Debat: Tom grøn snak fra statsministeren

Artiklens øverste billede
Jens Kloppenborg-Skrumsager (V), folketingskandidat i Djurskredsen:. Pressefoto

»Grønne indenrigsfly, der flyver fra Tirstrup allerede i 2030, det var statsministerens budskab til os i sin nytårstale.

Det lyder alt sammen meget godt, at vi kan være med til at sikre, at der også er indenrigsflyvning fra Tirstrup, når højere og højere kvoteafgifter på fossilt brændsel vil besværliggøre en konkurrencedygtig indenrigsflyvning. At vi også samtidig kan sikre den grønne omstilling, lyder jo forjættende.

En fortsat veldreven lufthavn i Tirstrup, med forbindelser til ikke kun udlandet, men også til København, er nemlig en af forudsætningerne for fremtidig høj vækst og velstand på Djursland.

En fortsat veldreven lufthavn i Tirstrup, med forbindelser til ikke kun udlandet, men også til København, er nemlig en af forudsætningerne for fremtidig høj vækst og velstand på Djursland.

Men statsministeren gør regning uden vært, når hun prøver at fremskynde den grønne omstilling af vores indenrigsfly, uden at have sikret, at markedet også vil kunne levere tilstrækkelig med billig støttefri grøn strøm fra især store havvindmøllerparker.

Hvis power to X, der er det grønne brændstof, der skal erstatte flybrændstoffet, skal have nogen gang på jorden, så skal der produceres grønt strøm i meget større mængder, end vi gør i dag. Processen med at frembringe brint ved hjælp af vand, kræver nemlig store mængder strøm, grøn strøm, vel og mærke, fra især vindmøller.

Da langt hovedparten af vindmøllerne sættes op til vands, langt ude, hvor de generer de færreste borgere, så kræver det at regeringen sætter tempoet op for dette. Men det sker bare ikke. Flere store støttefrie og markedsbasserede havmølleparker, der vil kunne sættes op inden 2025, mangler kun regeringens godkendelse, men intet sker.

Det virker til at regeringen kun har deres store statslige energiøer i tankerne. Disse energiøer vil tidligst kunne stå klar om 10-12 år. Hvis vi indtil da ikke kan levere de store mængder af strøm til produktionen af Power to X, så vil dette grønne brændstof være så dyrt, at flybranchen ikke kan få en fornuftig økonomi i indenrigsflyvningen, hvilket vil være et nyreslag for Tirstrup lufthavn og dermed også for hele Djursland.«

Læs også

Del artiklen