• Artikelarkiv
  • Nyhedsbrev
  • RSS
  • Mobil
  • Tip os
  • Udebliver avisen
  • Kontakt/Info 
    • Kontaktoplysninger
    • Annoncer Print
    • Annoncer Net
    • Udebliver avisen
    • Prislister
  • TV program
Vælg nyheder fra
  • dit lokalområde 
      Jylland
    • Ebeltoft
    • Esbjerg
    • Favrskov
    • Fredericia
    • Grenaa
    • Haderslev
    • Hinnerup
    • Kalø Vig
    • Kolding
    • Norddjurs
    • Randers
    • Skanderborg
    • Syddjurs
    • Sønderborg
    • Varde
    • Vejen
    • Vejle
    • Aabenraa
    • Aarhus
    • Sjælland
    • Albertslund
    • Allerød
    • Egedal
    • Fredensborg
    • Frederikssund
    • Furesø
    • Gentofte
    • Greve
    • Helsingør
    • Herlev
    • Hillerød
    • Hornsherred
    • Hvidovre
    • Hørsholm
    • Ishøj
    • Køge
    • Lyngby-Taarbæk
    • Roskilde
    • Rudersdal
    • Solrød
    • Lokalavisen.dk
  • E-paper 
    • Midtuge
    • Weekend
    • Erhvervsavisen Østjylland
I dag
8°
FO2journalisten:  Allingåbro Motorfestival

FO2journalisten: Allingåbro Motorfestival

• Forside
  • Nyheder 
    • Lokale
    • Regionale
  • Sport
  • 112
  • Kultur 
    • Kulturnyheder
    • Det sker
  • TV
  • Fotos
  • Debat 
    • Læserbreve
    • Skriv læserbrev
  • E-paper 
    • Midtuge
    • Weekend
  • Konkurrencer
  • A-Å 
  • Nyheder
  • Lokale
  • Regionale
  • Sport
  • 112
  • Kultur
  • Kulturnyheder
  • Det sker
  • TV
  • Fotos
  • Debat
  • Læserbreve
  • Skriv læserbrev
  • E-paper
  • Midtuge
  • Weekend
  • Bil
  • Bolig
  • Nyhedsbrev
  • RSS
  • Mobil
  • Artikelarkiv
  • Konkurrencer
  • TV program
  • Kontakt/Info
  • Kontaktoplysninger
  • Annoncer print
  • Annoncer online
  • Udebliver avisen
  • Prislister mm.
  • Annoncer
  • Ugens annoncer
  • Tast-selv annoncer
  • Guide
  • Send os et tip
  • Om Cookie
  •  
  • Lokale sites
  • Sjælland
  • Albertslund
  • Allerød
  • Egedal
  • Fredensborg
  • Frederikssund
  • Furesø
  • Gentofte
  • Greve
  • Helsingør
  • Herlev
  • Hillerød
  • Hornsherred
  • Hvidovre
  • Hørsholm
  • Ishøj
  • Køge
  • Lyngby-Taarbæk
  • Roskilde
  • Rudersdal
  • Solrød
  •  
  • Jylland
  • Ebeltoft
  • Esbjerg
  • Favrskov
  • Fredericia
  • Grenaa
  • Haderslev
  • Hinnerup
  • Kalø Vig
  • Kolding
  • Norddjurs
  • Randers
  • Skanderborg
  • Syddjurs
  • Sønderborg
  • Varde
  • Vejen
  • Vejle
  • Aabenraa
  • Aarhus
  •  
  • Lokalavisen.dk
Bil Bolig Guide
Tast-selv annoncer  
Ugens annoncer  
Fik du læst
Landbrugsmesse: Maskinstation og praktikplads for unge

Elefanten Ramboline til Ørsted Børneby

Landbrugsmesse: Heste og andre på slap line

Vindmølleprojekt: Endnu en lodsejer melder hus forbi

Skriv læserbrev

Indlæg, der skal omhandle lokale emner, vil snarest kunne læses på vores netavis og bringes i den trykte avis, så snart der er plads. For at give så mange som muligt chancen for at komme til orde anmodes du om at skrive så kort som muligt, og maksimalt 300 ord. Husk navn og adresse, "anonyme" indlæg bringes ikke.

Overskrift

Skriv dit indlæg i boksen nedenunder

Afsender (Navn, Adresse)

Kan du ikke læse koden? klik på billedet for ny kode

Indtast kode

Debatten lige nu

Debat: Hvad med...?

"Hvad med at tilbyde vore folkeskole-elever et par ugers sommerskole, hvor de kan indhente noget af dén undervisning, de blev snydt for i april, da kommunen i 4 uger læste deres lærere ude?Tilmelding til sommerskolen bør være frivillig for den enkelte elev, dog sådan at når f'ørst man har tilmeldt...

21-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: SFs stædighed sikrer tusindvis af danskere

"Kender du også en, to eller tre familier der har siddet uroligt rundt om spisebordet de seneste måneder? Det gør jeg.Dagpengereformen som den tidligere regering og Dansk Folkeparti trak ned over hoved på tusindvis af danskere i 2010 var fatal. Fra januar og til april i år mistede 16.222 danskere...

Debat Syddjurs: Roses den, som roses bør?

"Når nyhedsmagasinet Danske Kommuner netop har bragt nyheden om, at Holstebro er foregangskommune inden for en ny type forældrekurser ”Den gode start”, som skal hjælpe førstegangs-forældre i gang med livet som mor og far – så bliver jeg stolt. Hvorfor gør jeg det? Jeg bliver stolt ...

Debat: 2 klip i troværdighedskortet til Michael Aastrup Jensen

"Michael skriver i avisen om regeringens førte politik,  og har set sig særdeles sur på ændringen omkring dagpengene.  Kære Michael, ret skal være ret, sandheden er jo den,  at regeringen overtog en skindød patient som hed Hr. og Fru Danmark,  og at den nuværende  regering,  godt nok langsomt, men...

Debat: Regeringen spiller på to heste

"En feberredning inden for dagpengeområdet stemmer ikke overens med reformeringerne af kontanthjælp og SU. Regeringens vakkelvorne politiske kurs har ikke kun givet dem utallige løftebrud på samvittigheden, men har også fået dem til at spille på to forskellige heste, som løber i hver sin politiske...

Debat: Hvornår er man gammel og hvornår er man ældre?

"Et spørgsmål vi er mange der har filosoferet over. Et spørgsmål der heldigvis ikke kan svares entydigt på.Jeg er så heldig at have arbejdet indenfor ældre området i mange år og min oplevelse er, at det er meget individuelt, hvornår vi opfatter os som gamle eller ældre. Anskues spørgsmålet ud fra...

19-05-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Det betyder en hujende fis, Per Dalgaard

”Det betyder ikke en hujende fis, hvad vi gør i Danmark i forhold til at skabe grundlag for vedvarende energi”.(citat slut). Det er Per Dalgaard (DF) jeg citerer her. Han og andre har ved flere lejligheder, hævdet at da Danmark kun står for 0,2 procent af hele verdens udslip, så betyder ...

18-05-13 | Læs hele indlægget

Lægekørsel: Det skriger fortsat til himlen

"Det er ligesom gået lidt i glemmebogen, men os i hjemmeplejen oplever det altså stadig den ene gang efter den anden, at det her er TOTALT tåbeligt og tidsrøvende.Jeg tillod mig idag, at bestille 2 kørsler til en dement mand . Den ene til læge i Hornslet ( afstand 6 km), den anden til hans, gennem...

Debat: Auning gider godt jazz Svend Frandsen

"Kære Svend FrandsenDu skriver, du nu ved borgerne i og omkring Auning, ikke gider den slags musik, og hentyder dermed til det store arrangement, som Djurslands Jazzklub havde stablet på benene i Auning Idrætscenter. Måske tager du fejl. Bevares - vi har ikke de store jazztraditioner i byen, men...

Debat Syddjurs: Vi skal sikre samspil mellem asylansøgere og borgere i Ebeltoft

"Borgerlisten Syddjurs har ønsket at få sagen om flygtningebeboere i Ebeltoft på byrådets kommende dagsorden til politisk behandling for at sikre, at den fremtidige udvikling herom har politisk opbakning.Ved orienteringsmødet på Vandrehjemmet tidligere på måneden blev kommunen kraftig kritiseret...

