Dyson-støvsuger til 22 kroner i Elgiganten: Butikskæde offer for Facebook-svindel

Elgiganten er brugt i et forsøg på at lokke penge ud af godtroende danskere.

Artiklens øverste billede
Sådan ser det ud - med pris og det hele. Meeeen, det holder ikke i byretten. Foto: Screenshot.

En Dyson-støvsuger til 22 kroner.

Skal man tro et opslag på Facebook, så er det præcis den pris, sådan en fætter - en V11 - koster i Elgiganten. «

Den skal dog bestilles online - ved at klikke på ’køb nu’-knappen under billedet. 

Et godt råd vil være: Gør det ikke.

Det lyder ellers besnærende, sådan at spare omkring 4.000 kroner på en støvsuger. 

Men det er humbug, snyd og bedrag. Noget som Elgiganten - og andre store brands, for den sags skyld - ikke er helt ubekendt med.

»Det er desværre noget, som vi oplever ret tit,« siger Ditte Opstrup Andersen, kommunikationschef ved Elgiganten, til Lokalavisen.dk.

Hun fortæller videre, at virksomhedens kunder langt hen ad vejen er gode til at gennemskue falske opslag, fake-sms’er og phishing-mails.

»Generelt er de ret vakse,« som hun udtrykker det.

Mange af de kunder giver en hjælpende hånd videre til Elgiganten, når de bliver opmærksomme på et potentielt svindelnummer.

»De er gode til at række ud til os,« siger Ditte Opstrup Andersen. 

Billeder og kommentarer

Netop dette opslag lader til at gå et skridt videre end normalt.

I kommentarsporet under opslaget er der kommentarer fra ’købere’ - nogle endda med billeder af vidunder-sugeren - ligesom også ’firmaet’ har kommenteret. ’Kommenteret’ i anførselstegn, forstås.

Et nærmere kig afslører da også en lettere hjælpeløs Google-oversættelse:

»Vi er butikken meget taknemmelige for denne mulighed! Jeg har modtaget min ordre, og jeg er meget glad for den,« skriver en ’kunde’.

»Vi er glade for, at du har deltaget i vores aktion,« lyder at svar fra ’forretningen’.

»Ærgerligt«

Elgigantens kommunikationschef ærgrer sig over, det er nødvendigt at bruge kræfter på svindlerne, der lader til at være ustoppelige og Ditte Opstrup Andersen opfordrer til straks at anmelde svindel på de sociale medier, sms eller mail - og selvfølgelig ikke på nogen måde give personlige oplysninger fra sig. 

Og meldingen er helt klar: 

»Virker noget for godt til at være sandt, så er det det sikkert også,« siger Ditte Opstrup Andersen.

Lokalavisen.dk har forsøgt at komme i kontakt med Electronics for everyone, der angiveligt er firmaet, der står bag opslaget.

De er endnu ikke vendt tilbage. Telefonnummeret på siden er ude af drift. 

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.