Søren K. Lauridsen. Arkivfoto

Søren K. Lauridsen. Arkivfoto

Debat: Stop incitamentspædagogikken på Marienhoffskolen

Af
Af Søren K. Lauridsen

Rektor emeritus

forfatter

Brombærvej 10

8410 Rønde:

"De seneste dages debat i Adresseavisen om Marienhoffskolens initiativ med belønning til elever med motivationsvanskeligheder er ved at løbe helt af sporet.

Det kan godt være, at det ikke er kommunens penge, der bruges til præmiering af elever på skolen, men det er selve princippet omkring pengepræmier som incitament i Folkeskolen, der er problematisk.

Her gik man og troede, at indlæringspædagogikken med belønning som motivation blev afskaffet i 1960’erne, hvor den danske folkeskole blev præget af en humanistisk pædagogik, også kaldet reformpædagogikken – og så dukker belønningspædagogikken op igen her 50 år efter som en farlig udløber af konkurrencestaten!

I forvejen har vi en folkeskolelov, der er konkurrencestatens forlængede arm – med masser af såkaldte nationale test, hvis værdi også kan diskuteres. Så der er sådan set konkurrenceelementer nok i forvejen i Folkeskolen – og der er efter min mening overhovedet ingen grund til at finde frem til nye incitaments – og konkurrenceformer til at stresse eleverne yderligere.

Nogle vil som forsvar anføre, at børn og unge i forvejen konkurrerer – typisk inden for populære sportsgrene som fodbold, håndbold, badminton og hvad børn og unge i øvrigt dyrker af idræt. Men det sker i fritiden – og det er frivilligt!

Jeg tror, det er vigtigt at styrke børn og unges tidsfornemmelse. At skoletid er én form for tid, mens fritid er en anden form for tid – og computeren og internettet er jo altid!

En skærpet tidsfornemmelse er vigtig, for ellers bliver børn og unge forvirrede og får stress-symptomer – hvilket giver massive ungdomsproblemer, som vi også kan se tilløb til i øjeblikket, og igen kan betyde, at unge i værste fald flygter ind i forskellige former for hårde stoffer og bandemiljøer.

Så vi skal have incitamentspædagogikken helt væk. Både fordi det på sigt kan skade eleverne, men også fordi det i en farlig politisk kontekst kan betyde større ulighed og kan være forstadiet før en egentlig eliteskole – og det er ingen af os vel interesseret i at udvikle indenfor folkeskolens rammer?

Må jeg foreslå, at Marienhoffskolen – og andre skoler – går en helt anden vej og går i gang med at udvikle det dannelsesperspektiv, der gennem en del år har været gemt godt væk i den nye folkeskolelov, men som er på vej frem i en række kommuner.

Det drejer sig ikke kun om digital dannelse, som der nu er fokus på i mange skoler som udløber af diverse sager på Snapchat og andre sociale medier. Men det drejer sig også om helt almindelig dannelse gennem elevernes æstetiske oplevelser af kunst, litteratur, teater og film – det er måske sådan et anti-konkurrence-element, der er behov for i stedet for økonomiske incitamenter!."

Publiceret 06 February 2019 15:02