17-05-13 | Læs hele indlægget

Debat Norddjurs: Børnebyer - Solid Fornyelse

"Det har været en fornøjelse for SF at følge læserbrev debat mellem S, BL og V om hvem, der har æren for børnebyerne i Norddjurs. Ser vi bort fra omveje såsom personangreb og fortællinger om kødkvæg, står det klart, at børnebyerne ønsker alle partier og lister ejerskab til, og børnebyerne var at...

16-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Vi har ikke lige muligheder

"Jeg var i Grenå Svømmehal bededag. Efter min svømmetur var jeg i varmtvandsbassinet og lavede mine øvelser. Da så jeg en handicappet pige komme i badestol, godt hjulpet af 2 voksne. De får hende løftet hen til bassinkanten og i vandet. At se hende lyse op som en solstråle og flyde rundt som en...

Debat: Det er fedt at fjumre - men langt bedre at arbejde

"Jeg bliver dybt frustreret, når jeg ser unge mennesker mellem 18 og 25 år, som hverken har arbejde eller er i færd med uddannelse.Der går desværre mange rundt, som enten lever på forældres nåde eller er underlagt det økonomiske system.Det er da skønt at tage et sabbatår efter 1o års skolegang, men ...

Debat: Rødt vendepunkt

"Positivt at der nu fra regeringens side tages initiativ til at gøre noget for de ca. 30.000 personer, der falder ud af dagpengesystemet.At kunne forsørge sig selv og sin familie og have en bolig er hjerteblod for SF - det mærkede jeg også som delegeret på SF-landsmødet.  Der har fra SF-baglandet...

15-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Investorer og politikere tromler vindmøller igennem

"Tilskudshungrende investorer opfinder hele tiden nye vindmølleprojekter. Jo større, jo bedre, tilsyneladende. Senest i områderne Sivested Mark og Elløv Enge. Byrådsflertallet skriver uden videre investor-projekterne ind i forslaget til Kommuneplan. - Uden at have talt et ord med lokalbefolkningen...

15-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Er vi unge virkelige så dumme?

"Nej, det er vi ikke. Vi mener ikke, at den niende klasse, der er blevet valgt til at medvirke i programmet "9.Z mod Kina", er repræsentativ som et eksempel på en gennemsnitlig dansk niende klasse i Danmark. Vi mener, at de manipulerer med den danske befolkning.De udstiller os, som om vi ikke kan...

14-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Politikerne ud af Rådhuset

”Det kan aldrig være og må aldrig blive en lokalpolitikers ambition at tale i koder og blindt overtage det sprog, de formuleringer og de termer, som den kommunale forvaltning ekselerer i.”Sådan skrev redaktør Lars Norman Thomsen fra Lokalavisen for nylig under overskriften ”En...

14-05-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Idrætshallen er et unikt sted

"Jeg har tilbragt halvdelen af mit liv i en idrætshal. Derfor ved jeg at idrætshallen er et helt særligt sted, når det handler om at dyrke forskellige aktiviteter og samtidig være sammen med venner og kammerater. Oplevelsen af at være i en idrætshal er jeg naturligvis ikke alene om. Der er nemlig...

12-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Region Midt rykker for Djursland

"På Regionsrådsmødet 24 april 2013 var der godt nyt for Djursland.Det blev godkendt, at Letbanen kunne skrive kontrakt om de første anlægsarbejder, hvor de samlede udgifter bliver 94,5 millioner, hvor af Regionen betaler 5,5 millioner. Det at man endelig starter anlægsfasen er en vindersag for SF...

09-05-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Mon Per Zeidler er blevet smittet af Carsten Bech?

Miljø-, Klima og Energiordfører Villum Christensen fra Liberal Alliance er, under overskriften ”Kæmpevindmøller er chikane mod naboerne”, helt klar i mælet i Sjællandske tidende fra den 6. maj:”Private hjem, der hærges af en konstant, stressfremkaldende summen, hele familier med...

07-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Liberal Alliance vil slås for et samlet Djursland

"Efter kommunalvalget til november har Liberal Alliance den ambition, at Djurslands to kommuner skal samles til en stor kommune. Det er således en mærkesag for os, at vi vil arbejde hen imod en samlet kommune. Ud over at en samlet kommune på den måde kunne blive billigere i drift, vil vi også have...

Debat Norddjurs: Nej til voldtægt af Hevring Ådal

"Opstilling af gigantvindmøller i Hevring Ådal er en voldtægt af naturen og særdeleshed af de mennesker, der bor i dette dejlige naturområde.I Dansk Folkeparti føler jeg, at der er stor modstand mod disse enorme møller på op mod 150 meters højde. Det er fuldstændig uden for al sund fornuft at...

Debat Syddjurs: Byrådsflertal åbner op for de fede tegnebøgers parade

”De kommer og stjæler mine værdier. Det er min pensionsopsparing, der ligger i den ejendom - det er det eneste, jeg har - og den kommer de og tager …” Sådan siger en af de interviewede vindmøllenaboer i en undersøgelse, som Center for borgerdialog på opfordring af miljøminister...

06-05-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Nu skal borgerne pludselig høres i Syddjurs

"Når man sidder i sin bil på motorvejen, som jo normalt er en sikker vejstruktur, hvad angår automobiltransport, og hører P4 Østjylland 30. april klokken 16.20, var det nær gået helt galt. Et indslag fra Syddjurs kommune to politikere, Jesper Mathisen fra S og Claus Wistoft fra V, om at inddrage...

06-05-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Hvor skal sparede lønkroner på lockouten bruges?

"Åbent brev til borgmester Kirstine BillePå jeres seneste byrådsmøde, 25.4., blev det antydet i debatten, at I MÅSKE vil bruge nogle af de sparede lærer-lønninger - sparet ved at I låste lærerne ude på 18 skoledage - på andre udgifter end erstatnings-undervisning til folkeskole-eleverne.Vil DU...

05-05-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Lad borgerne stemme om vindmøller

"Hensynet til beboeres nattesøvn - i deres egne boliger - skal vel udelukke kæmpemøller inden for en radius af 3 km, så vidt jeg læser dét søjle-diagram, som Lars Klottrup har offentliggjort?Og et par morfar-joggeture rundt i Elløv Enge og på Sivested Mark denne uge bekræfter mig i, at der bor...

03-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Vi skal bekæmpe ulighed i sundhed lige fra fødslen

"De rigeste danskere lever i gennemsnit ti år længere end de fattigste.  Børn der fødes af forældre med kort uddannelse eller dårlig social baggrund – har allerede fra fødslen en dårligere start. En nyfødt dreng, hvis forældre er ufaglærte arbejdere har for eksempel større risiko end andre...

02-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Dansk Folkeparti har været Djurslands bedste ven

"Dansk Folkeparti har netop opstillet kandidater til Region Midtjylland, i den forbindelse er det af visse medier på Djursland blevet bemærket, at vi ikke har nogen kandidater fra Nord- eller Syddjurs kommuner.Nu kan man jo måle partiernes gavn for ens område på mange områder. Hvis det vigtigste...

02-05-13 | Læs hele indlægget

Debat: Er SF vindmølleindustriens nyttige idioter?

Lars Klottrup opstiller for Socialdemokratiet i Syddjurs til kommunalvalget....

30-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Norddjurs: Hele tre forglemmelser Torben Jensen

"Kære TorbenTillykke med trillingefødslen. Ja det er noget af en sensation. Det samme er dit korte svar til mig.Det indeholder jo hele tre forglemmelser:For det første:Du gentager at Borgerlisten aldrig har stillet forslag om lukning af konkrete skoler. Jeg glæder mig over, at jeg nu ikke er alene...

29-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Byrådsflertal vil forstyrre lokalbefolkningens nattesøvn

"Et uskønt sammenrend af borgerlige og SF'ere sikrede på det netop afholdte byrådsmøde i Syddjurs, at udenbys tilskudsspekulanter frit kan jagte lokalbefolkningens nattesøvn i områderne Elløv Enge og Sivested Mark.De to områder er på udenbys ”investorers” foranledning blevet medtaget i...

