustrerer barndommens land på Mols og på modsatte væg et kort over universet og Andromedagalaksen.

Derudover er toiletrummet udstyret med en værktøjstavle med fintfølende instrumenter og mærkværdige måleapparater fra fremtiden, samt et stort medicinskab med rækker af prøver og præparater, som virker sært bekendte. Under loftet svæver et stort luftskib, mens en lille stjerne i spejlet fortaber sig i uendeligheden.

Erindringer, fremtid, poesi og reflektioner væves ind i hinanden. Så hermed en anbefaling til at tage på toilettet på Glasmuseet Ebeltoft snarest muligt. Afsæt god tid til besøget. Måske bliver dit forehavende et helt andet end du tror?

FAKTA

Steffen Dam

  • Steffen Dam (f. 1961) er udlært værktøjsmager, men forlod faget til fordel for glaskunsten i begyndelsen 1980’erne.
  • Han har gennem karrieren modtaget flere priser, og hans værker er repræsenteret i samlinger verden over, heriblandt på Museum of Arts and Design i New York, Victoria and Albert Museum i London, Museum für Kunst und Gewerbe i Hamburg, , National Museum of Scotland i Edinburgh og Toyama Glass Art Museum i Japan.

Publiceret 07 June 2020 21:30