Medie:
Letbane-bomme skulle være sat op en måned inden dødsulykke
Ifølge Berlingske havde en overdragelse af sikkerheden betydning for, at der ikke var blevet sat bomme op ved den jernbaneoverkørsel, hvor dødsulykken med letbanen skete
En 34-årig far og hans syvårige søn, begge fra Norge, blev ofre for den første dødsulykke med en dansk letbane, da de sad i en bil, som kørte sammen med et letbane-tog ved Trustrup på Djursland. I bilen sad også den 34-årige mands 32-årige kone samt deres seksårige datter, som begge overlevede ulykken.
Ulykken skete 6. juli ved en jernbaneoverkørsel, hvor der endnu ikke var opsat bomme. Onsdag kan Berlingske ovenpå en aktindsigt oplyse, at det ellers var planlagt, at bommene skulle være opsat fem uger før dødsulykken. Men det blev dog sat på pause, fordi Aarhus Letbane i løbet af foråret overtog ansvaret for Grenaabanen, som Banedanmark ellers havde haft.
Berlingske kan desuden oplyse, at Aarhus Letbane overtog ansvaret omkring 1. april i år, men at selskabet først sendte en ansøgningen om at sætte bomme op af sted til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen 26. juni. Aarhus Letbane og Banedanmark er uenige om, hvem der havde ansvaret for sikkerheden på strækningen, viser mails fra begge parter til mediet.
Havarikommissionen er fortsat i gang med at undersøge omstændighederne ved ulykken.
Aarhus Letbane har siden åbningen 21. december 2017 været indblandet i op mod 40 uheld, men ingen med alvorlig personskade før ulykken 6. juli. Strækningen mellem Aarhus og Grenaa åbnede 30. april i år.
jwh
Publiceret 24 July 2019 21:07