28-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Tudetosset af spare SSP-konsulenterne væk

Åbent brev til kommunalpolitikere og andet godtfolk i Syddjurs kommune...

28-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Region Midt rykker for Djursland

"På Regionsrådsmødet 24.04.2013 var der godt nyt for Djursland.Det blev godkendt at Letbanen kunne skrive kontrakt om de første anlægsarbejder, hvor de samlede udgifter bliver 94,5 millioner, hvoraf Regionen betaler 5,5 millioner. Det at man endelig starter anlægsfasen er en vindersag for SF og en...

27-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Gør en god skole bedre

"Lærerkonflikten er slut. Man kan godt diskutere om den var et civiliseret samfund værdig. Det er mit håb at lærerne vil vende tilbage til skolen og hurtigt, sammen med børnene og skoleledere genfinde det gode engagement.Hver dag er der tusindvis af dygtige og engagerede lærere, som gør en stor og...

27-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Det største tab i lærerkonflikten er tilliden

"Tillid er Danmarks suverænt vigtigste ressource og hovedårsagen til Danmarks succes både økonomisk og menneskeligt. Tillid er svær at måle - forklare og forstå nok også for ”regnedrengene” og alle dem, som sidder rundt omkring og diskuterer lockouten, uden at kende til konfliktens...

25-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Jeg spinner og er populist Per Zeidler, hvis...

Svar til Per Zeidler, Liberal Alliance:...

25-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Midtdjurs-området – en vigtig del af helheden i Syddjurs

”Hen over natten nedbrændte rådhuset i Kolind, kommunen indkasserede ca. 45 millioner kroner i branderstatning og 75 arbejdspladser blev flyttet væk fra byen. Børnetandplejens klinik på Kolind Centralskole er lukket ligesom yderligere 10 arbejdspladser fra dagplejekontoret er på vej til andre ...

24-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Spin, populisme og snurretop hos Borgerlistens Ninna Thomsen

"Kære Ninna Thomsen Efter vores opfattelse er du totalt på vildspor. Det skrevne er en gang populistisk sludder, og er i den grad mangel på respekt i forhold til det FI ( Familie og Institutionsudvalget)  har indstillet. Det er samtidig også en hån mod skolene, som allerede i dag har mange...

Debat Syddjurs: S-borgmesterkandidat forstår ikke den økonomiske alvor

"Borgmesterkandidat for socialdemokraterne Jesper Mathiesen kalder det at bruge trick, da jeg forsvarer de indgående aftaler om anlægsinvesteringer til rådhuseffektiviseringer og øget kulturudbud i flere byer, som dels vil hjælpe med at skabe langvarige kommunale driftsbesparelser, og skabe et mere ...

Debat: Giv borgerne mulighed for at stemme om KL-medlemsskab

"Syddjurs Kommunes fortsatte medlemskab af KL, Kommunernes Landsforening, må kunne sættes til en vejledende folkeafstemning - der fx kan afvikles 19. november, samtidig med valg til byråd, regionsråd og ældreråd?Ved debatten op til en sådan folkeafstemning kan vi sikkert hente inspiration fra bl.a. ...

Debat Norddjurs: Har Torben Jensen mistet hukommelsen?

"Torben Jensen skriver i sit indlæg d. 22. april, at Borgerlisten aldrig har stillet forslag om lukning af konkrete skoler. Så er jeg nødt til at spørge, om Torben Jensen fuldstændig har mistet hukommelsen, eller om det er fordi der snart er valg, at han ikke kan huske tilbage til marts 2012.For...

Debat Syddjurs: Kulturhuse - for hvis skyld Bøgehøj?

"Umiddelbart er der da nogle fornuftige betragtninger i Tommy Bøgehøjs indlæg. Men jeg kan, som tilflytter for 3 år siden, ikke se hvordan i alverden et nyt bibliotek i Ebeltoft og kulturhuse i Rønde og Kolind skulle have haft nogen indvirkning på, hvor jeg og min familie bosatte os. Så længe der...

23-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Tricket holder ikke, Tommy Bøgehøj

"Det er altid et godt trick at stå som bannerfører for den fastlagte kurs og den visionære stemning, og skose andre for at stå for det modsatte. Det trick bruger borgerlistens Tommy Bøgehøj i indlægget Rådhuse – vi skal fastholde den lagte kurs. Her er der dømt klapjagt i den politiske...

23-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Norddjurs:Får man trillinger i virkeligheden så nøjes med tvillinger i debatindlæg Else Søjmark

"Kære Else Jeg var ved at forberede et langt og veldokumenteret svar til Dig på Dine læserbreve m.v. i denne uge om, hvad der klæder mig og Borgerlistens tilgang til børnebyer m.v., da jeg blev forstyrret af en trillingefødsel.Først tænkte jeg, så bliver der ingen svar, det er jo også kun politisk...

22-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Lockout - et nødråb fra bestyrelsen i Distrikt Ørum

"Vi er nu gået ind i 4. uge af lock-outen, uden at det ser ud til, at vi er tættere på en løsning. Vi vil som bestyrelse for Distrikt Ørum, gerne udtrykke vores frustration over denne efterhånden langvarige lock-out. Vi nærmer os jo eksamenstid, og selv om regeringen har lovet at det ikke kommer...

Debat Syddjurs: Lockout forhindrer bevægelse på Syddjurs skolerne

"Beslutning om, at der indføres en times integreret bevægelse pr dag i skolerne i Syddjurs Kommune kan desværre ikke gennemføres på grund konflikten på skoleområdet En utrolig glædelig og værdifuld  beslutning, der blev truffet i forbindelse med budgetvedtagelsen, kan nu desværre ikke gennemføres...

Hvor er du Kirstine Bille? - Følle kalder

"Syddjurs står i den usædvanlige situation, tilsyneladende at være uden borgmester.Det må vi her i det lille landsbysamfund Følle konstatere, efter vi nu i 14 forgæves har forsøgt, at komme i kontakt med Kirstine Bille. Vi har uden held forsøgt at ringe til Rådhuset, hvor sekretæren lovede, at KB...

21-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Ingen grænser for vækst i Norddjurs

"Hvis befolkningstallet i Norddjurs i de kommende år skal vendes fra minus til plus, er det bydende nødvendigt, at erhvervslivet sikres gode vilkår og udvikles.Væksten skal komme fra produktion og erhvervsudvikling, såvel fra eksisterende som nye virksomheder, og især eksportvirksomheder. Det er...

Debat: Hvad sker der da lige for dig Danmark?

"Vi står uden for vores skole - men må ikke komme ind. Vi er lockoutede – sat i skammekrogen – trods det, at vi som produktionsskolelærere gør stort set alt, hvad vores leder beslutter. Vi arbejder 37 timer om ugen på vores arbejdsplads - 32 timer med eleverne. Ud mod vejen har elever...

Debat: Får folkeskoleelever i Danmark ensartede muligheder?

"DLF har tilbudt en forberedelsespulje på 2 min pr. elev, som styres af lederen på den enkelte skole; men KL har pure afvist, vil slet ikke afsætte centrale puljer, og har dermed gjort sig selv en bjørnetjeneste. KL missede her en god grund til at komme ud af hægekøjen og forhandle. Det kan godt...

Debat: Kæmpevindmøller i Hevring Ådal - rene mafiametoder?

"En kommentar til Dagsorden for Norddjurs Kommunes møde 28.02.2013, som blev lagt på nettet nogle dage forinden og som omfatter 564 sider.I det meget omfangsrige materiale er, der mange steder, man som læser må undres.Jeg selv har fokuseret på det, der behandles i:Vedr.: 04. Godkendelse af...

Debat: Åbent brev til borgmester Jan Petersen

"Kære Jan PetersenNu har jeg skrevet til dig flere gange med spørgsmål angående Norddjurs Kommunes behandling af indsigelserne vedr. vindmølleopstilling i Hevring Ådal. Jeg skrev til dig og Norddjurs Kommunes Udviklingsdirektør Kim Kofod Hansen første gang den 6. marts 2013. Jeg fik svar på et...

