Suzy Wengler er kostvejleder, foredragsholder og medejer af Center for Vægttab & forfatter til Sense bøgerne

Suzy Wengler er kostvejleder, foredragsholder og medejer af Center for Vægttab & forfatter til Sense bøgerne les kaner

Ny bog:

Tab dig og mindsk risikoen for diabetes

Vægttab er et af de bedste steder at sætte ind, hvis man vil undgå at udvikle type 2- diabetes

sundhed Type 2-diabetes er desværre blevet et stort problem i Danmark. Over 200.000 mennesker lider af sygdommen allerede, og mere end 300.000 skønnes at være på vej til at udvikle sygdommen, da de har forhøjet blodsukker og lider af overvægt (prædiabetes).

Og selvom både læger og eksperter konstant prædiker vægttab, så er det ikke altid så ligetil at få kiloene til at rasle af.

Få hjælp med Sense

Et af de kostprincipper, der har vist rigtige gode resultater i forhold vægttab, er Sense, der er skabt af Suzy Wengel. Suzy har gennem de seneste år hjulpet tusindvis af kvinde med vægttab, både via sin facebookside, hvor man kan finde opskrifter, stille spørgsmål og finde fællesskab med andre, der lever efter Sense, ved hjælp af sine konsulenter, som findes i hele landet.

Derfor har et samarbejde mellem Suzy Wengel og Diabetesforeningen været oplagt, og nu har de i fællesskab lavet bogen 'Spis dig uden om type 2-diabete's, der henvender sig til alle dem, der er i risikogruppen for at udvikle sygdommen.

Handler om portioner

Med Sense er der ikke noget, du ikke må spise. Du skal dog holde igen med søde sager og skære ned på fødevarer med lavt indhold af kostfibre (som hvidt brød, ris og pasta), da de får blodsukkeret til at stige.

Der er heller ikke nogen nye og fremmede ingredienser i retterne, så du skal ikke i diverse specialforretninger for at handle ind til dine daglige måltider. Det hele handler om mængderne af det, du indtager.

I stedet for at skulle veje din mad, har Suzy gjort det let at følge Sense. Du skal nemlig spise efter mængden af det, der kan være i dine håndflader – og dem har du jo, ja - lige ved hånden.

Følger du Sense må du som udgangspunkt spise 3 måltider om dagen. Hvert måltid består af 4 håndfulde mad og1-3 spiseskefulde fedtstof.

• Håndfuld 1 og 2 er grøntsager (kål, grønne bønner, rodfrugter, salat, tomat mm.)

• Håndfuld 3 er protein (magert kød, fisk, skaldyr æg, bælgfrugter mm.)

• Håndfuld 4 er stivelse og/eller frugt (pasta, ris, brød eller kartofler mm.)

• Fedtstof (smør, dressing, olie, mayonnaise, fløde, oliven mm.)

-vik

Publiceret 26 January 2019 07:00