Den norske families bil bliver kørt væk fra ulykkesstedet i Trustrup. Foto: Øxenholt Foto

Den norske families bil bliver kørt væk fra ulykkesstedet i Trustrup. Foto: Øxenholt Foto

Aarhus Letbane efter dødsulykke:

Alle er meget berørte

Ifølge Aarhus Letbane var overskæringen ved Trustrup en "sikret overkørsel"

Lørdag skete der en tragisk ulykke ved Trustrup i Norddjurs Kommune, hvor et letbanetog og en personbil med en norsk familie kolliderede.

Den 34-årige far og syvårige søn omkom i ulykken, mens den 32-årige mor og seks-årige datter overlevede og er uden for livsfare.

Efter ulykken har Lokalavisen Aarhus utallige gange uden held forsøgt at få fat i Aarhus Letbane og direktør Michael Borre, der også er presseansvarlig.

Aarhus Letbane-direktøren har dog nu udsendt en pressemeddelelse.

"Alle ved letbanen er naturligvis meget berørte af situationen, og vore tanker går først og fremmest til ofrene og deres familier, samt til letbaneføreren," skriver han.

Teknikere, Havarikommissionen og en bilinspektør har på ulykkesstedet i timevis undersøgt stedet, hvor den fatale ulykke skete, og blandt andet er overskæringens advarselsanlæg, hvor lyd og blink aktiveres, når et tog nærmer sig blevet testet.

Om det virkede eller ej, skriver Aarhus Letbane ikke noget om.

Banedanmark var før ulykken i gang med at etablere bomme ved overskæringen.

"Som led i et hastighedsopgraderings-projekt er Banedanmark i gang med opgradere et antal overkørsler på Grenaabanen. Den pågældende overkørsel vil i denne forbindelse blive opgraderet med et nyt bomanlæg som supplement til advarselssignalanlægget," skriver Aarhus Letbane og fortsætter:

"Flere medier skriver fejlagtigt, at Aarhus Letbane ikke har fået sat bommene op, inden driften blev genoptaget i april 2019. Projektet er rettelig Banedanmarks, hvorfor spørgsmål til tidsplan, projektindhold, sikkerhed og udførelse med videre bedes rettes til Banedanmark."

"Banedanmarks arbejde med den pågældende overgang, er som sagt, en del af et hastigheds opgraderingsprojekt, der, når projektet er slut, og der er anlagt bomanlæg, er medvirkende til at hastigheden på strækningen kan løftes fra 75 km/t til 100 km/t. Det vil sammen med et overhalingsspor ved Trustrup st. medføre muligheden for to tog i timen mellem Ryomgård og Grenaa."

Hvad årsagen til ulykken faktisk var er endnu ikke blevet offentliggjort, og først når Havarikommissionens undersøgelser er færdige, vil selskabet udtale sig om årsagen, oplyser Aarhus Letbane i pressemeddelelsen.

dp

Publiceret 06 July 2019 20:38