20-04-13 | Læs hele indlægget

Lockout: Der skal to til en god kop kaffe

"Kære alle lockout-ramte kursister på VUC-Djursland At opleve en lockout er frustrerende for alle. Ikke kun for jer kursister, som savner undervisning, er nervøse for eksamen og afgangsbevis, og som ikke kan komme videre, men også for os lærere, som savner jer, men ikke kan få lov at hjælpe jer til ...

Debat Norddjurs: Stop nu legen Husum

"Husum (Venstres gruppeformand i Norddjurs Kommunalbestyrelse, red.) svarer på mit indlæg om hans manglende historiekundskaber vedr. børnebyerne, at han kunne ønske sig at Socialdemokratiet i højere grad inddrog mindretallet i kommunalbestyrelsen i beslutningsprocesserne ud fra demokrati og...

Debat Syddjurs: Rådhuse - vi skal fastholde den lagte kurs

"Hvis vi stopper udvikling, skaber vi afvikling og det kan Borgerlisten Syddjurs ikke medvirke til.Økonomien i Syddjurs skrumper, og det kommer til at betyde yderligere besparelser i de kommende år. I den forbindelse har visse dele af det politiske landskab søgt at skabe røre i den politiske...

Debat Norddjurs: Man må undres over Socialdemokratiet

"Det er utroligt som de forskellige partier har travlt med at tillægge Venstre holdninger, som Venstre ikke har. Senest skrev Else Søjmark (S) i Lokalavisen, at Venstre ved budget 2011 og 2012 foreslog en besparelse på 70 millioner kroner, der skulle fremkomme ved at lukke fire navngivne skoler....

19-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Gidseltagning - for borgmestre eller kun for pirater?

"Gidsel-aktionen, hvor flere hundrede tusinder børn forhindres i at få undervisning på deres kommunale folkeskole, kan kun stoppes af Folketinget. For de 98 borgmestre (incl. overborgmester Frank Jensen i Kbh.) - viser jo stadig ingen tegn på, at DE selv vil slippe deres gidsler fri. Borgmestrene...

18-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Anarki eller tyranni Else Søjmark?

"I sit læserbrev af 8.4.13, er Else Søjmark (ES) (S) rigtigt ude med en belærende pegefinger rettet mod undertegnede. Jeg beklager naturligvis, hvis jeg skulle have udtrykt mig upræcist, og have overset, at det ikke blot var Borgerlisten i 2007, som fremlagde ideerne om børnebyer, men at det også...

18-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Stakkels erhvervsdrivende i Kolind Midtby

"Jeg kører ofte igennem Kolind - eller nu udenom Kolind for der er jo kommet byfornyelse, som effektivt leder trafikken værk fra byens forretninger.Byggeriet er ved at tage livet af byens forretninger. Først graves byen op, så graves byen op igen og til sidst er alle gravet ned i samme økonomiske...

17-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Lockout - Ziegler er en helt

"Jeg føler det på sin plads at udtrykke min uforbeholdne støtte til KL´s forhandlere, med Ziegler i spidsen. Jeg tager hatten af for kampen, de tager på vores vegne.I alt for mange år har befolkningen ladet lærerne haft blokerende indflydelse på skolerne med det resultat, at børnene i dag lærer...

Debat: Udlicitering - du er ukritisk hr. Meilvang

"I avisen beskylder hr. Jens Meilvang mig for benægte, at Favrskov Kommune sparede 4.6 mio. kroner.  Det er simpelt hen ikke korrekt!  Jeg har aldrig benægtet tallene, men forholdt mig til præmiserne. Jeg kunne beskylde dig for det samme, da du bare nævner tørre tal uden en forklaring i dit første...

Debat Syddjurs: En anden arbejdstidsaftale er hele kernen

Åbent brev til de mange lærere, der bekymrede og frustrerede har henvendt sig til mig i løbet af de seneste to uger:...

16-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Den Danske Model som gidsel

"Konflikten mellem KL og Danmarks Lærerforening er i første omgang en almindelig arbejdskonflikt og som sådan bør den løses af arbejdsmarkedets parter. Det er SF-Syddjurs' principielle holdning.Desværre finder vi, at den måde de to parter – KL og Danmarks Lærerforening – håndterer...

15-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Tager afstand fra KL-retorik

"Kære lærer-kollegaer i Norddjurs Kommune.Jeg forstår til fulde jeres frustration over at være lockoutet fra jeres skole. I kan ikke gøre det I helst vil - møde på skolen og undervise og være sammen med børnene. Og I får ingen løn, og jeg ved, at det for mange af jer er rigtig svært økonomisk. Som...

Debat Norddjurs: Udlicitering, - ikke for enhver pris

"Denne overskrift har jeg benyttet mig af tidligere, nærmere bestemt i efteråret 2009. Da ville Venstre også udlicitere Entreprenørgården (Entp).Og nu er den gal igen. Det er Jens Meilvang (LA) som nu vejrer morgenluft, fordi der er sat 200.000 kroner af til undersøgelse, om der er penge at hente...

Debat Syddjurs: Lars Klottrup - du skuffer

"Kære Lars KlottrupHvor er det dog fantastisk, at du altid har en klar mening, som du gerne vil dele med alle os, der har svært ved at forstå verden uden din hjælp. Du er den person i Syddjurs kommune, som suverænt har gjort mest for, at demokratiet kan fastholdes og udvikles gennem...

14-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: En bøn om dialog

"Kære Kirstine,"Vi har diskuteret det her i årevis, og vi flytter os ikke. Jeg ser kun én løsning - og den er, at lærerne giver efter." Altså ingen dialog, ingen forhandling.Vi står i en på alle måder ulykkelig situation. Børnene modtager ikke undervisning, lærerne må ikke komme på arbejde,...

Debat: Den lille mand kan ikke betale lærernes privilegier

"Det er de privatansatte lønmodtagere, der i sidste ende betaler gildet, så alle kan få plads ved samfundets bord. I krisetider som nu, hvor mange ufrivilligt skubbes ud af arbejdsmarkedet, er der ikke længere råd til lærernes privilegerede arbejdstidsregler.Lærerne skal undervise mere, og lærernes ...

Debat: Kirstine Bille - tror du, at man kan konflikte sig til en bedre folkeskole?

"Kære Kirstine Bille.I den verserende konflikt mellem KL og lærerne fyger det i disse dag gennem luften med uforsonlige udmeldinger.Derfor var det særdeles opløftende, at din borgmesterkollega i Norddjurs Jan Pedersen meldte følgende ud :"?Jeg har ikke tænkt mig, at fremtidens kommunalt ansatte...

13-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Lockout og presset på Danmarks velfærd

"Der har været skrevet og debatteret meget om den løbende konflikt mellem lærere og KL (regeringen), uden at et af de væsentligste spørgsmål i hele konflikten er stillet.Det lyder i al sin enkelthed; hvem skal nu betale? For det er jo det hele sagen handler om. Ikke om at folkeskolen skal forbedres,...

Debat: Til kamp mod skattely

"I SF går vi ind for, at alle skal være med til at bidrage til det danske samfund. Desværre er det ikke alle danskere og virksomheder opererende i Danmark, der er enige i det. Derfor går Danmark, sammen med en række EU lande, nu for alvor ind i kampen mod skattely.I SF mener vi, at det kun er...

Debat Norddjurs: Venstre vil ikke tjene på lockout

"Lærerne i Norddjurs er ramt af en længerevarende lockout, og det er dyrt for den enkelte lærer, der ikke får udbetalt løn i konfliktperioden. Kommunerne har den fordel, at de ikke skal betale løn til lærerne i lockout perioden, og derfor er der besparelser på budget 2013 hver eneste konfliktdag....

Debat: Der er noget galt i Danmark...

Mit navn er Klara Kondrup Larsen, jeg er 18 år gammel og har boet i Sydafrika de sidste 9 måneder. Min mor er Bodil Noer Kondrup, hun arbejder som lærer på Ørum skole. Fordi jeg bor hernede, er det svært at følge med i, hvad der sker i Danmark. Jeg ved kun, at næsten alle lærere er blevet "lock...

12-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Frustrerende at være statister i et spil

Åbent brev til lokalpolitikere i Norddjurs Kommune:...

