Karin Slæggerup var udviklingschef for Aarhus 2017-fonden og derefter sekretariatschef for H.C. Andersen Festivals i Odense, inden hun blev direktør for Fregatten Jylland. Foto: Anette Bonde.

Karin Slæggerup var udviklingschef for Aarhus 2017-fonden og derefter sekretariatschef for H.C. Andersen Festivals i Odense, inden hun blev direktør for Fregatten Jylland. Foto: Anette Bonde.

Ny fregat-direktør: "Jeg føler mig privilegeret"

Karin Slæggerup har nu siddet tre måneder ved bordenden

Af
Anette Bonde

Fregatten Karin Slæggerup har været direktør på Fregatten Jylland siden 1. februar i år. Med sæsonstart ret forude har det været tre travle måneder for at få alt på plads, og så har der lige været alt det andet, der hører til jobbet. Den nye direktør er imidlertid ét stort smil.

"Jeg føler mig privilegeret over at træde ind på et rigtig godt tidspunkt i Ebeltoft og Syddjurs, fordi der er en rigtig spændende udvikling i tiden," siger hun og peger blandt andet på den aktuelle udviklingsplan for Ebeltoft By og Havn og på den snarlige åbning af Maltfabrikken.

"Der er selvfølgelig mange udfordringer på et levende sted som Fregatten, men jeg kan næsten ikke forlange bedre."

Ændringer på vej

Karin Slæggerups forgænger har sammen med fregattens bestyrelse og forretningsudvalg lavet en god udviklingsplan frem mod 2025. Hun vil dog i endnu højere grad sætte gæsternes oplevelse i fokus, blandt andet ved at byde på et bedre flow under besøget, bruge fregatpladsen mere, og lade publikum følge med i processen i forbindelse med eventuelle ombygninger eller andre ændringer.

Et øget samarbejde med andre attraktioner og turisttilbud er også en del af fremtiden. Lige nu arbejdes der med at planlægge en stor udstilling til sommer i samarbejde med Kunstnersammenslutningen Jylland.

Bedre kommunikation

Også markedsføring og kommunikation vil blive prioriteret.

"Det man kan opleve på Fregatten Jylland, er lidt underfortalt."

Hun synes, det er ærgerligt, at mange for eksempel ikke ved, at der en gang dagligt er gratis omvisning, og at man om sommeren kan komme op og klatre i riggen.

Der er i forvejen mange tilbud, og nye kommer til. 'Æggetyven', der i påsken sendte børnene rundt på fregatten og gjorde dem klogere på livet ombord, er et eksempel på dette.

"Det er jo fint at se kompasset og riggen, men fok vil også gerne vide noget om menneskene på fregatten. Så det kommer der mere af."

"Vi hjælper hinanden"

I det hele taget er direktørens dag meget afvekslende. Denne torsdag har hun kigget på markedsføring, vurderet analyser over gæster, forberedt kunstudstillingen, og forberedt et besøg af Ebeltoft Marineforening om aftenen.

"Det er et job, der går lige fra at tegne de store linjer om strategi og udviklingsplan til at gøre klar til besøg. Vi er jo ikke flere end at vi hjælper hinanden. Jeg går også til hånde, og er ikke for fin til at sætte en kande kaffe over."

Det hun brænder allermest for er at skabe indhold, der gør fregatten attraktiv at besøge for gæsterne.

"Med meget stort udgangspunkt i fregattens historie og DNA."

Økonomi er ok

Fregatten Jylland har tidligere fået en del omtale på grund af manglende bevillinger og skrantende økonomi. Det optager også Karin Slæggerup.

"Økonomien er ok, men det er jo den største udfordring lige nu, idet tilskuddet via finansloven rækker til 2020."

Hun har imidlertid besluttet at tage det, som det kommer.

"Det har den proces, som det har. Vi har mange gode ambassadører, så det skal jo nok gå."

Fregattens økonomi hviler på tilskud fra finansloven og fra Syddjurs Kommune samt entréindtægterne.

Den nye direktør kan konstatere, at besøgstallet allerede har fået et nøk op. I påsken 2018 var besøgstallet 1984 gæster, i påsken 2019 var det 2615.

Publiceret 08 May 2019 13:30