Grenaa-Banen:

Toget kører for fuld damp for 10. år i træk

Tirsdag kunne modeljernbaneklubben Grenaa-banen fejre 10 års jubilæum. De bygger imponerende modeller i lille skala

Af
Stine Østergaard

Det blev fejret på behørig vis med både pølser og øl, da modeljernbaneklubben Grenaa-Banen havde 10 års jubilæum 23. april.

De fleste klubmedlemmer er ude af arbejdsmarkedet og mødes hver tirsdag aften kl. 19-23 for at bygge videre på de imponerende togmodeller. Her er alle velkommen til at tage et kig ned og se, hvad der sker. Der er altid kaffe på kanden.

Som det ser ud nu, er den store Fleischmann modelbane ved at tage form, så derfor er en ny Märklin model under opbygning. For det nu engang ikke det mest interessante at køre med togene. Det er at bygge modellerne.

“Vi har vilde planer. Vi kunne godt tænke os at bygge Gjerrildbanen, og dér er vi ved at bygge endestationen. Færgen skal kunne sejle fra den ene model til den anden ved at flyve i en wire i loftet,” fortæller formand i klubben Anders Thomsen. Han viser rundt sammen med Alex Nielsen, der i virkeligheden slet ikke er en del af klubben, men af naboklubben Froggies Modelklub, som hører til i nabolokalerne. Men de to klubber laver meget sammen og hjælper hinanden. Især hvis nogen har færdiggjort en model - for det er ikke en god ting!

“Det værste, der kan ske, er at vi bliver færdige. Hvad skal vi så lave? Derfor er der altid et eller andet, man kan finde på,” siger Alex Nielsen med et grin.

“Ja til vores 20 års jubilæum er vi forhåbentligt længere. Men ikke færdige,” siger Anders Thomsen.

Der er til virkelig mange timers kiggeri ved de store modeller, så det er næsten ikke til at rumme, hvor mange timer, det må have taget at bygge det. Og togene - de kører bare derud af.

“Det er mere, end hvad man kan sige om letbanen,” bliver der grinet fra en af lokomotivførerne.

Der er mange timers arbejde i sådan en modelbane. Hver lygtepæl skal eksempelvis have et velfungerende ledningenetværk, så den kan lyse.

Der er mange timers arbejde i sådan en modelbane. Hver lygtepæl skal eksempelvis have et velfungerende ledningenetværk, så den kan lyse.

Kigger man rigtig godt efter, er der mange detaljer og små historier rundt omkring. Her er det Olsen Banden, som er i gang med endnu et kup.

Kigger man rigtig godt efter, er der mange detaljer og små historier rundt omkring. Her er det Olsen Banden, som er i gang med endnu et kup.

Anders Thomsen (til højre) er Stationsfortander (formand) for Modeljernbaneklubben Grenaa-banen. De har et tæt samarbejde med Svend Åge og de andre fra Froggies Modelklub, der holder til i nabolokalerne.

Anders Thomsen (til højre) er Stationsfortander (formand) for Modeljernbaneklubben Grenaa-banen. De har et tæt samarbejde med Svend Åge og de andre fra Froggies Modelklub, der holder til i nabolokalerne.

Træerne laver man ved at gå ud i naturen og samle små kviste, som bliver pålimet grønne “blade”. Noget, som Anders Thomsen og de andre kan sidde og hygge sig med derhjemme eller i klubben.

Træerne laver man ved at gå ud i naturen og samle små kviste, som bliver pålimet grønne “blade”. Noget, som Anders Thomsen og de andre kan sidde og hygge sig med derhjemme eller i klubben.

Det er Fleischmann (to-skinner), som den store modelbane er bygget op med. En mindre (men stadig stor) model er i den anden ende af lokalet ved at tage form. Det er i stedet med Märklin (tre-skinner).

Det er Fleischmann (to-skinner), som den store modelbane er bygget op med. En mindre (men stadig stor) model er i den anden ende af lokalet ved at tage form. Det er i stedet med Märklin (tre-skinner).

Møllen er godt nok hollandsk – men ellers kan man finde mange lokale bygninger i modellen. Anders Thomsen har bygget de gamle stationsbygninger, som man har kunne finde i Tranehuse, Gjerrild, Nimtofte og Voldby.

Møllen er godt nok hollandsk – men ellers kan man finde mange lokale bygninger i modellen. Anders Thomsen har bygget de gamle stationsbygninger, som man har kunne finde i Tranehuse, Gjerrild, Nimtofte og Voldby.

Publiceret 02 May 2018 19:00