Debat: Kom så tilbage til forhandlingsbordet uden at medbringe diktater

Udtalelse om lærerkonflikten fra socialdemokraternes generalforsamling den 8. april 2013.”Det er med stor alvor og bekymring at socialdemokraterne i Syddjurs Kommune ser på den igangværende konflikt mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Danmarks Lærerforening (DLF). Vi tager afstand fra...

Debat: Efterskoler lukningstrues af lockout

"Efterskoler, der har været nødt til at sende eleverne hjem, mister ugentligt 300000-600000 kr., afhængigt af elevtallet. Selv skoler med rigtig god økonomi kan derfor blive lukningstruede, hvis lock outen bliver langvarig.En del skoler holder lige nu skolerne åbne med absolut minimum bemanding og...

11-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Norddjurs: Det er uklædeligt Torben Jensen

"Torben Jensen (Borgerlisten Norddjurs, red.) advarer på facebook Venstre mod at have fastlåste meninger om skolestrukturen inden undersøgelsen af  skolestrukturen er afsluttet.Samtidig forlanger han, at S skal redegøre for, hvor vi finder en halv milliard til renovering af de eksisterende skole-...

Debat: Den danske model på det offentlige arbejdsmarked er en Illusion

"Danmarkshistoriens største lockout. Fyldt af ubehagelige elementer af fordomme, kynisme og mistillid. For første gang er en offentlig overenskomstforhandling gået i hårdknude i Forligsinstitutionen uden en mæglingsskitse.Og problemet? Ja, skåret ind til benet, så mener KL grundlæggende, ?at det er ...

Debat: Hvordan kommer vi videre efter konflikten?

Åbent brev til samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer i Norddjurs:...

Debat: Hurra det kiksede med Bilka

"En lige veloverstået og god generalforsamling i DagliBrugsen i Pindstrup, hvor det glade budskab, (lettelse blandt de 55 fremmødte medlemmer), at der ved ændringer af planlovens bestemmelser bliver sat en stopper for et megastort byggeri af et Bilka syd for Randers, (i Paderup) af Dansk...

Debat: Det der bøvl med børn

"Når man som halvgammel efterskolelærer springer ud som politisk aktivist, kræver det noget. Det kræver en rigtig god kop kaffe.Så jeg havde sneget mig væk fra optoget ude i solskinnet, ind på kaffebaren og ind i køen, som den dag var lang og med påfaldende mange med gul vest. Betjeningen var...

10-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Lærernes arbejdstid skal aftales på den enkelte skole

"Kære lærere på Rønde Skole.Tak for Jeres brev af 4. ds., som vi har modtaget med posten i dag.Jeres henvendelse er ikke den eneste, vi har modftaget om lærerkonflikten. Vi har også modtaget lignende henvendelser fra andre lærere, og senest modtog vi i går en henvendelse fra en enkeltperson. Vi...

10-04-13 | Læs hele indlægget

Kæmpevindmøller: hvem giver politikerne et reelt grundlag at træffe en så vigtig beslutning på?

"Kæmpevindmøller i Hevring Ådal?Hvem giver vore politikkere et reelt grundlag at træffe en så vigtig beslutning på.I en demokratisk proces skal borgerne inddrages. De kan skrive høringssvar med spørgsmål og andre ting, der er interessante at få belyst. Høringssvarene kategoriseres af forvaltningen...

09-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Favrskov sparede 4.600.000 mio. kroner ved udlicitering

"I forbindelse med sagen om en evt. udlicitering af Norddjurs kommunes vej- og park afdeling skriver fælles tillidsmand Ole Andersen i et læserbrev, at det ikke er korrekt, at Favrskov Kommune sparede kr. 4.600.000 mio. ved at udlicitere deres vej- og park afdeling, og at besparelsen kommer af...

Debat: Er arbejdstidsaftalen en bremse politikere?

"Kære byrådspolitiker Vi er en gruppe ansatte på Rønde Skole, som henvender os til dig med nogle spørgsmål i anledning af den igangværende lockout. Vi har stor respekt for, at der findes mennesker som dig, der gør et stykke politisk arbejde. Det betyder, at du kæmper for de værdier, som du tror på....

Debat Norddjurs: Hold dig til historien Husum

"Nu vil Venstre ikke lukke skoler. I fire år har Venstre pjækket fra skolepolitikken, stillet forslag om store besparelser på skoleområdet og i alle indlæg talt for skolelukninger. Den har ikke fået for lidt, når vi andre passede hverdagens arbejde og tog ansvar. Men herligt er det, hvis ikke...

08-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Vi vil hellere end gerne logge in

Kære forældre til elever på Ådalsskolen ogandre beboere i Ådalsområdet Den 1. april blev alle folkeskolelærere i Danmark ?fyret? på grund af Kommunernes Landsforenings (KL?s) lockout! Derfor kan vi ikke møde på arbejde i disse dage. Regeringens nye skolereform og lærernes overenskomstforhandlinger ...

08-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Taler vi lærere usandt kære byrådspolitikere i Syddjurs?

"Kære byrådsmedlemmer i Syddjurs KommuneNu åbner vi igen avisen og ser, at KL indrykker helsidesannoncer for at vinde (eller vende?) en stemning. En stemning, der i den grad kører på lærernes troværdighed. Vi bliver nødt til at tage jer som bestyrelsesmedlemmer i Syddjurs Kommune til indtægt for,...

07-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Norddjurs: Benny Hammer serverer ren valgflæsk

Benny Hammer siger i en artikel i Lokalavisen 4. april 2013, at en af grundene til at han fortsætter i kommunalpolitik er for at kæmpe for en fortsat overbygning på Ørum skole. Benny Hammer skriver i sit indlæg:"Der er for eksempel ikke skyggen af tvivl om, at overbygningen på Ørum Skole kommer i...

07-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: "Jeg har kritiseret den hårde tone"

Svar læserindlæg: "Hallo, Anders 'Bad Boy' Bondo kalder"...

06-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Hallo, Anders 'Bad Boy' Bondo kalder

"http://www.dr.dk/P1/Selvsving/Udsendelser/2013/04/05093202.htm#.UV8mQVPWPlM.mailtoHej KirstinePrøv lige at lytte til ovenstående, udsendelsen indeholder også den hårde tone, som du tidligere har udtalt, at lærerne skal have.Her bliver der yderligere også sagt ganske klart, hvad der menes. ...

05-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Norddjurs: "Venstre vil bevare skolerne"

"I  sin iver efter at profilere sig som de Konservatives frontfigur udtaler Benny Hammer (BH) sig lodret forkert om Venstres skole- og daginstitutionspolitik. Jeg byder BH meget velkommen blandt kandidaterne til KV13. De konservative er presset på landsplan, og der venter et hårdt arbejde forude,...

Debat: KL og politikerne kender ikke den virkelige virkelighed

"Kære forældre til elever på Ebeltoft SkoleVi skriver dette brev til jer, fordi vi ikke må komme på arbejde. Vores arbejdsgiver, KL har valgt at lock-out'e os lærere.Vi håber, at I via medierne får en fornemmelse af, hvilke dilemmaer vi står i, og at vi faktisk ikke er herre over situationen eller...

Debat Norddjurs: Urigtige oplysninger om Venstre

"Konservative Benny Hammer udtaler i Lokalavisen den 4. april, at Venstre ønsker at lukke overbygningen på Ørum Skole. Jeg syntes, at Benny burde koncentrere sig om, hvilke visioner han har  -  i stedet for at give urigtige oplysninger om, hvad Venstre vil. I Venstre afventer vi resultaterne af den ...

Debat: Lockout - vilje til løsning mangler

"KL har lockoutet lærerne, stemningen er ophidset, talrige eksperter kommenterer situationen og endelig har TV 2 noget andet end vejret og gå op i.Situationen er ikke usædvanlig, 3 gange inden for de seneste 10 år har lærerne varslet strejke, denne gang var det så bare KL, der trak værktøjet først....

Debat: Er du rød i hjertet, Kirstine Bille?

"Kære Kirstine Bille,Er du min repræsentant? Jeg er rød i hjertet. Det har jeg altid været, og det vil jeg altid være. Men I gør det svært at tro på hele den sociale tanke. I er ved, langsomt, men sikkert, at kvæle hele idégrundlaget for en venstreorienteret verdensanskuelse.Den politiske linje I...

