Marlene Rosenlund fik som DanPilots eneste kvindelige lods æren af at døbe den nye lodsbåd i Grenaa Havn, hvor hun tidligere har haft tjenestested.

Marlene Rosenlund fik som DanPilots eneste kvindelige lods æren af at døbe den nye lodsbåd i Grenaa Havn, hvor hun tidligere har haft tjenestested.

"Mike" fik det feminine touch på sin vej ud i Kattegat

Marlene Rosenlund blev gudmor til den nye lodsbåd i Grenaa Havn

Af
Simon Carlson

Grenaa Ud af de omkring 180 lodser i DanPilot - den statslige lods-virksomhed - er Marlene Rosenlund den eneste kvinde. Derfor var det lidt af et særsyn at være vidne til, da DanPilots nye lodsbåd blev døbt i Grenaa Havn.

Det var således Marlene Rosenlund, der var udvalgt til at forestå dåben og dermed blev gudmor til 'DanPilot Mike', som båden kom til at hedde. Marlene Rosenlund har tidligere haft tjenestested i Grenaa, og det var således lidt af en ære for hende, at hun fik lov at sende den nye båd officielt i drift.

"Jeg har et stort tilhørsforhold til Grenaa, så skulle jeg være gudmor til et DanPilot-skib, så skulle det være det her i Grenaa. Det er jeg rigtig glad for at få lov til," fortalte Marlene Rosenlund, efter champagnedråberne havde fået lov at flyde ud over dækket på 'DanPilot Mike', hvor Marlene Rosenlund også bemærkede, at hun personligt var ganske godt tilfreds med, at det ikke længere var blod, man brugte, som det var tilfældet i skibsdåbens spæde barndom.

DanPilot har i alt indkøbt 17 nye lodsbåde, der placeres forskellige steder i Danmark. Fælles for dem er, at de naturligvis er opdateret med den nyeste teknik, opdateret sikkerhedsudstyr og ikke mindst komfort. Alt sammen er med til at give bådmænd og lodser bedre og mere sikre arbejdsbetingelser, når de sendes ud til skibe, som har brug for hjælp til at komme sikkert igennem de danske farvande.

"Det er jo sikkerhed og ekspertise, vi sælger, og det er jo vigtigt, at vi også præsenterer det i vores skibe og udstyr. Når jeg kommer ud på et skib, er det mig, der overtager for kaptajnen. Jeg er jo en slags specialiseret konsulent, der sikrer, at skibet sejler sikkert gennem dansk farvand. Danmark er jo godt nok flad som en pandekage, men det er under vandet, at vi har vores bjerge og vores stærke strøm," lød det fra Marlene Rosenlund.

Ud over opdateret teknologisk og sikkerhedsmæssigt udstyr sejler DanPilot Mike også med ind i tidsånden med et markant lavere forbrug af brændstof. Med den nye lodsbåds-flåde skærer DanPilot 20 procent af brændstof-budgettet.

Det er Niels, der som bådmand sejler lodserne ud til de skibe, der har brug for assistance. Han glæder sig over det opdaterede udstyr og ikke mindst komforten.

Det er Niels, der som bådmand sejler lodserne ud til de skibe, der har brug for assistance. Han glæder sig over det opdaterede udstyr og ikke mindst komforten.

Ifølge Marlene Rosenlund betyder det dog ikke, at der går længere tid, inden lodserne når frem til skibene i Kattegat. Tværtimod. Også selv om navnet på den nye lodsbåd faktisk har en lidt paradoksal betydning.

"I det fonetiske alfabet betyder Mike faktisk, 'Mit skib ligger stoppet uden at gøre fart gennem vandet'. Sådan tror jeg bestemt ikke, det kommer til at gå her. Jeg tror, vi kommer til at at give den fuld fart," sagde Marlene Rosenlund.

Fakta

Lodser

Lodsernes opgave er at skabe sikkerhed gennem deres indgående kendskab til de danske farvande.

DanPilot lodser skibe, der sejler transit mellem Skagen og Gedser/Allinge gennem Storebælt og Øresund og skibe, der skal ind og ud af danske havne.

Der er indkøbt 17 nye lodsbåde. To af dem er 20 meter-både til det hårde vejr ved Skagen og Gedser. De øvrige er 15 meter-både.

Kilde: DanPilot

Publiceret 27 November 2019 11:30