Debat: Ligesom hvisken før en storm

"Kære lokale politikereVi vil rigtig gerne høre jeres standpunkter i forbindelse med den aktuelle konflikt mellem KL og DLF, der jo desværre har affødt en lock-out af lærerne.Vi har behov for at kende Jeres holdning. Vi undres over det syn visse landspolitikere har på os og vores arbejde og vil...

Debat: Hip hip hurra for den lokale handel

"På trods af stor modstand fra Venstre og Dansk Folkeparti har regeringen netop vedtaget den ny planlov sammen med Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.Den nye planlov er en stor sejr for den lokale handel i Syddjurs Kommune. Den nye lov er også et godt værn mod butiksdød, og vil sikrer...

04-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Vi vil undervise - ikke konflikte

"Kære forældre til elever på Kolind Centralskole VI VIL UNDERVISE – IKKE KONFLIKTE…. "Hvorfor GØR I det så ikke?" spørger I nok. Tja, det er der velsagtens mange, der undrer sig over.Hvorfor......

Debat: Kommunernes Landsforening ødelægger vores skole

"Mine lærere er blevet lockoutet, så jeg er på mine forældres arbejde og laver skoleting. Men det er ikke det samme som i skolen, for der er alle vennerne. Sådan er det for børn i hele landet.  9.klasse risikerer at miste deres eksamen, og børnene i 0. klasse oplever som start på skolen, at de slet ...

Debat: Ingen tænker på skolebørn med autisme og ADHD

"Jeg er heldig, jeg er saftsuseme meget heldig for min søn går på specialskole og specialskoler er ikke ramt af lock out, så vi får ingen nedsmeltning her i huset.. MENHvad med de børn som er i specialklasser med netop de handicap, eller de som allerede er ramt af inkludering? Hvad med de forældre...

03-04-13 | Læs hele indlægget

Debat: Farvel til dagplejekontoret i Kolind?

"Ofte hører vi om Udkant-Danmark, hvor de yderste områder af vort land udsultes. Der tilføres ikke de store midler fra staten. Arbejdspladser forsvinder. Staten trækker institutioner mod hovedstaden eller de større byer.Nu kan vi sandelig opleve det samme i vores lille Syddjurske kommune!I Kolind...

Debat: Sandheden om udlicitering i Favrskov

"Hr. Jens Meilvang skrev her i avisen, at Favrskov Kommune for 2 år siden sparede 4.600.000 kroner ved at udlicitere Vej & Park. Det er jo mange penge, og derfor har jeg prøvet at granske lidt i det. Kan det nu være rigtigt? Og hvorfor har man ikke forlængst udliciteret, hvis der er så store...

Debat: Ikke flere skåltaler - TAK

"Kære politikere i Syd og NorddjursDen danske model er truet på sin eksistens, og lige nu har vi ikke brug for flere skåltaler fra politikere -vi har brug for jeres offentlige mening.Den åbenlyse alliance mellem KL og regeringen risikerer at volde store fremtidige skader på den danske aftalemodel....

Debat: "Jeg føler mig forrådt af min arbejdsgiver"

Åbent brev til Kirstine Bille, borgmester i Syddjurs Kommune og medlem af KL's bestyrelse....

Debat: Flere undervisningstimer er ikke lig med bedre kvalitet i folkeskolen

"Kære forældre, elever og andre interesseredeJeg skriver for at fortælle jer om mine tanker om den kommende lockout og ikke mindst dens efterspil.Som jeg har forstået det, er det meningen, at vi lærere skal have vores arbejdstid “normaliseret”, hvilket vil betyde, at vi som...

02-04-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Unfair at tage ældre som gidsler Carsten Bech

"Dyb forundring over metoden, motivet og indholdet i Carstens Bechs genåbning af rådhusdebatten. Carsten Bech skriver: " Der er en plan for at bygge plejeboliger i Rønde, men det kan godt vente nogle år "Jeg er ganske uenig med Carsten, det vil ganske enkelt være uanstændigt at udsætte...

31-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Skolekonflikt og forhandlingsmetoder – foregår det på demokratisk vis?

"For et par dage siden kom jeg hjem fra linjefagstur til Kirgistan med min efterskole. Hjem til Danmark, hvor forhandlingerne mellem KL og DLF desværre endnu engang var brudt sammen, så lockouten efter påske var en realitet. Ethvert menneske med en relation eller holdning til Danmark har, i en vis...

31-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Det er ikke altid en fordel at komme for tidligt

"De østjyske borgmestre ærgrer sig over, at forsøgene med et elektronisk valg er blevet skrinlagt. Det er en ærgrelse, som jeg ikke forstår. Når vores valgprocedure ikke blev digitaliseret eller effektiviseret i denne omgang, er det fordi, vi i stedet har sikret noget langt vigtigtigere: Sikkerhed, ...

29-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Regeringen må stå på mål for udfordringerne Leif Lahn

Svar til MF Leif Lahn Jensen (A), 20. marts i Lokalavisen....

28-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Har du fundet ud af noget Anette Vilhelmsen?

Åbent brev til Erhvervs- og Vækstminister, Anette Vilhelmsen (SF)....

27-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Den danske model – Ja tak

"Det var flovt i Ålborg at opleve KL´s formand tale med to tunger i skoledebatten og rakke lærernes organisation ned. Det skete i Erik Nielsens åbningstale til kommunernes årsmøde, to dage før forhandlingssammenbruddet mellem KL og lærerne.  Vi må stå ved, at KL forhandler på kommunernes vegne. Og...

27-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Mols-Linien speeder op fra Ebeltoft til Odden, tur-retur

"Mols-Linien bakker i høj grad op omkring erhvervslivet og oplevelsesturismen i det centrale Danmark, og har de seneste år investeret meget i Ebeltoft, så hurtigfærgerne hurtigt og fleksibelt kan imødekomme den til enhver tid værende efterspørgsel.Til maj indsætter vi en ny erhvervsvenlig afgang...

26-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Er 3F Djursland parat til at støtte Danmarks største arbejderparti?

Åbent brev til 3F Djursland om partistøtte....

Debat Syddjurs: Lad nu de 6-10 årige være i deres SFO

"Først et citat fra min lokale kommunale folkeskoles hjemmeside:"I ferier og på skolefridage er SFO åben fra kl. 6.30 til kl. 17.00 mandag til torsdag.Fredag lukkes kl. 16.00.I skoleferier og på skolefridage skal barnet tilmeldes."Og så et spørgsmål til byrådet: Nu hvor jeres lock-out af de fleste...

Debat Syddjurs: Lad os gentænke ombygningerne af rådhusene

Det radikale byrådsmedlem Carsten Bech har skrevet følgende indlæg til borgmester Kirstine Bille (SF) og gruppeformændene for de enkelte partier og lister....

25-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: KL spiller flottenhejmer støttet af regeringen

"Fingrene væk fra overenskomstforhandlingerne. ”kort sagt hold fast i den danske model, som har sikret ordentlige løn og ansættelsesvilkår i generationer”Regeringens pres på lærerne for at arbejde mere er ikke alene en utidig indblanding i forhandlingerne mellem KL og lærerne. Det...

24-03-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Tudetosset at flytte fra rådhuset i Rønde

"Den økonomiske situation i Syddjurs Kommune er desværre meget anstrengt, pengene fosser ud af kassen, og hver krone skal vendes og bruges rigtigt.Vi har tidligere været under administration, hvilket bestemt ikke er en oplevelse, jeg ønsker at opleve igen, og derfor vil jeg give Carsten Bech ret i, ...

23-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Syddjurs bør nægte at deltage i lockouten af lærerne

"Efter påske kan vi forældre risikere, at vores børns lærere bliver nægtet adgang til skolerne og får deres ansættelsesforhold suspenderet. Lærernes arbejdsgivere, Syddjurs Kommune, har valgt at lockoute lærerne. Hvorfor dog det?Regeringen har foreslået en ambitiøs folkeskolereform, der bl.a....

22-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Hold nallerne væk Corydon

"Det er mildest talt dårlig timing der kendetegner forløbet, hvor overenskomstforhandlingerne på KLs initiativ fulgte lige i hælene på folkeskolereformen. Set fra sidelinjen har den alene bidraget til forvirring og oplevelsen af skjulte hensigter.KL har nu varslet lockout på folkeskoleområdet som...

21-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Mobildækning - både pisk og gulerod

"Regeringen fastholder at lade markedskræfterne drive udbredelsen af de digitale muligheder, men der er stadig områder, som ikke er forretningsmæssigt interessante nok.Der skal være adgang til hurtigt bredbånd uanset, hvor man bor, med adgang til hurtig digital infrastruktur på både down- og upload....

Debat: VVM-redegørelser glorificerer naboskabet til kæmpevindmøller

Kommentar til Torben Madsen: Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller:"Hvorfor er alle vurderinger i VVM-redegørelsen til gunst for vindmølleopstillerne - men ingen til gunst for borgerne?"Og som du selv er inde på, så skyldes det, at VVM-redegørelsen er bestilt og betalt af vindmølleopstilleren...

Debat Syddjurs: Syddjurs, du for lækker, lækker, lækker...

"Med befolkningsprognosen i hånden og virkelighedens Danmark taget i betragtning, "skal vi så også til gøre os lækre" for at tiltrække flere borgere, som borgmesteren i Norddjurs siger de vil?"Nej" – det burde ikke være nødvendigt. Vi er en helt naturlig lækker kommune.Jeg siger det klart og...

Debat: Konservativ selvkritik - om jeg må be'

"Det klinger meget hult når De Konservatives lokale folketingskandidat Søren Vanting slår på tromme over, at regeringens nye ”Vækstplan DK” slet ikke er ambitiøs nok.For det første fordi De Konservative ikke selv i de ti år de sad i regering, var ret ambitiøse når det kom til...

20-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Hvorfor lukker I skolerne Kirstine Bille?

Åbent brev til borgmester Kirstine Bille, borgmester i Syddjurs, på vegne af alle lærere og børnehaveklasseledere på Ebeltoft Skole...

19-03-13 | Læs hele indlægget

Debat Norddjurs: Selvfølgelig er Søby støjfølsomt - her bor jo en politiker

"Hvad er forskellen på støjfølsomt område i Hevring Ådal og i Søby?Det er, at der bor en politiker i Søby området.Nu har Kultur og Udviklingsudvalget i Norddjurs Kommune gjort det igen. De har indstillet til Økonomiudvalget, at?Søby betragtes som støjfølsomt område?.Og Økonomiudvalget tiltræder...

Debat: Naturen kommer før landbrugets stordrift

landbrug "Vi ønsker et landbrug i balance med sine omgivelser.Visionen er:Et landbrug på naturens præmisserEt landbrug, der giver plads til sammenhængende naturområderEt landbrug med gode levebetingelser for dyr og planterEt landbrug, der producerer kvalitetsfødevarer uden at forurene......

Debat: Er udlicitering den lige vej til et lykkeligere Danmark?

Angående debatten om Udlicitering / Indlicitering:...

Debat: Togfonden der måske aldrig bliver til noget

"Supertogene kommer inden 2040, og vi får kortere rejsetider med tog. Fra Aalborg til København på blot tre timer. Der har været en helt euforisk stemning omkring den kommende Togfond på 27,5 milliarder kroner.Togfonden bliver finansieret af oliepenge og de tre hovedoperatører i Nordsøen. Det...

Debat: Giv de unge en chance - nu

"Per Zeidler og jeg, som repræsenterer Liberal Alliance i byrådet, inviterede i februar måned en række tilfældigt udvalgte håndværksmestre til en uformel snak i Rønde idrætscenter.Dagsorden var udbudspolitik og de sociale klausuler – med andre ord – unge i arbejde. Punktet er en del af...

18-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Få så den færge i vandet

"Hvis ikke Mols-Linien kan sikre tilfredsstillende sejlads for Djursland, må Djursland åbne mulighederne for andre.Mols-Linien har siden Storebæltsforbindelsens åbning i 1998 været udsat for mange udfordringer, hvilket også hele Djursland har mærket via en, over årene, mindre og mindre sejlads på...

15-03-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Thorsager mangler i perlerækken

"Når man kigger på Syddjurs kommunes debatoplæg ”det grønne bånd”, så ser man en perlerække af byen langs letbanen:  Hornslet, Mørke, Ryomgård og Kolind. Men der mangler en perle i rækken, nemlig Thorsager. Den er markeret med gråt, mens de andre byer er markeret med rødt. Disse 4 byers ...

14-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: God økonomi i udlicitering

"Der har i den seneste tid været en del debat om den evt. fremtidige ulicitering af Norddjurs Vej og Park afdeling. Noget af debatten udspringer muligvis af, at Liberal Alliance ved budgetarbejdet for 2013 fik indført, at der nu skal udarbejdes en ekstern rapport, der beskriver fordele og ulemper...

13-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Hvorfor er alle vurderinger i VVM-redegørelsen til gunst for vindmølleopstillerne - men ingen til gunst for borgerne?

"Betragtninger og spørgsmål vedrørende opstilling af kæmpevindmøller i Hevring Ådal – en hjælp når du skal beslutte om der skal opstilles kæmpevindmøller i Hevring Ådal:Hvorfor er det de kommende naboer, der skal bevise, at kæmpevindmøller er skadelige for helbredet og ikke...

Debat: Regeringens Vækstplan rækker slet ikke

"Der er brug for højere ambitioner i Regeringens nye vækstplan. Det er klart, at der er gode takter med lavere selskabsskat og afståelse af nye afgiftsforhøjelser inden for flere hårdt ramte områder. Men ambitionerne skal være højere, hvis Danmark for alvor skal ud af den økonomiske krise og flere...

Debat: Åben den digitale motorvej på Mols og Helgenæs

"Det kan næsten ikke gå for stærkt med at åbne den digitale motorvej på Mols og Helgenæs.  Den nuværende digitale landevej med huller i mobildækningen, gør det næsten umuligt for molboerne at navigere i den digitale virkelighed.  Så hvad hjælper det at ambitionerne med offentlige digitale...

Debat: Rønde skal have kunststofbane

"Fodboldfolket er ramt af frosne baner og forberedelser til kommende sæson er mildest talt frustrerende.I Syddjurs kommune har vi ved sidste budgetforhandlinger besluttet at give et bidrag på 1 million kroner til hjælp for anlæggelse af en kunststofbane i Hornslet.En beslutning, som skabte meget...

12-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Indlicitering er økonomi for kommunen

"Henrik H. Pedersen har her på lokalavisen.dk den 24. januar nogle betragtninger omkring udlicitering, jeg finder ganske interessant, set ud fra en fællestillidsmands briller, ansat under vej- og park Norddjurs kommunes entreprenørgård. Han siger:” Vi har i Norddjurs simpelthen ikke længere...

10-03-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Er Syddjurs et vedhæng til Aarhus?

"Hvad skal vi leve af i fremtiden i Syddjurs? Hvordan skaffer vi flere borgere til kommunen, så vi kan overleve på sigt?Debatoplæggene om bosætning i Kommuneplan 2013 lægger op til, at vi skal leve af vores nærhed til Aarhus. Vi skal tiltrække nye borgere, der arbejder i Aarhus, siger byrådets...

Debat: Spørge-Jørgen - Skal skolebørn bare låses ude?

"Den enkelte kommune/skoleleder må tage stilling til, i hvilket omfang det er muligt at undervise eleverne og føre tilsyn med dem. Det kan blive nødvendigt at sende eleverne hjem. Forældrene vil få besked forinden."Sådan skriver Kommunernes Landsforening på kl.dk. Dérfor anmoder jeg nu byrådet om...

Debat: Tag stilling - bliv organdonor

"Der er stor mangel på organer, og folk dør mens de venter på et nyt organ. Mange undlader at tage stilling eller vælger at beholde deres for andre livsvigtige organer, når de dør.Sagen er da ret enkel. Hvis hver enkelt dansker tager stilling til om man selv ønsker at modtage et organ, så vil det...

Debat: Lad staten selv stå for biogas-økonomi

"En gylle-baseret biogas-fabrik placeret i Syddjurs er åbenbart nu sendt til tælling. Eller i det mindste til nogle måneders tænke-pause. Især på grund af den ny melding fra Hornslet Fjernvarme a.m.b.a., som indebærer, at Hornslet-borgerne nok alligevel ikke vil gøre brug af gylle-baseret biogas,...

09-03-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Åh, Jeg Er Så Glad I Dag

"Nej hvor jeg glæder mig til på tirsdagFor så udkommer Lokalavisen med endnu en føljeton,  om makkerparret Per Zeidler og Flemming Hansen.Nu har man  jo kunnet følge dem uge efter uge, siden deres brud med Venstre, og hver uge er der en ny vinkel  på deres liv. Et liv der har budt på forskellige...

06-03-13 | Læs hele indlægget

Debat Norddjurs: Nej til fredning af Grenaa Plantage

"SF rejste forslag om at søge fredning af den resterende del af Grenaa Plantage, på kommunalbestyrelsesmødet d. 13 dec. 2011. En del af området er fredet i dag.Det blev besluttet ved denne lejlighed at en eventuel fredning skulle behandles i Miljø og Teknik udvalget, sideløbende med udvalgets...

05-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: DF er ude i snavsede udmeldinger igen...

"Hans Gorm Pedersen (DF Vejle) samt Per Dalgaard (DF Syddjurs) er åbenbart begge fortalere for at vi skal begyndende apartheid i Danmark, ved at fratage borgere med anden etnisk baggrund valgret til kommunal og regionsrådsvalg.Jeg håber ikke at nogle af kandidaterne i vores kommune , Norddjurs, vil ...

05-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Kan en lockout styrke kvaliteten i folkeskolen?

"Kære Kirstine Bille, I bund og grund minder vi tre om hinanden. Hver dag går vi glade på arbejde, og vi går faktisk ikke så meget op i at tælle timer - at stemple ind og ud på bestemte tidspunkter, er ikke os. Når telefonen ringer, så tager vi den. Er der et vigtigt møde, ja, så møder vi op. Er...

04-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Dansk Folkeparti siger nej til biogasanlæg i Lime

"Det er vist på tide, at Dansk Folkepartis holdning til biogasanlæg bliver gjort helt klart. DF er ikke imod vedvarende energi, selv om denne energiform er rasende dyr, og ikke kan løbe rundt økonomisk uden store offentlige tilskud. Hvad angår biogas, har Dansk Folkeparti, og faktisk undertegnede,...

02-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Biogas vil for altid være en skamplet på demokratiet

"Jeg har modtaget følgende svar fra kommunen, som svar på om kommunen kan bekræfte, at der er afgivet fejlagtige og vildledende oplysninger af Djurs Bioenergi i relation til deres ansøgning om statstilskud til etablering af et biogasanlæg i Lime: "Som det er dig bekendt er der sket en udpegning af...

01-03-13 | Læs hele indlægget

Debat: Hold målet for øje - den bedst uddannede ungdom

"Danmark skal have de bedst uddannede børn/unge ? JA, det skal vi. Helt enig. Hvordan? Vores svar er velforberedte og engagerede lærere, god evalueringskultur og efterbehandling af undervisningen, efteruddannelse samt tæt forældresamarbejde. Dette kræver tid. Hidtil har tillidsrepræsentanten på...

01-03-13 | Læs hele indlægget

Debat Syddjurs: Tilliden til politikerne på et lavpunkt

"Hvis du er borger i Syddjurs kommune, bør du nok forberede dig på, at kommunen arbejder noget anderledes, de lytter ikke til deres borgere, men gør hvad de selv mener er korrekt. Det fik en del borgere at føle til foroffentlighed for kommuneplan 2013, Klima og Energi.Der var mange gode emner på...

27-02-13 | Læs hele indlægget

TV
Gudstjeneste med højt til loftet
Gudstjeneste med højt til loftet
Derfor skal du spise fisk i pinsen
Derfor skal du spise fisk i pinsen
Se sensationelt fund fra Harald Blåtands tid
Se sensationelt fund fra Harald Blåtands tid
Se hvordan intelligente biler kan passe på dig
Se hvordan intelligente biler kan passe på dig
Læserbreve - Top 10

Stolt jæger skød årets buk

RANDERS FC på AUNING STADION: Glødende fan som delingsfører

KONKURRENCE: 2 x 25 billetter på spil til Landbrugsmessen på Gl. Estrup

Ebeltoft vandt ikke skønhedskonkurrence

Seriefodbold: Auning og Aastrup-Hammelev delte i porten

Debat Syddjurs: Roses den, som roses bør?

STARK Kolind: Mulig køber sonderer nu seriøst terrænet

Hessel Fodboldkostskole går igen efter guldet

Nyheder på e-mail
Modtag nyheder på e-mail hver dag
Forsiden netop nu

E-paper

Midtuge

Weekend

Erhvervsavisen Østjylland

Familiemagasinet

Virksomhedsprofiler

Randers FC Magasinet

loading...
Lokalavisen.dk
Rockmusikeren der landede på dansktoppen

Rockmusikeren der landede på dansktoppen

Søren Koch hilser hjerteligt og viser ind i sit hjem i...

Opkalder erhvervspark efter Haldor Topsøe

38-årig begik momssvindel for millioner

Så fedt bor dansk rockstjerne

Stor skuffelse: Ingen vin på Koldinghus

Haldor Topsøe er død

Hvem er Danmarks lækreste boksebabe?

Ugens annoncer

Vælg en bestemt kategori - eller

se alle ugens annoncer
Facebook

Mest læste

• RANDERS FC PÅ AUNING STADION: Udvalgt hold klar til at matche Randers FC
  • Kommunalvalg: Socialdemokratiet har udtaget de første 20
  • Seriefodbold: Sæsonens første sejr til Hornslet i Serie 1
  • RANDERS FC på AUNING STADION: Glødende fan som delingsfører
  • Seriefodbold: Auning og Aastrup-Hammelev delte i porten
  • Seriefodbold: Nye klø til Viking Pindstrup i Serie 4
  • Hvem er Kolinds nye bytyr?
  • Hessel Fodboldkostskole går igen efter guldet
  • Facebook: 'Vi vil have en bedre Lufthavn til Aarhus - NU'
  • FO2journalisten: Allingåbro Motorfestival

112

• Hvem er Danmarks lækreste boksebabe?

Seneste læserbreve

• Debat: Hvad med...?
  • Debat: SFs stædighed sikrer tusindvis af danskere
  • Debat Syddjurs: Roses den, som roses bør?
  • Debat: 2 klip i troværdighedskortet til Michael Aastrup Jensen
  • Debat: Regeringen spiller på to heste
  • Debat: Hvornår er man gammel og hvornår er man ældre?
  • Debat Syddjurs: Det betyder en hujende fis, Per Dalgaard
  • Lægekørsel: Det skriger fortsat til himlen
  • Debat: Auning gider godt jazz Svend Frandsen
  • Debat Syddjurs: Vi skal sikre samspil mellem asylansøgere og borgere i Ebeltoft
TV - Mest sete
Kopivarer kan koste dig dyrt på ferien

Kopivarer kan koste dig dyrt på ...

Mange danskere bliver snydt til at købe kopivarer i form af tøj, sm...

SE VIDEO: Lastbil væltet med tusindvis af æg

SE VIDEO: Lastbil væltet med tus...

Hovedvejen nær Gjerlev mellem Randers og Hadsund flød torsdag efter...

Superfærge er kommet til Danmark: Se den her

Superfærge er kommet til Danmark...

Nu er Danmarks nye superfærge endelig ankommet efter en rejse, der ...

loading...
DET SKER - på Norddjurs og omegn
24-05
Arena, Nordens Største Cirkus - Guldfesten fortsætter
01-06
QuilteQunstnerne Landbrugskulturen - med nål og tråd Kunstudstilling
07-06
Jubilæumsudstilling, Fornæsgruppen fylder 25 år
12-06
De 7 gode vaner - Al udvikling starter indefra: nu !
14-06
Børneteater
I samarbejde med KULTUNAUT.DK
Se flere

loading...

loading...

loading...
Boligmarked
Villa
Allingåbro
325.000 (0%)
118 kvm. / 4 værelser